Mummamma Skrevet 20. desember 2009 #1 Skrevet 20. desember 2009 Spekemat er jo noe en skal holde seg unna, men er det ikke noe med det at viss en har fryst det ned før en spiser det, så går det bra? Skal hos mamma å spise grøt og spekemat lille julaften, hun vet jeg normalt elsker spekemat, så hun vil nok lure på hvorfor jeg ikke spiser det da.
missgs *OVERTID* Skrevet 20. desember 2009 #2 Skrevet 20. desember 2009 I dagens samfunn, så skal det mye til for å bli smittet. Bare pass på at spekematen ikke har stått for lenge og at det er en stund til utløpsdatoen, så tror jeg det skal gå bra. Jeg spiste det under hele mitt første svangerskap og det fikk helt fint, kommer til å spise spekeskinke denne gangen også Jeg har snakket med flere leger og også noen som jobber på bl.a. Gilde og de sier det samme - så lenge det er forholdsvis ferskt, så går det nok bra å spise hvertfall bittelitt Men som sagt, det må bli litt opp til hver enkelt å vurdere
Mummamma Skrevet 20. desember 2009 Forfatter #3 Skrevet 20. desember 2009 Hører flere liksom bare spiser det meste, men jeg føler nok at jeg blir litt sånn småhysterisk og nervøs jeg. Får sjekke at det er lenge før den går ut på dato da, så er jeg litt tryggere i hvertfall )
Nikki 75 Skrevet 21. desember 2009 #4 Skrevet 21. desember 2009 Spekemat er ikke anbefalt av myndighetene, selv etter at det har vært frosset. Det er fordi enkelte bakterier overlever det (listeria). Det må varmebehandles i tillegg for å være helt trygt. Jeg tror nok sannsynligvis at det går helt fint å spise, det skal vanvittig uflaks til for at det skal gå galt, men myndighetene (matportalen.no) fraråder det altså, og det er deres retningslinjer jeg forholder meg til.
nr 2 har nå gutt og jente !! Skrevet 21. desember 2009 #5 Skrevet 21. desember 2009 .. jeg er nok også en av dem som holder seg vekk fra spekemat... Men det er mye jeg kunne hatt lyst på nå som det er jul. Så jeg får se hva det blir til... tror også at litt av alt, ikke gjør så mye..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå