Anonym bruker Skrevet 19. desember 2009 #1 Skrevet 19. desember 2009 Snart er julen her med mange lange dager som skal brukes til avslapping kos og hygge for hele familien...Det er ikke riktig slik det funker for en familie med ad/hd...Vi som har en sønn med ad/hd opplever ferier og fridager som utfordrende, utmattende og SVÆRT konfliktfylte.. Vår sønn sliter med raserianfall, det er skremmende for hele familien, spesielt for søstra som faktisk har begynt å få samme symptomer selv. (sønnen vår er 9 år og lillesøstra 7). Vi vet at vi som er foreldre skal opptre rolig og behersket når raserianfallene oppstår men det er VELDIG vanskelig!! Vi er fortvilet og utslitt og klarer ikke alltid å "gå etter boka" og det resulterer i dårlig samvittighet:( Har flere ganger tatt opp dette med ansvarsgruppa til vår sønn men opplever at de ikke vet hvordan de skal hjelpe oss. Vi våkna idag kl 07:00 av sønnen vår som forlangte frokost, vi var trette og ba han gå ned på kjøkkenet selv og finne seg litt frokost, er det for mye forlangt av en 9-åring? Da var marerittet igang, han nektet å gå ned fra loftet alene og begynte å brøle og slå med døra, banke i veggen og kaste ting rundt seg. Fin måte for søstra å våkne... Jeg husker ennå julen ifjor som den verste julen vi hadde opplevd men frykter nå at denne julen også kan bli ille... Familien henger i en tynn tråd og er i ferd med å gå i oppløsning:( Måtte bare få ut litt frustrasjon med å skrive:)
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2009 #2 Skrevet 19. desember 2009 Ja, kjenner meg godt igjen i det med å grue seg til ferier. ALLE ferier. Bare ventet til ferien var over, og hverdagens ro senket seg igjen. Slik andre tenker at nå senker feriens ro seg.......... Å bryte rutinene slik en ferier gjør, er ikke bra for en familie med "ADHD-medlem". Første ferien som har vært god, var i fjor sommer; da var tenåringen så stor at barnevernet hjalp oss med jobb-oppdrag for ham. De betalte motivasjonslønn, slik at der ikke var kostnad for arbeidsgiveren. Han var i tillegg litt for ung til å få en skikkelig jobb selv. Jeg husker jeg først gikk litt på tå hev og ventet på det sedvanlige opplegget som følger ferie, uro og mye tull og krangler. Men det kom ikke, ungen var opptatt og sliten;) OG likte arbeidet veldig godt:) Husker også det med at mange mente ferier kunne være medisinfrie perioder, men i ferier var medisinene like mye for min del. At vi skulle klare oss gjennom feriene, var helt og holdent avhengig av at ungen var medisinert. Høres ganske fælt ut, men hvorfor skal vi tåle og klare en umedisinert unge når skolen og andre trenger det for å fungere? En ting til som jeg har merket gjennom årene(også i meg selv), er at de korte feriene er med på å bryte ned litt motivasjon for tiden etter ferien, at innsatsen av og til blir dårligere på skolen etter slike korte ferier. Nå i år har jeg også sett at til og med sommerferien gjorde dette med tenåringen her. I vår gjorde han en super innsats på skolen, men nå i høst har det egentlig gått den veien høna sparker....... For dere så er det ikke det at han ikke klarer å lage frokost selv, men kanskje mer at han skal ha styringen på dere og oversikten over dere? Og ha litt samme rutiner som vanlig, med frokost tidlig? Kanskje å avtale klokkeslett dagen før kan hjelpe litt? Det ligger mye i å avtale, og ha noe forutsigbarhet. Men dere må selv prøve å finne ut hva som virker hos dere. Forstår deg veldig godt...... Vi er flere, om det er en liten trøst.
Superpappa! Skrevet 19. desember 2009 #3 Skrevet 19. desember 2009 Kjenner meg godt igjen i det med at feriene bryter rutinene og slikt, det blir slitsomt i lengden. Det er nesten sånn at jeg ønsker at jeg skal på jobb i romjula, men jeg er lærer så det kan bli vanskelig Jula i fjor var ille. Gutta gikk ikke på medisiner, da legen mente det kunne være bra med medisinfri periode.. Der tok han feil! Vi hadde, som vanlig, besøk av familie i ferien, og gutta var så hyperaktive og slitsomme at gjestene dro hjem tidlig enn planlagt. Jeg og kona reagerte ganske sterkt på dette, samtidig som jeg skjønner familien litt. I år kommer de ikke, dessverre. Dette er et resultat av hvordan jula var i fjor. Vi har forklart at gutta skal gå på medisiner i ferien, men det hjalp ikke stort. Så familien går i oppløsning her også
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2009 #4 Skrevet 20. desember 2009 Ja jeg har også opplevd at doktoren har foreslått medisinfri i ferier, dette prøvde vi i fjor sommer...ALDRI MER BILFERIE UTEN MEDISIN!!!!!!!! Det var den verste ferien jeg noensinne hadde vært med på, og jeg har prøvd forskjellig før også Jeg sverger på at hadde den bilturen vart i 1 time til hadde jeg uten tvil mistet vettet!!! Ad/Hd-barn og bilferier er ingen god kombinasjon;) Men året før var vi på sydenferie, det var suksess! Barna badet hele dagen og behovet for medisin var faktisk borte:) Så neste år blir det sydenferie:) Jeg forstår doktorene som anbefaler medisinfrie perioder av hensyn til barna men jeg tror ikke de skjønner hvor ødeleggende det er for resten av familien... Min gutt som er ca 40 kg får max 30 mg ritalin om dagen, og aldri etter kl 15:00 på dagen, da får han nemlig ikke sove, er det litt lite tro?
