Gå til innhold

Jeg er så negativ! HJELP meg til å snu de negative tankene!

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har bare lyst til å forhøre meg litt, høre om noen har lignende problemer.

Jeg sliter med så mange negative tanker. Jeg har rett og slett blitt en negativ person. Jeg ser stort sett bare det negative ved ting, og har store problemer med å se positivt på livet.

Jeg har alltid vært en bekymringsfull person. Jeg bekymrer meg for penger spesielt, og sånn har det vært siden jeg flyttet for meg selv. Selv om jeg kun hadde meg selv å tenke på, så bekymret jeg meg alltid for om jeg hadde nok penger å leve for. Og dette har fulgt meg siden den gang. Jeg aner ikke hvor jeg har det fra, for jeg har vokst opp i en familie som hadde det veldig bra økonomisk. De siste årene har dette vært et problem for meg, for det har resultert i at mannen min ikke orker å høre på noe som helst som har med penger å gjøre, for alltid bekymrer jeg meg for at vi ikke har nok. Jeg er gjerrig og snur på hver krone. Jeg sløser aldri med penger, og vi tar oss sjelden eller aldri råd til å gjøre noe koselig sammen.

Men det er ikke bare penger som gir meg negative tanker. Jeg uttrykker meg alltid negativt til alt. F.eks. så er jeg sånn at jeg sier: "Æsj, i dag har "Pia" være skikkelig grinete på dagen. Da blir hun sikkert det i morgen også." Og jeg aner ikke hvorfor jeg sier sånt. Også er jeg veldig kontrollerende. Som f.eks. i går så drev jeg og pakket og ordnet til vi skal på juleferie, og jeg hang en del klær til tørk som mannen min må huske å ta med. En bukse hang til tørk på badet, og jeg bare MÅTTE fortelle mannen min at det var der den hang, fordi jeg tar det som en selvfølge at han ikke klarer å se den selv. Og sånn er det med de fleste ting. Jeg regner med at han ikke vet hvor noen ting er i huset, derfor legger jeg fram ting, sånn at han ikke skal begynne å rote rundt og bli sur fordi han ikke finner det han vil ha, som f.eks. gulvmopp (da jeg ba han vaske gulvet). Jeg regner med at han ikke visste hvor de var, så jeg la fram en til han. Da ble han selvfølgelig fornærma. Og jeg skjønner det jo for så vidt. Jeg hadde også blitt irritert hvis noen holdt på sånn hele tiden.

Poenget er at jeg ikke har tiltro til han. Jeg tror ikke han klarer noe som helst uten min hjelp. Men det må da være en grunn til at jeg tenker sånn, mener jeg. Han må jo på et eller annet tidspunkt ha gjort noe som gjør at jeg føler behov for å kontrollere alt han gjør eller skal gjøre. Jeg tror ikke han klarer noen ting. Jeg har et stort kontrollbehov rett og slett.

Mannen min påpeker dette stadig overfor meg, og jeg ser også selv at jeg har et problem med dette. Det er derfor jeg nå vil ta tak i det. Jeg har søkt litt på nettet, men vet ikke helt hva jeg ser etter. Er det noen som vet hvordan man kan få hjelp til å snu disse negative tankene? Har hørt om noen som heter kognitiv terapi, men jeg fikk inntrykk at av dette er mest for folk med angst og depresjoner.

Det hører kanskje med til historien at jeg ble utsatt for utroskap for et år siden, og det er spesielt etter dette at de negative tankene har kommet for fullt. Jeg klarer ikke å se lyst på livet lenger. Jeg har dårlig selvtillit og føler ikke at jeg har noen ting å glede meg over utenom min lille datter på 10 mnd. Alt er bare stress og mas, og jeg har det ikke noe bra. I tillegg har mannen min et et "lite" rusproblem, og dette sliter noe voldsomt på meg. Han har også klart å rote seg borti litt pengetrøbbel, noe jeg har måttet ordne opp i for han. Nå har jeg store problemer med å stole på han, både når det gjelder damer, rus og penger. Jeg burde vel egentlig bare komme meg bort, men da får jeg bare slengt i trynet at jeg gir opp for lett. For det er også et problem jeg har hatt tidligere. Jeg gir opp veldig mye av det jeg starter på når ting går i mot meg. Dette har spesielt hatt med skolegang å gjøre. Når ting blir vanskelig, så gir jeg opp. Så jeg har jo ingen spesiell utdannelse egentlig.

Når det gjelder min mann og rusproblemet, så har han nå tatt tak i dette, og skal prøve å få hjelp. Vi skal også til parterapi sammen, og nå føler jeg at jeg også må ta tak i MITT problem med disse negative tankene. For det er virkelig et problem. Mannen min kom med et eksempel til meg her om dagen. Jeg er veldig flink til å si ting på denne måten: "Nå har vi ikke gjort noe hyggelig sammen på lenge, så nå syns jeg vi skal gå på kino en dag.". Hvorfor kan jeg ikke bare si: "Det hadde vært hyggelig å finne på noe sammen, skal vi gå på kino?" Ser dere poenget mitt? Jeg må liksom alltid legge inn en liten kommentar som er negativt ladet, ofte med ordet IKKE i. Skjønner dere? Og dette er ikke bevisst! Jeg bare gjør det!

Hjelp meg! Hvor kan jeg få hjelp til å snu de negative tankene? Jeg blir sliten av meg selv.

Fortsetter under...

Jøss, det var da voldsomt til hjelpsom du var da! :-(

Det er jo en grunn til at jeg skriver her da, nettopp fordi jeg ikke klarer å ta tak i det selv. Jeg trenger noen tips til hvordan jeg skal endre meg. Hvis du ikke kan hjelpe, så la vær å svare!!!!!

HI

Jeg vil foreslå en psykolog av et eller annet slag. En som kan få deg til å innse HVORFOR du tenker som du gjør, og deretter hjelpe deg å tenke annerledes. For å endre deg må du hvertfall til bunns i saken.

Jeg er litt lik deg, kjenner godt igjen den negative kommentaren først i en setning. Og klager over alle slags mulige småting. Uff...

Det virker som om du har mye å slite med, og det kan jo gjøre enhver litt negativ. Det er bra kjæresten din får hjelp med rusproblemet sitt, det kan hende det sliter mer på deg enn du er klar over.

Når man jobber kognitivt tar man tak i handlingene sine. I stedet for å tenke at du må snu de negative tankene, som er svært vanskelig, skal du begrense de negative handlingene og erstatte dem med positive. Gjør man dette vil ofte tankene snu av seg selv. Eksempelet med kino er veldig godt; du kan tenke så negativt du vil, men konsentrer deg om å formidle det positive. Det krever litt trening og konsentrasjon, men blir lettere, og går etter hvert helt autmatisk.

Man kan bli overrasket over hvor fort tankemønsteret endrer seg når man fokuserer på positive handlinger. Det kan kjennes som et mirakel. Det er viktig at du gir deg selv gode tilbakemeldinger underveis, skriv logg slik at du kan se tilbake på de tingene du har fått til. Det gir deg overskudd til å fortsette.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...