mine 2 små prinsesser :) Skrevet 19. desember 2009 #1 Skrevet 19. desember 2009 Søvn? Mat? Grensesetting? Hva er rutine deres i den alderen rett å slett?
♥♥♥ Skrevet 19. desember 2009 #2 Skrevet 19. desember 2009 Søvn: sover ca 1900- 0630. Er endel våken om nettene. Får mm tidlig morgen (0430- 0500). Sover 2- 3 lurer i løpet av dagen. Inne blir det ca 30 minutter, i vogn 1.5- 3 timer. Siste lur senest kl 1600 Mat: mm tidlig morgen som nevnt. Frokost: God posjon grøt + vann ca kl 0730- 0800 Lunsj: I underkant av 1 brødskive med leverpostei/ prim + vann. Event litt fruktpure eller lignende ca kl 1100- 1200 Middag: 1 middagsglass + vann + litt dessert ca kl 1500 Mellommåltid: Frukt Kveldsmat: grøt + vann + mm Grensesetting: Jobber med dette, men snella bare gliser hvis mamma eller pappa sier nei. Driver og endrer på rutiner med tanke på soving, skal sovne i seng/ vogn og ikke på arm...
Babyønske �� Skrevet 19. desember 2009 #3 Skrevet 19. desember 2009 Hos oss starter dagen mellom kl 8 og 9. Har da ca 3 timers våkenperiode før han er klar for å sove litt igjen, ca kl 11.30. Sover da alt fra en 1/2 time til 1 1/2 time. Er så våken rundt 3 timer igjen, alt avhengig av når han våknet av forrige dupp. Lengden på den avgjør også lengden på denne, men får stort sett ikke sove lenger enn til 16.30. Legges for kvelden ca 19.30, men det kommer også an på lengden og hvor sent han våknet fra siste dupp. Natta er et kapittel for seg selv. Enten er han urolig og våkner hyppig i løpet av kvelden, og sover relativt greit om natta(bare et par oppvåkninger), eller så sover han godt om kvelden(3-4 timer) og våkner hyppig om natta(annenhver time). Han er ikke glad i sove, og er ganske så sint når han våkner på natta og ikke får stå opp. I og med at det har vært og er ganske mye nattestyr har jeg ikke hat ork til å nattavvenne. Er klar over at det burde vært gjort, men jeg er så sliten at jeg ikke orker skrikingen det medfølger. Har gjort noen spede forsøk, dvs ikke pupp oftere enn hver 4 time, blir da noen netter med mye skriking. Og da går det bedre etter noen netter, men så sklir det tilbake til at han våkner annenhver time igjen. Ikke bare er det styr med sovingen, mat har også vært et "problem"her. Kresen og småspist. Hadde fullstendig matnekt når jeg gikk fra 6 mnd mat til 8 mnd mat. Grøten ble trolig for grov, og middagen hadde for mye klumper. Godtok grøt når jeg gikk tilbake til 6 mndtype. Middagen måtte moses mer. Hjemmelaget mat har han stort sett ikke godtatt. Har altså hatt problemer med klumper og konsistens, derfor har det også vært så som så med skivespising. Men i det siste har det gått mye bedre, og vi nærmer oss nå en 1/2 skive pr måltid. Begynner også å godta middag med litt klumper, f eks 8 mnd glass, eller hjemmelaget. Måltidene i løpet av en dag er stort sett sånn: Ammes i sengen rundt kl 7 Frokost ca kl 9. Grøt av ca 1 dl vann, varierer om han spiser alt. Ammes før han legges til første dupp Middag ca kl 13.30, 1/2 middagsglass. Får av og til dessert i form av yoghurt, Danomino eller fruktpure. Ammes før neste dupp. Evt får han desserten som mellommåltid når han våkner etter duppen Kvelds ca kl 18, grøt av 1 dl vann. Ammes før han legges for kvelden. Med andre ord ikke det store matinntaket. Har prøvd med 4 måltider, med ca 3 timer i mellom, men han er ikke sulten nok til det. Får heller ikke i han noe særlig med væske, der for ammes han de to(tre) gangene før han legges til å sove. Når det gjelder grensesetting, er det omtrent sånn at jeg føler jeg må velge mine kamper. Han har et utrolig sterk vilje og et voldsomt temperament. Kan minne om trassalder innimellom. Har allerede begynt å legge seg ned på gulvet og hyle og sparke med beina når han ikke får det som han hadde tenkt. Litt vel tidlig det syns jeg. Er veldig nysgjerrig, og skal helst finne ut av hvordan alt fungerer. Hva han får lov til varierer litt for tiden, kommer an på hvor mye som har vært "forbudt" ellers i løpet av dagen. Han er flink til å passe seg for "farlige" ting som varmovner, stekeovn osv. Han lar også kjøkkenskap og skuffer være i fred(foreløpig hvertfall). Oppvaskmaskinen er derimot kjekk, så den unngår vi å åpne når han er i nærheten, for da klatrer han likesågodt inni, eller river ut det som er inni. Vi har nettopp flyttet fra leilighet til hus, så å klatre i trapp er blitt veldig populært, og han blir ikke særlig begeistret over å bli nektet. Han har en imponerende teknikk også til å ikke ha gjort det så mange ganger. På badet kan det bli mye styr, her skal alt røres, dorull, dolokk, vannet i doen, dobørsten mm. Må stort sett ha han på badet med meg om morgenen, og da blir det ofte litt mye nei nei, ikke helt våken som jeg er enda da :-/. Men det får bare være sånn, til tross for litt dårlig start på dagen. Å rydde i huset i løpet av dagen er håpløst, jeg rydder og han roter, om jeg legger sammen klær kaster han de utover, rydder jeg sammen blader og aviser roter han de utover igjen. Skal røre alt som jeg rører. Jeg sier noen nei nei, før jeg bare gir opp. Støvsugeren er han for tiden redd, så det kan jeg ikke gjøre om jeg ikke bærer han, men det orker jeg ikke så lenge av gangen. Han tåler ikke at jeg gjør noe på kjøkkenbenken, da blir han rasende og hyler og skriker, går vel glipp av hva jeg gjør.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå