Gå til innhold

Blir litt lei meg, jeg.. Om brystvegring..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mini er 7 1/2 mnd. Den siste uka har det vært vanskelig å amme ham. Det går som regel tidlig på morgenen og noen ganger på kvelden, men på dagen er det nesten alltid umulig.

Jeg har hatt mensen siste uka, men det har jeg hatt tidligere også uten at det var problemer. Og jeg ser ingen tegn til tenner ennå. Jeg har prøvd Syntocinon nesespray for at utdrivingen skal komme kjappere og prøvd å legge han til på flere ulike måter, men han bare snur seg vekk og begynner å skrike. Virker som om han ikke vil ligge.

I dag pumpet jeg meg og ga ham på flaske i stedet og da drakk han 100 ml rett ned.

Men innimellom vil han plutselig ha pupp igjen til et måltid.

Kan nevne at han eller spiser 2 fulle grøtmåltider og et middagsglass evt + litt fruktpure ila dagen. Frem til nå har han fått 4 puppmåltider i tillegg.

Merker at jeg blir litt lei meg. Føler meg liksom litt avvist selv om jeg vet det er teit og at det er naturlig at barna begynner å avvise brystet.

Andre som har det/har hatt det sånn? Har det ordnet seg igjen eller har dere måttet gi opp amminga?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis han ikke vil ligge, kan du jo prøve om han vil sitte på fanget ditt vendt mot deg og die. Trollet mitt på 8 mnd synes det er kjempegøy (type ler høyt - hehe) når han dier i uvante stillinger og liker å sitte å die.

Skrevet

Sånn ble Lillenissen her også ved 6-mnd alder. Men da spiste han 2 grøtmåltider, brød/fruktmos til lunsj og middag etterhvert.

Vi styrte og stressa så utrolig masse i et par uker, men orket ikke mer. Så vi kuttet ut pupp på dagtid da.. Fikk to ganger tidlig morgen og rett før vi sto opp og på kvelden før leggetid.

Etterhvert så trappet han mer ned av seg selv, så var bare ett morgen og ett før leggetid.

Ved 7.5 mnd var det helt slutt. Men det er en annen historie. Vi hadde nok fortsatt med 2 puppemåltider i døgnet hadde det ikke vært for at jeg MÅ slutte å amme pga en operasjon jeg skal ha om ca 3 uker...

Men for mange så går det seg til etterhvert. Bare fortsett å prøve, men når de får så masse fast føde, så trenger de vel automatisk mindre melk..?

Han klarer seg nok fint på å amme morgen og kveld også, hvis det blir bare stress og styr. Det er slitsomt det også!

Lykke til!

Skrevet

Ja, har prøvd å sitte også, men han bare vrir seg unna. Dessuten er det litt vanskelig siden jeg har store og tunge pupper... Hmm

Skrevet

Takk for det. Ja, husker at du skrev at dere slet med det samme. Hvor mye mat fikk han da han fikk pupp morgen og kveld og hva/hvor mye får han nå? Greit å vite i tilfelle det ikke blir bedring.. Har ikke fått i ham pupp på dagen i dag.

Nå nettopp ville han ikke ha pupp på fanget da han skulle legge seg. Prøvde så å stå bøyd over sengen mens han lå der, men han ville ikke ha. Sang nattasang og prøvde en gang til før jeg skulle gå, men da ville han plutselig ha og drakk masse! Ikke så veldig behagelig for mamman akkurat, men hva gjør man vel ikke for de små ;-)

Merkelig..

Skrevet

Alle mine tre gutter holdt på med dette. Ene, mellomste, gikk det over på etter noen uker, de to andre ble bare mer og mer umulig. Til slutt måtte jeg holde dem fast i sengen med meg om morgningen, det var eneste måten å få i dem melk på. Føltes faktisk som et overgrep :-( Begynte å tulle ved 5 mnds alder og rundt 8,5-9 mnd (etter å kun ha fått pupp en gang i døgnet i 2 mnd) gav jeg opp med de to. Siste begynte også å tulle rundt 5-6 mnds alder, men gikk over igjen rundt 7 mnd, så ammet ham videre til vel 11 mnd. Vet ikke hvorfor de gjør dette, kanskje fordi de har nok med fast føde, det er mer spennende?

Skrevet

Han fikk grøt morgen og kveld av 125 ml vann, (brød) og fruktmos til lunsj, ett middagsglass (eller hjemmelaget hvis han vil ha, er litt sær på det..). Vann til alle måltider, men blir ikke mer enn 30-40 ml om dagen.

Han får ikke særlig mer nå heller, bare økt til 150 ml vann til grøten.

Og så har jeg erstattet de ammemåltidene vi hadde med mme. Så han får to (kanskje tre) flasker mme i løpet av dagen. Drikker som regel mellom 200-300 ml mme i døgnet. Er nok ikke så mye som mange andre, men han vil ikke ha mer, så da får jeg ikke gjort noe med det.

