Gå til innhold

7 mnd, hvilken mat og avvenning mht amming...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten vår er 7 mnd på julaften. Pr dags dato spiser han 3-4 grøtmåltider + et fruktmåltid (hipp ol) + at han stort sett alltid ammes i forbindelse med fast mat (enten litt før el litt etter). I tillegg kan han spise så mange som opptil 5 puppemåltider fra han legger seg i 6-7 tiden på kvelden til vi står opp i 7-tiden på morgenen. Han får ingen annen drikke enn morsmelk.

Nå har jeg lyst til å variere litt. Han har smakt most potet med mme i, og litt most banan. Men kunne også tenke meg å introdusere et måltid som er lett å ha med seg hvis man skal være mye borte en dag. Å blande grøt med riktig temp osv er kjekt å unngå hvis man skal ut...

Noen med tips?? Har gitt ham en bitteliten bit av en brødskive en gang, men da brakk han se fælt og kastet opp like etter. Det var ikke noe pålegg på skiven...

Og så lurer jeg på om jeg skal prøve å kutte ned på ammingen etterhvert... Ikke akkurat nå, men kanskje om en liten mnd el to. Hvordan går man frem da? Tenker helst på hva og hvor mye han må få å drikke, og hvor mye jeg må "passe på" at han får i seg av væske i løpet av døgnet? Hvor lenge skal man fortsette å gi mm eller mme (kommer ikke til å slutte med amming dersom han likevel må få mme, det er litt for tungvint med mme synes jeg).

Hva med næring- hvor variert bør kosten være når man gir seg helt med amming? Hvor lang tid tar en "avvenning" (vil nok sikkert gjerne gi et ammemåltid el tre i løpet av dagen til han nærmer seg ett år, men ønsker ikke at han skal være avhengi av det)?

Gir dere drikke av flaske eller tutekopp?

Og ett spm til: hva med koking av vann, smokker og flasker? Har sluttet å koke smokker og flasker, men koker fremdeles vannet til grøten... Hvordan gjør dere det? Og tempererer dere alltid de ferdige middagsglassene fra butikken?

Takker takker takker til alle som tar seg bryet med å svare:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei :-)

Her er trollet 8 mnd og det går mye i pupp fremdeles. Har ikke svar på så mange av spørsmålene dine, men ville bare kommentere det med brekningene og oppkast når det gjelder brød. Gutten min brakk seg ofte når han fikk noe nytt i starten (ny type grønnsak etc), og et par ganger har han også kastet opp. Jeg ville prøvd igjen og ikke vært engstelig for brekningene, brekningsrefleksen til babyer sitter mye lenger fremme enn hos oss, så det at han brekker seg betyr ikke at han setter noe i halsen.

Du kan jo også prøve om han vil holde en skive selv og tygge på. Pass på at brødet ikke er helt ferskt, da kan det være litt deigete. Jeg tar det ofte litt i brødristeren så det blir litt tørrere og ikke klumper seg så lett i munnen.

Brødskive er jo veldig kjekt å ha med, det har vi ofte når vi er på kafé på dagen, trollet gomler fornøyd på skive mens mamma drikker kaffe og spiser kake - hehe :-). Leverpostei og makrell i tomat (fine babypålegg) finnes begge i kjekke små ha-med-pakker.

Lykke til :-)

Skrevet

Når Lillenissen her var 7 mnd spiste han både grøt, middagsglass av forskjellig type, fruktmoser og brød. Han fikk også vann til alle måltider. Men han ville ikke ha noe pupp omtrent da, så ved 7.5 mnd var det stopp.

Skal prøve å svare på noen av spm dine:

Tips til "ute-mat":

- ville prøvd med brød fortsatt. For det første må han venne seg til konsistensen. Det er god trening for de å lære seg teknikken med tygging og svelging. Pass på å hverken ha for store eller små biter. Små biter er lettere å sette i vrangen enn store. Små biter blir liksom borte i munnen og vanskelige å "få tak på". Sjekk oppe i gommen innimellom, kan feste seg "klumper" der som det er lurt å løsne litt på.

- fruktmos-beger med grøtpulver i. Godt og kjapt. Jeg pleier å fylle fruktmosen opp i et litt større beger (feks avent sine begere) og ha en liten boks med grøtpulver som jeg rører inn i fruktmosen. Metter litt mer enn bare mosen.

Litt utstyr må man jo ha med seg uansett, så går jo an å ta med ferdig oppmålt grøtpulver på en boks med lokk (med plass til vann oppi) og en termos med kokt vann hvis du vil ha med grøt ut.

Drikke av flaske eller tutkopp?

-Her drikkes det vann av tutkopp, og mme av flaske.

Jeg ville nok ha introdusert vann til måltidene nå, det er mange som sliter med å få de små til å drikke vann hvis man venter for lenge.. Her går det ned ca 10-15 ml vann til hvert måltid.

Koking av vann, flasker og smokker:

- Vi har ikke oppvaskmaskin, så vi koker fortsatt flaskene og drikketutene/flaskesmokkene.

-Koker også som regel vannet til grøten. Men heller over på termos eller over på ei flaske og setter i kjøleskapet. Det varmer jeg i microen senere. Men man MÅ ikke koke vannet etter fylte 6 mnd.

Middagsglassene:

- Pleier å varme de, men hvis jeg ikke har tilgang på micro så går det bra det også.

