Gå til innhold

Juletre . med eller uten norske flagg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Med svenske og norske flagg!

Skrevet

Vil gjerne ha det, hvor får man tak i det?

Liker den enkle, gammeldagse juletrestilen;)

Skrevet

UTEN.

Har aldri skjønt hva norske flagg eller flagg i det hele tatt har på juletreet å gjøre. Landet vårt har da ingenting med jul å gjjøre? Det er jo helt internasjonalt.. Nei, flagg kommer ALDRI til å komme på vårt juletre.

Skrevet

UTEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Skrevet

Hva har har en gran i det hele tatt å gjøre med jesu fødsel? Alt trenger ikke å være logisk for å være koselig vet du.

Skrevet

Uten.

Har skjønt det slik at det var etter krigen det ble vanlig med flagg på juletrærne..patrioisme=)

Men jeg liker det ikke.

Skrevet

Treet i stua var en gammeltradisjon før det ble bestemt at jula skulle legges til da sola snur. Og jesu fødsel har strengt tatt heller ikke noe med 24. desember å gjøre.. bare praktisk å legge feiringen til en tid dette ukriste landet allerede hadde en feiring.

Skrevet

Mener også at treet skal være uten flagg :o)

Skrevet

Julaften er den 24 desember i de fleste lang som bruker den gregorianske kalenderen, og har således fint lite å gjøre med kristningen av norge. Land som bruker den julianske kalenderen feirer den 6 januar.

Poenget mitt var uansett på belyse at argumentet om at flagg ikke har noe å gjøre på et juletre fordi de ikke har noe poeng der, faller litt i grus. Siden juletreet i seg selt ikke har så mye poeng i seg selv, bortsett fra å være en markering som har sin rot i tradisjon, og ikke i noe som er relevant idag.

Skrevet

Har alltid hatt det hjemme hos mine foreldre, og synes det er veldig koselig. Vi har det ikke hjemme hos oss, har aldri blitt til det liksom.

Forstår ikke at det er noe å mislike egentlig, er ikke det som å mislike flettekurver eller engler?

Skrevet

Med norske og danske flagg

Skrevet

Med hos mamma og uten hos oss... Norske flagg hører til på 17. mai for min del!

Skrevet

Juletreet

Tradisjonen med juletreet oppsto i Tyskland på slutten av 1500-tallet. Juletreet kom til Danmark i 1808, men ble ikke vanlig i Norge før i det tjuende århundre. Det første kjente juletreet her i landet sto i Christiania i 1822. Bedrestilte familier, storbønder og prester var de første som tok opp denne tradisjonen.

Juletreet symboliserer Livets Tre i Paradis, samt Jesus som det eviggrønne tre som ble født julaften. Gangen rundt juletreet har likhetstrekk med dansen rundt maistangen, et fruktbarhetsrituale der unge jenter danser rundt en blomstersmykket påle.

Skrevet

MED med store bokastaver. Det er barndoms jul, og minner meg om juletrefest.

Gidder ikke ha et juletre som skal matche, hvor ikke ungenes ting er fine nok til å henges på....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...