Jeg spurte hs da jeg ammet morgen og kveld om han da trengte mme på dagen. Da sa hun nei faktisk. Ikke siden han drakk vann. Han fikk nok melk gjennom det jeg ammet og gjennom grøten sa hun. Det holdt med 5-6 dl melk i døgnet.

Så det vil jo si at siden Lillenissen spiser 3 dl grøt og drikker 2-3 dl mme så får han jo greit med melk.

Men bare fortsett å prøve å amme ham selv om det er litt styr. Det kan jo ordne seg. Men er godt å vite at de ikke MÅ ha melk på dagen når de spiser mer fast føde.

Lykke til :)

Skrevet

Forresten, nå så jeg at du skrev at du har mensen. Jeg ble fortalt at mensen kan gjøre at smaken på melka blir litt annerledes, og at babyene kan reagere på det. Kan jo være den smaker litt mer annerledes enn tidligere nå da?

Skrevet

Tusen takk for svar :-)

Og lykke til med operasjonen din, forresten! Håper ting går greit. Er veldig imponert over hvor bra du har taklet plagene du har hatt etter fødselen!

Skrevet

Heisann, det var deg ja ;) Koblet ikke det nye nicket til det gamle ;)

Ja, satser på at operasjonen går bra, og at det ikke blir like vondt som etter fødselen. Iallefall ikke i 3 mnd! Og at jeg slipper infeksjon denne gangen...

Men må bare spørre.. Beklager hvis det er et sårt spm men... Var ikke du gravid igjen?

Og lykke til med den "styrete" amminga!

Skrevet

Ja, har endret litt på nicket, så ikke så rart at du ikke koblet det med en gang :-)

Jo, jeg var gravid igjen, men mistet da jeg var bare 6 uker på vei. Var litt kjipt til å begynne med siden jeg var blitt gravid til tross for angrepille og følte at jeg aborterte pga pillen. Men nå som jeg har fått det på avstand er jeg bare lettet over at jeg kan konsentrere meg fullt om lillegutten en stund til.

Og bra at jeg mistet såpass tidlig og ikke da jeg nærmet meg slutten på 1. trimester. Nå hadde jeg bare så vidt rukket å venne meg til tanken. Men rart hvor fort man omstiller seg. Da jeg mistet var jeg innstilt på å bare sette i gang og prøve igjen, men ventet heldigvis til ting roet seg og fornuften kom tilbake :-) Nå venter vi til sommeren/høsten ihvertfall.

Hvor skal du opereres, forresten?

Skrevet

Da er det jo ganske greit da. Jeg personlig hadde ikke villet hatt ett barn til så tett... Men nå har det jo vært praktisk umulig også her da....

Bare håper jeg tør på et senere tidspunkt...

Skal opereres her i byen, du vet jo hvor ;)

Godt å ikke være så langt unna mann og barn sånn at de kan komme på besøk. Mannen kjører ikke, så hadde blitt tungvint hvis det hadde vært lenger unna.

Legges inn torsdag 14. januar....

Gruer meg, særlig til smerter igjen, men skal bli godt å få det gjort. Bare håper at det hjelper, sånn at man kan fungere relativt normalt igjen - på alle måter!

Skrevet

Ok. Hvis du skal opereres av den jeg tror, så er jo hun kjent for å være en av landets beste. Har jobbet på sykehuset og vet at folk kommer fra hele landet for å opereres av henne. Håper det er henne, da!

Skjønner du vegrer deg for å føde igjen. Men skal vel mye til å bli nektet keisersnitt etter det du har vært igjennom hvis du ønsker det.

Igjen; Lykke til!

Skrevet

Du tenker nok riktig ja, er Ylva Sahlin som skal operere. Så er glad for det.

På kontrollen i november sa hun at jeg ikke kan føde vaginalt igjen, så det ble jeg glad for.

Men tenker mest på at jeg før det er nødt til å tørre å gjennomføre samleie... DEN kneika er tung å komme over kjenner jeg... Håper den tanken retter seg når jeg er grodd igjen og alt er på rett plass og vet at alt er bra igjen.. Krysser iallefall fingrene for det.. Kjedelig å avstå fra sex resten av livet liksom..

Skrevet

Hei. Jeg ser du har fått mange andre svar, men tenkte jeg skulle skrive mitt allikevel. Min lille var også sånn en liten stund rundt den alderen. plutselig gikk det over og nå er han elleve mnd å spiser villig. Ihverfall 4 ganger om dagen. Men kun når vi er hjemme. Så jeg sørger alltid for å være hjemme rundt sovetidene hans. Så farter jeg resten av dagen. :) Får gjerne pupp før og etter han har sovet og en på ettemiddagen. Bare fortsett å gi pupp når du har det rolig rundt deg. God jul!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...