Obliging Skrevet 19. desember 2009 #1 Skrevet 19. desember 2009 I puppene! Utrolig smertefullt, ikke bare under amming, men hele tiden Noen råd? Blør fra brystvortene, og kjennes ut som noen stikker nåler i brystet konstant
Mummimamma 09+12 Skrevet 20. desember 2009 #2 Skrevet 20. desember 2009 Jeg bruker å trykke og klemme på brystvortene til de blir normal farge på. (Det er vondt fordi det er krampe i brystvorta og ingen sirkulasjon, men det vet du vel sikkert.) Jeg har på varmeputene til "Ammehjelpen" når jeg er ute og går tur. Ellers så skal svart te hjelpe. Lykke til!
Obliging Skrevet 20. desember 2009 Forfatter #3 Skrevet 20. desember 2009 hvor lang tid tok det før du ble kvitt smertene? Hos meg er det konstant vondt hele tiden nå, også når jeg ikke ammer.
Mummimamma 09+12 Skrevet 21. desember 2009 #4 Skrevet 21. desember 2009 Det kommer litt nå og da, men gir seg som regel når jeg klemmer. Fikk det ca 2 uker etter fødselen og da var det værst. Det har plutselig avtatt. Men er det kaldt stikker det og verker fortsatt.Også av og til etter jeg har ammet. Er lei for at jeg ikke kan gi deg noe eksakt svar, men ville i alle fall forsøkt tiltakene jeg nevnte ovenfor her. Lykke til og god bedring!
Overraskelsen Skrevet 6. januar 2010 #5 Skrevet 6. januar 2010 Ja, RF er skikkelig vondt - var mye plaga, trolig etter gjentatte brystbetennelser, de første 2-3 månedene. Den minste berøring av brystvortene gjorde at det stakk skikkelig - særlig på den ene sida. Jeg prøvde B vitamin-kuren det står om på ammehjelpens nettsider, og da ble jeg faktisk helt bra etterhvert. Det er mulig at det gikk seg til av seg selv, men det skader jo ikke prøve. http://ammehjelpen.no/asp/default.asp?ID=66 Hadde også mindre vondt hvis jeg var god og varm i kroppen f. eks etter en trilletur (men nå er det jo så kaldt at man pent må holde seg inne...) Du må sannsynligvis spørre spesielt etter 40 mg vitB6 på apoteket.
AmExx Skrevet 9. januar 2010 #6 Skrevet 9. januar 2010 Nå er gutten min tre mnd, og for min del gav deg seg etterhvert. Får det i ny og ne, men ikke så voldsomt. Nå blir de blåe uten at jeg får vondt.. Men les på ammehjelpens side, mange gode tips der. Og det stemmer som hun over sier. B-vit må du spørre etter!
AmExx Skrevet 9. januar 2010 #7 Skrevet 9. januar 2010 btw, har du fått testet deg for sopp for å utelukke dette? Man kan visst ha soppen inni puppen også...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå