Gå til innhold

Hoven i fingrene

Anbefalte innlegg

Jeg holder på å bli gal, er veldig hoven i fingrene og det gjør vondt. Er vondt i leddene. Noen andre som er plaget med dette? Bare å smøre på en skive brød gjør vondt.

Noen tips til hva jeg kan gjøre for å gjøre det litt bedre? Vet at det er normalt med hovne fingre nå, men det er så ubehagelig.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141163842-hoven-i-fingrene/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er også plaget med dette, spesielt om natten - da er det ofte hendene/fingrene sovner. Jeg pleier å sitte med dem på hodet når jeg sitter i sofaen, eller bak på ryggstøtten - føler det hjelper litt. I tillegg smører jeg dem med fuktighetskrem noen ganger for dagen, for da blir jeg gjerne sittende og massere dem en stund. Hjelper litt på blodsirkulasjonen. Ellers er jeg flink å drikke mye vann og holder meg omtrent helt borte fra alt salt - det er nok det beste tipset jeg har fått tror jeg.

Lykke til ;D

ååå...godt å se at det ikke bare er meg...våkner av det på nettene og det er ordentlig ubehagelig. i dag har det kjent ut som den ene fingeren nesten er bristet eller noe....heldigvis går det stort sett over på morran, men blei en finger igjen i dag gitt. skal prøve med litt krem og massasje og holde de oppe.....

Annonse

Var hos legen i dag og fikk bekreftet at det er Karpal Tunnel Syndrom jeg har. Hun sa det er veldig vanlig i svangerskap, men lite å gjøre noe med. Har kjøpt et par hansker på Bedre Liv som hjelper litt. Har bestilt time hos akupunktør i morgen, men hun sa også at det er svært vanskelig å bli kvitt på gravide, men at hun gjerne kan lette litt på problemet. Siden jeg uansett har bestemt meg for modningsakupunktur nå (er 36+2 i dag), så er det jo verdt forsøket.

Lykke til til dere andre, håper dere finner noe som hjelper Er jo forferdelig plagsomt - spesielt om natten..!

Jeg har ogsa fatt karpaltunnelsyndrom. Jeg verker i handa, mest om morgenen, men ogsa i lopet av dagen. Darlig nattesovn. De to midterstre fingrene er helt visnet bort, og 'sover' konstant. Er veldig hoven, har ikke fatt pa meg ringer pa 2 maneder, er 32 uker na. Har fatt time hos spesialist om 2 uker, foles som en evighet.. Foler meg handicapet, og er blitt temmelig klumsete med den handa (f.eks a skrive pa tastatur) . Er ellers hoven i resten av kroppen ogsa, beina er som ballonger.

Skal visst hjelpe med skinne og akupunktur, ogsa mulighet for kortison-injeksjon. Kamille-the skal visstnok hjelpe med a dempe hevelsen, men det har hatt lite effekt for meg. Haper dette forsvinner greit etter svangerskapet, har lest at det kan vedvare en stund i noen tilfeller. Visstnok ogsa noe som typisk kan komme tilbake ved senere svangerskap eller ogsa i overgangsalderen (hormon-provosert).

Heldigvis er dette en plage som ikke sjenerer gullet inni magen, vi far troste oss med det. Sa far vi modre heller lide litt for lykken..

Var hos akupunktur i går (hun er også jordmor). Hun har en del erfaring med karpas tunnel syndrom og hjelper mange med dette. Men hun sa at det er veldig vanskelig å hjelpe gravide kvinner med dette, at hun i beste fall kanskje kan lette litt på problemet. Jeg er ikke blitt bedre etter behandlingen, men har kun vært den ene gangen - skal igjen om fem dager. Håper ikke lenger på at det kan hjelpe, men siden jeg likevel går dit for modningsakupunktur vil hun fortsette og prøve.

På apoteket ble jeg anbefalt brenneslete, men er skeptisk til all vanndrivende og renselse av kroppen nå i svangerskapet, selv om hun sa det var helt trygt.

Det som imidlertid hjelper litt for meg er faktisk ispose. Kjøpte på Boots apotek, tror den kostet 80 kr. Den kan varmes opp, og kjøles ned - veldig praktisk! Har hatt den i fryseren og legger den på rundt håndleddet og rundt langefing (som er verst utsatt av alle fingrene) - da forsinner litt av hevelsen og det prikker ikke like mye i fingrene. Varer ikke så lenge om gangen, men er godt så lenge det varer:)

Et lite tips til:)

Har vært så fryktelig plaget i høyre hånd de siste dagene, det blir liksom bare verre. Har begynt å ta på Eis Gel - den blå isgelèen man får kjøpt på alle apotek (og sikkert helsekost også). Husker ikke hva den koster, men den er ikke dyr. Dette løsner utrolig godt på trykket, ved å smøre rundt håndleddet og der hvor problemet er størst.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...