Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har gått på attføring i 3 år før jeg i slutten av august begynte i ny jobb, en 44% stilling, men pga mye sykdom har jeg jobbet fullt fra jeg begynte...

Rett etter at jeg begynte i jobben fant jeg ut at jeg var gravid, og for noen uker siden, på ordinær UL fant jeg ut at jeg ventet tvillinger...

Problemet er bare at jeg da blir tvangssykemeldt i midten av januar, og da har jeg ikke opparbeidet meg retten til sykepenger, og dermed får jeg heller ikke fødselspenger... Og det er for meg krise, for har ikke råd til og bare få engangsstønaden, og være hjemme med barna i ett år....:(

Men er det noen som vet om jeg kan ha krav på svangerskapspenger, og hvis jeg begynner med de i midten av januar, har jeg da rett på fødselspenger da???

Har prøvd og få svar i fra NAV, men de lover og lover at de skal ta kontakt, men gjør det aldri.. Begyner og bli ganske så desperat nå for og si det sånn....

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141165132-noen-som-vet-dette/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror ikke du har rett til svangerskapspenger dessverre. Fra NAV: Svangerskapspenger gis til friske gravide kvinner som ikke kan fortsette i arbeidet under svangerskapet fordi det kan medføre risiko for skade på fosteret.

Typisk gjelder dette feks hvis du jobber med løsemidler etc. For deg er det nok ikke aktuelt med denne ytelsen. Hvis ikke det kan ligge noe i saken din som tilsier at du likevel skulle være berettiget til sykepenger blir det nok 2xengangsstønaden for deg. Kan faren ta noe av permisjonen etterhvert så du kan gå tilbake i jobb før det er gått ett år?

Tror du her bør igjen forsøke å få kontakt med NAV så du kan få et møte med dem så du får svar på din sak. Evt er det en her inne (Nisand) som jobber i NAV med dette så du kan være heldig at hun svarer:)

Lykke til!!

Du har nok ikke rett på svangerskapspenger. For og ha rett på dette må det være noe i jobben din som er til fare for fosteret. Slik er det jo ikke i ditt tilfelle?

Siden du bare har jobbet siden august har du ikke opparbeidet deg rett til sykepenger, og som du selv sier - heller ikke rett på foreldrepenger.

Nå har jeg snakket med saksbehandleren min, og hun sier det at jeg har krav på svangerskapspenger, og da opparbeider jeg meg samtidig rett på foreldrepenger:):) Så nå må jeg bare stole på at hun vet hva hun snakker om, og det er å en til på NAV som har sagt at dette har jeg rett på..

Men blir også veldig oppgitt når man hører 100 forskjellige ting på det man spør om, så her må NAV skjerpe seg.....

HI

Dette sier rundskrivet om svangerskapspenger:

rbeidsgiver har i henhold til arbeidsmiljøloven plikt til å tilrettelegge arbeidet under hensyn til den enkelte arbeidstakers forutsetninger, og sørge for at arbeidsmiljøet er fullt forsvarlig etter en vurdering av faktorer som kan ha innvirkning på arbeidstakerens helse og velferd. Dersom en kvinnelig arbeidstaker blir gravid, og som følge av graviditeten ikke kan utføre sitt vanlige arbeid på grunn av fare for fosterskader, skal muligheten for tilrettelegging og omplassering på arbeidsplassen vurderes. Det er når en slik tilrettelegging og/eller omplassering ikke er mulig, at det kan foreligge rett til svangerskapspenger.

Det er et vilkår for rett til svangerskapspenger at moren legger fram en bekreftelse fra arbeidsgiveren om at omplassering ikke er mulig. Bekreftelsen må være underskrevet av arbeidsgiveren og arbeidstakeren. Til dette formål kan Arbeidstilsynets blankett nr. 474b om “OMPLASSERING/TILRETTELEGGING PGA. GRAVIDITET” brukes.

Skal et krav om svangerskapspenger kunne innvilges, må det fremgå av bestemmelser i lov eller forskrift at arbeidstakeren er pålagt å slutte, f.eks. arbeidsmiljøloven, luftfartsloven, sjømannsloven eller forskrifter fastsatt i henhold til disse lover. Informasjon om hvilke forskrifter som er aktuelle, gis av Arbeidstilsynet.

et er den gravides lege eller jordmor som etter lov eller forskrift skal vurdere om det er forhold ved arbeidsplassen som kan være en risiko for fosteret. Hvis legen eller jordmoren mener så er tilfelle, skal skjema “Omplassering/tilrettelegging” fylles ut. Kvinnen tar skjemaet med seg til arbeidsgiver som vurderer omplassering. Dersom omplassering ikke er mulig, må arbeidsgiver fylle ut skjemaet. Den gravide leverer deretter skjemaet på NAV lokalt.

Det kommer derfor helt an på hva din lege/jordmor mener ifht om din arbeidsplass er en risiko for fostrene dine.

I tillegg må din arbeidsgiver gjøre rede for at de ikke kan tilrettelegge.

At du får ulike svar fra NAV er ikke så rart. Vær klar over at alle saker er ulike, og det er vanskelig for en ekstern rådgiver/saksbehandler å gi det 100% korrekt svar uten alle sakspapirene foran seg.

Husk at det ikke er saksbehandleren ved NAV lokalt som behandler søknaden din, men saksbehandlere ved NAV forvaltning. NAV lokalt gir veiledning, NAV forvaltning fatter vedtak i saken. Ville derfor ikke stolt 100% på at det går i ordne før du har vedtaket i posten.

Håper det løser seg for dere.

Ok, men da får jeg bare håpe at det går iorden... Men saksbehandleren min hadde snakket med NAV forvaltning, og de hadde gitt henne beskjed om at jeg hadde krav på svangerskapspenger, så da bare håper jeg at de har rett.. Skal nå uansett til legen og få han til og fylle ut ett skjema, og jeg vet at arbeidsgiver ikke har mulighet til og omplassere meg....

Så da krysser jeg fingrene fram til jeg får vedtaket, og håper på det beste:)

HI

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...