Gå til innhold

Hjelp, han spiser nesten ingenting - 10 mnd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har noen erfaring med å få en melkedrikker til å begynne å spise mer fast føde? Poden har spist grøt fra han var drøyt 4 mnd, men porsjonen er vel heller mindre enn større et halvt år senere! Han spiser ca en halv kaffekopp med grøt to ganger om dagen, noen ganger vil han ikke ha det en gang. Spiser ca 1/2 middagsglass for 6 mnd (vil ikke ha 8 mnd glass) midt på dagen, og kanskje et halvt fruktbeger. Er vi heldige får vi i han fem biter brød og / eller noe farseprodukt. Han bare nekter å spise, veiver med armene, spytter ut biter og grøten kaster han opp om vi "lurer" han. :-(

Resultatet er selvfølgelig at han fremdeles drikker melk om natta, og nå er vi tilbake til minst to matinger og han vil gjerne ha større mengder. Selv om han er så sulten at han gråter på dagen, spiser han ikke større porsjoner, så jeg tror ikke på nattavvenning for at han skal spise mer av gangen. Vi ser at de få dagene vi får i han mer mat sover han lengre økter på natta, så det er den veien vi vil ha det. Men hva skal vi gi? Har noen tips så blir jeg kjempeglad, for jeg er fortvila! :-(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har heller ikke verdens mest storspiste lille frøken, men hun spiser nok mer enn din kanskje... Hun spiser ikke grøt hun, men er fryktelig glad i brød. I de værste periodene hennes har dette vert redninga vår:

- Smør fruktmos på brødskiva og la den ligge i ca 10 min før du gir den lille. Da kan du gi det på skje, da det er blitt helt mykt. Eventuellt kan du mose det med gaffel å gi som "grøt". Det ga vesla vår smaken på brød iallefall, og etterhvert spiste hun skiva mindre oppbløtt og nå spiser hun gladelig skive :)

- Lag fruktgrøt, bland litt vann i fruktmosen, varm opp og ha i grøtpulver. Kanskje kan det hjelpe med en annen smak!?

- Liker han ikke biter kan du prøve stavmixer på alt av mat nesten. Her i huset er det fiskepudding som er favoritten, det går ned på høykant, og passer fint i stavmixer. Da kan vi lure med litt grønnsaker og brødbiter også, så lenge det smaker fiskepudding spiser hun med glede :) ( hun er da fryktelig glad i biter, og spiser mye bedsre nå som hun kan plukke ut bitene og spise selv)

- Gi han det dere spiser! Jenta vår liker ikke middagsglass noe særlig, og har aldri spist det. Nå som hun stort sett kan spise det vi har spiser hun MYE bedre - kanskje verdt å prøve?

-La han prøve å spise biter selv.

-Drikki fra nestle har gitt oss noen gode netter når vesla har helt matnekt - gir det da etter middag eller før sengetid.

- Grøt som velling - kan kanskje falle i smak hvis han ikke er glad i biter. Jenta vår liker velling (tynn grøt) fra flaske mye bedre enn grøt, da kunne hun tømme ei flaske.

Hvor stor er poden da, vokser han som har skal? Hvis han strever med maten og gråter av sult ville jeg nok tatt det opp med helsesøster eller lege og fått sjekket ut vekta. Det kan jo være allergi eller andre ting som gjør at han har problemer med maten...

Til slutt, lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...