itsjustme Skrevet 20. desember 2009 #1 Del Skrevet 20. desember 2009 Hei alle sammen! Etter å ha datet hele internett og alle venner av venner det siste året (vel ikke helt sant, men det føles sånn akkurat nå:-) har jeg gitt opp å finne drømmemannen og bestemt meg for å dra til Danmark. Er heterofil, 34år og bor like utenfor Oslo. Har lest mye her inne og forstår at jeg har veldig mye å lære men, prøver på noen små spørsmål først. Har lest litt inne på både CFC og Stroken og på Stroken står det hvilke prøver man må ta før man reiser mens på CFC står det bare innledende legeundersøkelse. Regner med at den kan tas i Norge? Er det samme tester (dvs. HIV, Hepatitt A osv) som Storken de krever at jeg må ta først?? Har de "journalsamtale" også sånn som Storken har, ser ikke at de har samme type skjema man skal fylle ut og sende inn (hvor får jeg i såfall den?). Og til slutt, må man scanne her hjemme før hver gang man reiser eller holder det ved første gyn undersøkelse? Huff det ble litt mange spørsmål, men føler meg veldig "grønn":-) Takk for hjelpen:-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141160744-ny-her-inne-trenger-litt-hjelp/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
mamman&prinsessene Skrevet 20. desember 2009 #2 Del Skrevet 20. desember 2009 Hei du og vekommen :-) Jeg har vært fire ganger hos Stork. Det hele startet med at jeg tok masse blodprøver, gjennom syklus for å se om jeg hadde eggløsning etc og HIV, hepatit etc. Etter det hadde jeg en journalsamtale, 45 minutters telefonsamtake, kostet 500dkr. Stork er en jordmorklinikk hvor du blir godt tatt vare på. de har god tid til deg når du kommer ned dit og de har behagelig. Lite kliniske rom hvor inseminasjonen skjer. På jordmorklinikk kan man velge åpen donor, altså en som kan kontaktes en gang når barnet fyller 18. Prisen for dette er en del høyere enn for lukket eller anonym donor. Man kan og velge anonym donor. På CFC kan du kun velge anonym donor, Jeg opprettet et depot og valgte en donor ut fra en liste de mailet meg, der fikk jeg se, høyde, hår, øyefarge og blodtype og utdannelse. Jeg måtte betale for å ha depotet men det var greit for meg å vite at jeg hadde samme donor hver gang. Se priser på www.storkklinik.dk CFC er en legeklinikk, der har de ultralyd, det har de ikke på Stork. Jeg skal nå til Maigaard, en tilsvarende klinikk som CFC og dette blir altså mitt femte forsøk.På mitt andre forsøk tok jeg eggløsningstester og de ble aldri positive, så jeg dro til gynekolog og fikk beskjed om at jeg ikke hadde hatt eggløsning. Jeg fikk da resept på pergotime, dette hjelper med produksjon av egg. Når man går på et slags hormonstimulerende midel må man scannes før man reiser ned, dette er bl.a. pga at man kan ha for mange utviklede folikler til at klinikkene vil inseminere (maks tre skal man ha) Om man ikke går på pergotime eller noe annet som stimulerer eggproduksjon er det ingen krav om å bli scannet, ikke på Stork iallefall. Litt iuikker på dette med CFC, jeg går jo på pergotime så jeg scannes uansett for jeg skal ned til Maigaard nå om et par dager. Det ser ut som du er i god gang med å sanke den informasjonen du trenger, ønsker deg lykke til :-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141160744-ny-her-inne-trenger-litt-hjelp/#findComment-141160992 Del på andre sider Flere delingsvalg…
MissTaurus Skrevet 20. desember 2009 #3 Del Skrevet 20. desember 2009 Heisann! Du har rett; det er en del å sette seg inn i, men heldigvis finnes det internett, inkl dette forumet her:) Jeg har vært til inseminering hos CFC. I den forbindelse tok jeg noen blodprøver. Jeg har fått skjemaet tilsendt pr e-post, men her kan du se hva de krever: I henhold til gældende lovgivning om kunstig befrugtning skal alle patienter, der behandles i en fertilitetsklinik have foretaget følgende prøver fra egen læge eller speciallæge: Celleprøve fra livmoderhalsen, der ikke er mere end 1 år gammel på henvisningstidspunktet, og skal gentages hvert 3 år. Blodprøver for følgende sygdomme: Hepatitis B og C, d.v.s. følgende blodprøver: HbsAg, Anti-HBc, samt anti HCV fra både kvinden og hendes partner. HIV prøver d.v.s. følgende: anti-HIV 1+2. Disse prøver må ikke være ældre end 3 mdr. på henvisningstidspunktet, og skal fornyes hver 12. måned. I tillegg til prøvene er det selvfølgelig greit å vært hos en gynekolog først. For min del har jeg ikke hatt noen kontakt med gynekolog i forkant av inseminering. Jeg har testet med eggløsningstest, ringt CFC ved positiv resultat og så har jeg reist nedover i løpet av neste døgn. Andre velger nok å bli scannet før de reiser. Det kan være lurt å teste å kjøpe seg eggløsningstester for å teste noen månder fremover for å finne ca dag før eggløsning (hvis du ikke vet det fra før av). Du ringer CFC for å bestille samtale med lege, Samtalen er kun 5-10 min. Det er grei samtale med kun noen får spørsmål. Du får deretter tilsendt mer info, som du kanskje savner nå. Eller så kan du kontakte dem pr e-post- Du får som oftest raskt svar. Lykke til! Det er bare å sette i gang- Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141160744-ny-her-inne-trenger-litt-hjelp/#findComment-141161148 Del på andre sider Flere delingsvalg…
itsjustme Skrevet 21. desember 2009 Forfatter #4 Del Skrevet 21. desember 2009 Tusen takk for hjelpen! Da er det vel bare å hoppe i det:-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141160744-ny-her-inne-trenger-litt-hjelp/#findComment-141162709 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå