Anonym bruker Skrevet 19. desember 2009 #1 Skrevet 19. desember 2009 Er det andre typer ribbe også? Isåfall noe jeg ikke har fått med meg hehe
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2009 #2 Skrevet 19. desember 2009 Om ikke alle rundt meg juger, så er det også ribbe av sau:)
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2009 #3 Skrevet 19. desember 2009 Der jeg kommer fra, kaller vi ribbe for svineribbe og pinnekjøtt for ribbe. Synes det er mest rett..(selv om jeg vet at hele norges befolkning kaller svineribben for ribben. Men pinnekjøtt er da faktisk ribbebein!
Ranveig Risengrynsgraut Skrevet 19. desember 2009 #4 Skrevet 19. desember 2009 Vel, pinnekjøt er jo saueribbe...
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2009 #5 Skrevet 19. desember 2009 Haha ja da lærte jeg noe i dag også, bare tenkte at om det kun er en type ribbe, så er det ikke noe vits i å kalle det for noe annet enn ribbe. Har aldri hørt pinnekjøtt bli kalt ribbe, men så er jeg fra østlandet også da. Beklager folkens, og takk for at dere opplyste meg! HI-i ribbemodus (både sau og svin)
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2009 #6 Skrevet 19. desember 2009 Skulle likt å se den sauen du kan lage sprø svor på! Her på sunnmøre sier de ribbe for pinnekjøtt og svineribbe for vanlig ribbe.. Litt tungvint spør du meg,men nå er jeg ikke herfra selv..
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2009 #7 Skrevet 19. desember 2009 Finnes det ikke lammeribbe? Eller...?
Prish Skrevet 19. desember 2009 #8 Skrevet 19. desember 2009 Det heter vel ribbe fordi det er ribbena til dyret uavhengig av hvilket dyr det er. Der jeg kommer fra sier vi lammeribbe. På restaurant heter det lammecarrè.
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2009 #10 Skrevet 19. desember 2009 lammeribbe. På restaurant heter det lammecarrè ------------- Vel, utdannet kokk er du i hvert fall ikke. Og ikke vet du hva du skriver om heller! Sjekk bildene og du ser forskjellen på Lammeribbe http://www.matprat.no/artikkel.aspx?artid=9675 og Lammecarre http://www.matprat.no/oppskrift.aspx?artid=14742 Og lar hel lammecarre kalles også for lammekrone, og er like lik ei ribbe som en lada ligner et tog
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2009 #11 Skrevet 19. desember 2009 Vil du ha sprø svor på en sau, så er sikkert det også mulig (vet ikke, men antar) Uansett så har ikke navnet ribbe noe med svoren å gjøre, men med hvor på dyret kjøttet kommer fra, så i prinsippet så kan man lage menneskeribbe om man skulle ha veldig lyst til det...
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2009 #12 Skrevet 19. desember 2009 I Kina spiser de hunde,- og katteribbe
Prish Skrevet 19. desember 2009 #13 Skrevet 19. desember 2009 Lammecarrè er også fra ribbena til lammet, så da er det jo en slags ribbe...
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2009 #14 Skrevet 19. desember 2009 Var jeg som skrev om sprø svor på sau, og jeg forstår da at det at pinnekjøtt kalles ribbe er fordi det er fra ribbeina til sauen. Var bare det at hun trodde at det jeg kaller vanlig ribbe var laget av sau! Synes bare det er såpass innlysende når du ser et stykke ribbe at det stammer dra en gris og ikke en sau.. Tror den sprøe svoren hadde blitt en skuffelse hadde de prøvd seg på en side med sau..
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2009 #15 Skrevet 19. desember 2009 Litt vittig at du bruker ordet flesk i overskriften!
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2009 #16 Skrevet 19. desember 2009 Svineribbe - ribbe fra gris Fåreribbe - ribbe fra sau mest vanlig å kalle den for pinnekjøtt. På Sunnmøre er det mange som sier fåreribbe. Så ja det finnes flere typer ribbe. :-) God Jul og nyt ribbene
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2009 #17 Skrevet 19. desember 2009 æææ fåreribbe er ribbe fra helst LAM skulle det stå. Hilsen 23.03
Frk Marge Skrevet 19. desember 2009 #18 Skrevet 19. desember 2009 men får har ikke svor da... bare for å nevne det... det er det faktisk bare svin som har får blir flådd etter slakting, mens vi spiser svinehud (svor)... flere som fikk lyst på ribbe til jul? lol
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2009 #19 Skrevet 19. desember 2009 Har det ikke slått deg, HI, at det faktisk er ribbe på oss mennesker også?? Brystbeina kalles jo ribbein :-)
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2009 #20 Skrevet 20. desember 2009 æææ Frk Marge en ribbe trenger da ikke ha svor. Det har vel med slik som 23.27 skriver HVOR man henter kjøttet fra på dyret, nemlig ribbebeina. Og lammet har jo ribbebein. Derfor fåreribbe.. (uten svor) og svineribbe, og på grisen er det svor på ribben Hilsen fåreribben lenger opp
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2009 #21 Skrevet 21. desember 2009 Bra synes jeg. Så er det enklere for oss som ikke spiser svin å vite at vi skal holde oss unna. Desto bedre om alt svineri ble omtalt som svine-
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2009 #22 Skrevet 21. desember 2009 Alle virveldyr er utstyrt med ribbe, også mennesker. Så all mat tilberedt av ribbein er jo i og for seg ribbe...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå