Gå til innhold

Viste dere det før fødselen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så dere på UL at noe var galt med babyen? Vi er i en situsjon nå hvor legene sier at mitt 20 uker gammelt foster kan være helt normalt, eller det kan være alvorlig funksjonshemmet, og selvfølgelig alt imellom. Vi vet ikke om vi skal velge det bort eller beholde det. Hva tenker dere mødre med funksjonshemmede barn om situsjonen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heisann!

intet anende var eg til alt eg skulle ha i vente,da eg bar fram barn nr 2. Tenker vel den dag i dag at eg er glad for at me ikkje veit kva morgo dagen bringer. Å gud å eg er gla for at han valgte å komme akkuratt til

MEG. Eg er vanvittig heldig som har fått den g ære å vere hans mor:)))))

Lykke til.

Skrevet

Eg har ein gutt med ryggmargsbrokk. Vi visste ingenting før etter fødselen, men eg har snakka ein del med andre foreldre som fekk vite ved rutine-UL. Dei fekk tid til å førebu seg, men måtte ta eit val. Vi vart spart for valet, men fekk sjokk etter fødsel. Dei eg har vore i kontakt med, og eg sjølv, er alle mennesker som er villig til å ønske velkommen eit alvorleg funksjonshemma barn.

Som forelder har eg lært at vi taklar det vi må takle. Vi får styrke når vi treng det. Dessutan har det offentlege eit støtteapparat som stiller opp. Om eg hadde kome i situasjonen der eg måtte ta det valet de er stillt ovanfor no, så hadde eg ikkje vore i tvil - eg hadde behaldt barnet.

Du skriv ikkje kva diagnose det er snakk om. Hadde min son sin diagnose vore oppdaga ved UL, hadde vi blitt anbefalt abort. I dag er han 4 år, inteligent og sosialt sett ein heilt normal 4-åring. Fysisk sett ein som går litt rart, og som må ha litt hjelp på do. Det er heilt absurd for meg at ein kan fjerne slike barn.

Skrevet

Nei, vi visste det ikke.

Har ei jente med Down.

Veldig glad for at vi ikke fikk muligheten til å velge.

Hadde nok ikke valgt abort uansett, men man vet jo aldri hva jeg ville tenkt i en sånn situasjon.

Skrevet

Nei, visste ingenting. Visste faktisk ingenting før rundt 1 års alderen. Vet ikke selv hva vi ville valgt hvis vi fikk et valg med tanke på at vi da ikke "kjente" sønnen vår. I dag hadde jeg selvfølgelig beholdt vår lille engel nå når vi vet hvem han er og elsker han...hadde ikke vært i tvil. Misforstå meg riktig her med tanke på at jeg ikke vet om vi ville valgt bort fosteret, hvis jeg hadde visst om alt arbeidet og alle konfliktene vi har kommet borti og uten å vite hva vi gikk glipp av med tanke på positive øyeblikk og en nydelig gutt....så vet jeg jammen meg ikke.....

Skrevet

Nei, men så ble ikke sønnen vår syk/det ble oppdaget da han var halvannet år. Han har et syndrom, og er ikke funksjonshemmet, i alle fall ikke ennå.... Han kan greie seg bra - eller bli helt funsjonshemmet, eller noe imellom de to - ingen vet ennå.

Og nei jeg hadde nok aldri valgt abort om jeg visste noe var galt, kanskje med unntak hvis forsteret 100% sikkert ikke kunne leve (uten hjerne el.). Mannen min ville nok valgt bort et funksjonshemmet barn. Og jeg hadde da valgt bort mannen min...

Vi har også et eldre barn og ser jo at lillebrors sykdom påvirker henne.

Jeg er glad jeg aldri har måttet ta et slikt valg som du/dere nå må.

Håper du finner rette valget for deg.

Skrevet

Hei igjen, og takk for alle svarene!

Vi er begge enige i at funksjonshemmede absolutt har en plass i samfundet og er heller ikke bekymret for at et funksjonshemmet barn skal "ødelegge" livet vårt. Den store bekymringen er å føde et barn som vil oppleve mye fysisk smerte og ikke minst psykisk smerte. Vi prøver å tenke på hvordan livet til dette lille menneske vil bli, og om det eventuelt vil ha det bedre med å ha det ugjort....

Selvsagt vil barnet gi oss mye glede!

Skrevet

Vi visste det ikke, vi ville nok valgt abort. Men tror nok gutten vår får et kjempe godt liv. Og er veldig glad for å ha fått ham. Han har heldigvis lite fysisk smerte, er redd for psykisk smerte, men tror at den går det an å påvirke mye.

• 2 uker senere...
Skrevet

Her ble vesla syk pga sykehus tabbe!

Skrevet

Bli så forbanna.Sitter også her med ein blind gutt pga sjukhustabbe.

Er så bitter at det finnes ikkje ord

Skrevet

Sitter også her med ei som er syk etter sykehustabbe

• 1 måned senere...
Skrevet

hei.

e ganske sikker på at d kunna blitt averga at gutten min e slik han e no eller i d minste kunne de sett d på alle de ultralydene e hadde etter han festa hode i bekkene som e trur e grunnen til "plagene" hans. vart fulgt opp fordi han hadde litt vekstavvik. nar han kom ut, heldivis 2 uka før termin(da hadde han hatt festa hode i 1,5 mnd).har han skeivhet i hode å nakke(vender hode helst mot høgresida heile tia) tranghet i leppa på venstre side/litt hengende leppe venstre side. hørselshemmet på venstre øre så han skal starte me høreaparat for at han skal utvikle tale og orientere seg. og så må vi følge me på om han kommer til å kunne snakke skikkelig pga leppa. måtte også klippe tungebåndet på føden.

føle liksom d e min skyld at han skal ha disse plagene. hadde grusom bekkenløsning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...