Avvenning:

- Det varierer hvor kang tid det tar med avvenning. Kommer an på hvor glade de er i puppen. Her gikk det med en gang. Siste måltid tirsdag kveld for snart to uker siden, og har ikke vært noe hyl og skrik i det hele tatt. Men vi hadde trappet gradvis ned da. Lillenissen avvente seg selv. Det er nok gradvis nedtrapping som anbefales med tanke på brystbetennelser og spreng.

- Jeg er nå over på mme. De skal ha 5-6 dl melk i løpet av døgnet fikk jeg beskjed om på helsestasjonen. Men skal da regne inn den væskemengden de får i grøten. Er melk i grøtpulveret også.

De skal ikke ha vanlig melk før de er 1 år, så da må man bruke mm eller mme fram til det.

Ellers er det bare å ta kontakt med helsestasjonen :)

Lykke til, håper dette hjalp litt iallefall.

Skrevet

Når han er så stor blitt, så ville jeg byttet ut minst ett av grøtmåltidene med middag. De trenger proteinene i kjøtt nå, og det er spennede for de å få noe annet enn grøt hele tiden. Dagen vår har ikke endret seg stort den siste måneden (8 1/2 mnd nå), og her er det grøt til frokost, brød til lunsj, middag og grøt igjen på kvelden. Jeg lager middag til ham selv, eller gir middagsglass om det er litt dårlig tid. Innimellom gir jeg melk (mme). Han får vann til måltidene. Bruker flaske, men holder på å venne ham til tutekopp nå. Liker ikke de like godt, men snart bør han kunne drikke av den selv, så da er det greit å øve på det først som sist.

Jeg har variert mye på hva han får å spise. Jeg tenker som så at jo mer han får smake nå, jo lettere er det å få ham til å spise variert når han blir eldre og får meninger om hva som er godt og ikke.

Middagsglass er jo veldig lettvindt, og de kan varmes de fleste steder om man har litt kokt vann å varme det i. Det finnes også forskjellige glass å kjøpe som man ikke trenger å varme. F.eks. fruktmoser med korn i. Kjekt å gi om krisen er er faktum og man er på farten ;-)

Brød er jo veldig enkelt å ta med. Litt enklere å servere når de blir litt eldre kanskje. Er jo ikke så treffsikre i starten, og det tar jo litt lang tid å fortære en hel skive. Ville foretrukket et glass med noe om jeg var ute på tur. Ellers har brød blitt helt fint å gi her nå. Tok litt tid før han fikk teken på det, men nå sklir det ned uten at det blir sittende som en klump oppi ganen. Er bare å gi brød, så lærer de det etter hvert.

Jeg bruker ikke alltid kokt vann til grøten. Tar som regel kaldt vann fra springen og varmer ganske enkelt i micro'n. Har aldri forsøkt å gi middag som ikke er varm. Gjør jo ikke noe å ikke varme det, men tenker at varm middag er bedre enn kald :-)

Vasker flasker og smokker i maskinen. Koker de ikke.

Når det gjelder nattammin og avvenning, så er det mer opp til deg. Selv hadde jeg nok syne at det var fryktelig slitsomt å amme 5 ganger i løpet av natten. Han er såpass gammel av han antakelig ikke har behov for mat på natten lenger. Min erfaring er at mye av nattammingen er vane, og ikke egentlig behov. Her ble det helt slutt på ammin da Lillemann var 7 mnd. Det er ikke dermed sagt at han ikke våkner på natten, men da er det bare å putte smokk, så sover han videre uten problemer. Det er først nå, 1 1/2 mnd senere, at han har begynt å sove rundt.

Vi satte et tidspunkt for når det var greit å gi pupp på natten. Vi begynte med 0400, og det fungerte veldig fint. Det tok ikke lang tid før han tilpasset seg, og våknet ikke før etter det. Han utvidet klokkeslettet selv til 0500, og til slutte fikk han ikke før 0600. Da stod vi opp, og han fikk grøt i stedet. Det ble altså slutt på ammingen da han var 7 mnd, og han får flaske med mme i stedet på dagen. I perioder der han har våknet mye tidlig på morgenen, så har vi gitt en flaske melk i sengen, og da har han sovet videre (kjøpt oss litt mer søvn, altså ;-). Nå har det rettet seg igjen, og i dag sov han til 0630 uten å våkne en eneste gang.

Skrevet

Blomsterpiken: dette med 5-6 dl melk til måltidene, gjelder det mm også, eller bare mme? Prøver å finne litt ut av nye spiserutiner til gutten vår på 6 måneder, deriblant hvor mye mm han skal ha i forhold til annen mat... :)

Skrevet

Jeg spurte de når jeg fortsatt ammet 2-3 ganger i døgnet, for jeg lurte på om jeg måtte gi ham mme på dagtid. Og da spiste lillenissen grøt morgen og kveld, brød til lunsj og middag, og fikk vann til.

Da sa de 5-6 dl melk i løpet av dagen iberegnet mengden væske fra grøten. Så da fikk jeg beskjed om å ikke gi mme i tillegg siden han fikk nok gjennom to-tre amminger + grøt.

Så nå har jeg bare erstattet ammemåltidene med mme.

Skrevet

Takk for svar. :) Da får han ca. passe mengde melk per i dag, kjekt å vite. :)

Skrevet

Tusen takk for gode svar! Skal prøve meg på litt brød fremover, og i hvert fall prøve å kutte ut en del av nattmåltidene... Er enda litt skeptisk til brød siden han har kastet opp når han har smakt det, men får prøve litt større biter etter råd fra dere. Tusen takk for alle svar!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...