enna g Skrevet 21. desember 2009 #1 Skrevet 21. desember 2009 Jeg trodde i hverfall først at det var sopp, men det var det visst ikke. Deretter ble kort tungebånd undersøkt, det var det ikke. Så nå lurer jeg på om jeg kanskje går med konstant begynnende brystbetennelse, og at det er dette som gjør det så smertefult å amme (jeg har ikke såre brystvorter). Smertene kjennes i hele brystet og er stikkende og nesten krampeaktige til tider. Noen som har opplevd noe lignende og som har råd eller tips?
ღ Juksemaker pipelort +spire ღ Skrevet 21. desember 2009 #2 Skrevet 21. desember 2009 Hvilken farge har brystvortene dine? Røde normale? Hvite? Jeg tenker på Reunard-syndrom. Les om det på ammehjelpen.no Ellers ville jeg nok tatt en tur til legen.
m@rie82 Skrevet 21. desember 2009 #3 Skrevet 21. desember 2009 Hei! Litt vanskelig å si hva dette kan være for noe... Du sier at det ikke er sopp, ikke kort tungbånd og du er ikke sår, og da antar jeg at du har oppsøkt lege for dette problemet. Er barnet ditt 5 uker? Hvor lenge har du hatt disse smertene? Har du prøvd noe for å lindre smertene? Har du en ammepoliklinikk du kan henvende deg til der du bor??
enna g Skrevet 22. desember 2009 Forfatter #4 Skrevet 22. desember 2009 Jeg har tenkt på at det kunne være Reunard, men jeg får ikke hvite brystvorter slik det står beskrevet at man skal få...Ikke enkelt dette. Jeg har vært hos legen og fått avkreftet soppinfeksjon, har også vært hos ammespesialist på helsestasjonen som bekreftet at han har godt sugetak, i tillegg har jeg vært med gutten hos øre/nese/hals-spesialist som vurderte tungebåndet hans (han endte opp med å klippe det, uten at det hjalp nevneverdig). Jeg har også slitt med brystbetennelse, har hatt det to ganger, i tillegg til at det ofte tetter seg i melkegangene. Når jeg har ringt legen om dette, har jeg fått beskjed om å massere og tømme brystene og ta kontakt igjnen dersom feberen ikke forsvinner innen et døgn. Og det har den gjort. Jeg vet ikke hva mer jeg kan gjøre nå. Jeg lurer litt på om problemene kan knyttes til tette melkeganger og/eller vedvarende brystbetennelse. Huff, dette ble et eneste langt klageinnlegg, men jeg vet snart ikke hva jeg skal ta meg til.
Sheela-na-gig Skrevet 22. desember 2009 #5 Skrevet 22. desember 2009 Har du prøvd lechitin? Det kan "tynne" ut melka og kan i hverfall hjelpe mot tette melkeganger. Du kan ta 4800 (mg?) i døgnet når du har ømme bryst og 1 kapsel daglig forebyggende. Har du sterk utdrivning? Det hadde jeg med det første barnet og syntes det var direkte ubehaglig når babyen sugde seg fast, ble bedre utover i måltidet og etter et noen mnd....
Nory Skrevet 26. desember 2009 #6 Skrevet 26. desember 2009 Høres jo veldig ut som sopp, da... Selv har jeg en sønn på 2 mnd og har fremdeles problemer. Har konstant såre brystvorter og hadde for noen uker siden krafter stikkinger innover i brystet. Har behandlet for sopp og gule staff og stikkingene er borte, men har fremdeles såre brystvorter. Nå tror de det kan være at sønnen min enten har kort tungebånd eller rett og slett bruker tunga feil selv om det ser tilsynelatende riktig ut fra utsiden. Men enig, det er veldig frustrerende og man blir lei av å alt det styret og bekymringene rundt amming. Har blitt mange tårer forbundet med amming etter at sønnen min ble født. Hadde ikke helt sett for meg at det var sånn det skulle bli.
Nory Skrevet 26. desember 2009 #7 Skrevet 26. desember 2009 Min brystvorter blir forresten hvite etter amming og ellers også. De har sagt det kommer av dårlig blodsikulasjon og at sønnen min suger så hardt.
enna g Skrevet 4. januar 2010 Forfatter #8 Skrevet 4. januar 2010 Kjenner meg veldig igjen i det du skriver, Nory. Det er så utrolig frustrerende når ammingen er så vanskelig. Det som egentlig skal være en kosestund for mor og barn, blir bare smerte og tårer. Amming er jo det eneste det dreier seg om i starten, enten så ammer man eller så gruer man seg til neste amming.. Jeg er forøvrig inne i en god ammeperiode nå, og det er fantastisk. Har kun LITT vondt i brystvortene, og da skal jeg ikke klage. Lurer på om min gutt også suger spesielt hardt, har merket at jeg blir litt hvit på brystvortene etter at han er ferdig. Han gir meg også "blåpupp" innimellom, så jeg får blodutredelser under huden på brystvorten. Hvilke symptomer gav staffelikokkene forresten? Tilsvarende som sopp?
Nory Skrevet 4. januar 2010 #9 Skrevet 4. januar 2010 Gule staff gav meg såre brystvorter. På det tidspunket hadde jeg også vondt innover i brystene, stikkinger og en brennende følelse så derfor ble jeg også behandlet for sopp. (Med sopp blir man behandlet ut fra mors symptomer. Vanskelig å slå fast ut fra undersøkelser vissnok. Og vises sjelden på tester.) Litt vanskelig å vite hva som var hva egentlig. Så fint det går bedre med deg nå. Jeg bruker skjold for å komme meg gjennom ammingene så det går bedre med meg også. Har bare måtte innfinne meg med at det kanskje vil være min måte å amme på Og det er helt greit.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå