Gå til innhold

Trenger råd!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

jenta mi er 3 mnd og har fått mme siden hun var 4 dager. Bruker Hipp. Doseringer har alltid gått kjempefint, har alltid spist 12% av kroppsvekten fordelt på 6 måltider. Men nå har dette forandret seg. Hun er 6,7kg, og har spist 170ml 5 ganger om dagen i det siste. Men de siste dagene har vi merket at hun har fortsatt å suge på flasken etter at den er tom, så derfor tenkte vi at hun vil ha mer. Så vi har nå økt dosen til 210ml. Men det betyr at hun bare kan spise 4 ganger om dagen, eller så overstiger hun 1 liter i døgnet. Vi tenkte å begynne med fast føde etter jul siden vi skal bort i 2 uker og bo i en koffert. Hadde håper vi kunne utsette fast føde til da, og hun er jo nettopp blitt 3 mnd, så er vel litt tidlig og? Så, jeg lurer på om dere synes det er forlite med 4 måltider om dagen? Er det usunt å spise sjeldent men mye, sånn i forhold til fordøyelsen? Eller bør vi gå tilbake til 170ml dose? Hun har aldri vært grinete eller noe, så ikke vist tegn til sult, selv ikke på 170 ml. Vi er veldig usikker på hvordan vi skal håndtere dette. Blir veldig takknemlig for råd og innspill :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

Min datter er snart 2mnd, og har fått MME fra dag 1. Hun har spist opp mot 200ml pr gang en god stund,så jeg var bekymret for at hun bare ville fortsette med å ha enda mer,men var fornøyd med det, og noen ganger mindre. Slik at det fordelte seg bra på 5måltider uten å ovestige 1000ml grensen.Nå har hun drukket 200ml pr gang. Hun var da fornøyd med 4ganger.Jeg ville helst fordele over 5ganger, men tenker samtidig at hun regulerer det bra selv.Så nå er totaldosen litt mindre.Så nå får hun 4 eller 5ganger i døgnet. Jeg spurte på helsestasjonen, og de sa det var helt greit å gi 4ganger i døgnet, det var totaldosen en skulle se på.Hun fikk siste gang i går kl.18, og jeg trodde hun ville våkne for å ha en femte gang, men sov til kl.06.30. Hun vokser som hun skal:-) Hun var 5kg og 57cm på 6 ukerskntr.Vi har her tenkt mer 15% av kroppsvekten, men som sagt latt hun styre det mest, for ser jo at det går greit. Det er jo kanskje ikke så rart at hun vil ha mer pr. gang nå når hun veier 6,7kg. Ville jo også tro at får hun for mye i seg om gangen, ville hun kaste/gulpe opp igjen. Jeg lar hun alltid få rapepause halvveis.

Min datter får Småfolk.

Skrevet

Tusen takk for svar :-) Nå ble jeg lettet! Tenker jeg bare fortsetter å lage 210ml doser, og så ser jeg hvor ofte hun vil ha, og om hun fortsetter å tømme flasken. Hipp har 170 og 210 doser... skulle ønske de hadde noe imellom hehe.

Satser på 12% fordi 15% av kroppsvekten blir 1005... og da går vi over literen per døgn...

Skrevet

Heisann. Det er bare å regne selv.

Hipp:

40 ml = 1 skjee

60 ml = 1,5 skjee

95 ml = 2,5 skjee

130 ml = 3,5 skjee

170 ml = 4,5 skjee

210 ml = 5,5 skjee

Eller bruker du sånne engangspakker kanskje?

Skrevet

Nei, vi bruker pulver som vi blander selv. Følger oppskriften på pakken. 170ml er 4 skjeer, og 210 har 5 skjeer. 210 er største dosen.

Skrevet

Nå måtte jeg gå og se på pakken. Jeg går ut ifra mengde kokt vann jeg da.. Så er jo 190 ml og 5 skjeer som er den største dosen. 210 er jo etter at pulveret er i.. ;) Så hvis du vil ha en mellomting mellom 170 og 210 ml med ferdig drikke så er det 170 ml med mengde vann og med 4,5 skjeer.. Det blir da 190 ml med ferdig drikke.

Skrevet

Hos oss har det som regel vært sutring eller grining når flaska er tom hvis det er på tide å øke mengden. Noen ganger kan han fortsette å suge på flaska, men tror det er mest for kosens skyld.

Vi begynte med grøt når prinsen var 3mnd og 1uke. Han oversteg 1liter i døgnet og mengden økte fra dag til dag. Han var tydelig utilpass og sulten hele tiden.

Du må nesten gjøre det som er riktig for deg. Du kan jo begynne med små smaksprøver og se om det hjelper. Er som regel ikke så mye som skal til den første tida

Skrevet

Ja jeg går utifra ferdigblandet pulver og vann ja hehe... det tenkte jeg ikke på. Jeg måtte også se på pakken ;-)

Takk for råd allesammen! Ser det litt an i jula, skal begynne med fast føde når vi kommer hjem. Om jeg må begynne før så kan jeg jo prøve med litt avocado :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...