Mandalas Skrevet 21. desember 2009 #5 Skrevet 21. desember 2009 Mitt barn har aspeger, men jeg skriver her likevel. Kjenner meg så igjen i det dere skriver, og noe sånt finnes ikke noe annet sted her på forumet for barn med asperger/autisme. Her kan også feriene blir veldig slitsomme! Sönnen blir ekstremt aktiv i uvanlige situasjoner, på besök hos andre eller når vi har besök. Vi skal til mine foreldre i år som alle andre år (50 mil bort) og skal väre der i noen dager. Det er slitsomt. De blir tydelig trötte og slitne, vi blir det og sönnen blir overaktiv. Puh, blir sliten bare av tanken..
Line1981 Skrevet 21. desember 2009 #6 Skrevet 21. desember 2009 hva, en lege som anbefaler medisinfri ferie? Det har ALDRI legen til min datter foreslått, hvorfor skal de ha en vanskeligere tid de da? Alle med AD\HD, og som er foreldre til barn med AD\HD vet så inderlig godt at det er feriene som er verst for barna, da er alle rutiner brutt og usikkerheten råder.. Jeg har selv AD\HD, og jeg HATER ferie! Ja, det er deilig med litt fred og ro.. i 5 minutter! Så kicker rastløsheten inn for fullt, og jeg som er på ferie har ingenting fast å henge fingrene i! Hva gjør man da? Nå som jeg er voksen prøver jeg å finne noe å gjøre, jeg leser, strikker, et eller annet.. Men min 8 år gamle datter, hun blir bare eitrandes forbanna hun!! Og det var slik jeg ble før Ritalin kom inn i min verden.. Og gjett om den verdenen er blitt såååååå mye bedre nå da! Aldri om jeg hadde kuttet ut ritalinen over ferien, hvorfor skal barna det? Min datter er som jeg skrev 8 år gammel, vi mistenkte AD\HD siden 2-årsalderen, men jenta er smart og lager ikke problemer på skolen. Så da ble det min og min manns sin oppgave å finne hjelp til vår datter! Tok sin tid, men nå er hun diagnostisert da, og får medisiner, fremdeles under utprøving.. nå får hun 36mg Concerta om dagen,. de fungerer kjempebra, men ser det ikke er helt nok.. Hun får medisiner i juleferien, hvorfor skulle hun ikke det? Hun får medisiner for seg selv, ikke for læreren og skolen! da skal hun få kose seg i julen, og vi andre skal få oppleve hva det vil si å ha en blir jente på julaften som faktisk har glede av pakkene, ikke bare åpner den ene etter den andre! Og jeg syns 30mg på sønnen din høres lite ut, min psykiater sier at det er veldig individuelt dette her, det har med forbrenningen i leveren å gjøre, noen trenger høye doser, andre lave. Har ingenting med vekt å gjøre, (på voksne iallefall) Min datter får Concerta, og den varer helt til ca kl.20 om kvelden når hun får den ved 8-tiden om morgenen... Vi har måtte utsette leggingen fra kl.20 til kl.21, men etter hun begynte med Concerta sover hun mye bedre, og hun sovner faktisk når hun har lagt seg! En ny og bedre opplevelse for oss alle!
RosaRita Skrevet 22. desember 2009 #7 Skrevet 22. desember 2009 Jeg kjenner meg veldig igjen...Ikke bare ferier men helger også, gleder oss til mandag jo...Skal ikke være sånn. Vår sønn på 5 1/2 år er akkurat diagnosert og skal begynne på medisiner over nytt år. Vi var i byen en lørdag nå i julen, det var det værste vi har vært med på, makan til oppførsel! Mens jwg satt og skrev her nå ringte de fra BUPA og spurte om vi skal begynne mrd misiner i midten av jan. Håper det vi fungere på gutten min...
Line1981 Skrevet 22. desember 2009 #8 Skrevet 22. desember 2009 Hei RosaRita:) Vi begynte med medisiner på jenta vår for 6 uker siden, og vi har fått en ny jente! hun er mye roligere, klarer å fokusere mer og får ikke de evinnelige, endeløse raserianfallene sine så ofte nå.. De kommer, men det er stort sett når hun er sliten etter en lang dag på¨skolen, om de har vært på lang tur, eller det har skjedd spesielt mye. Håper de fungerer på sønnen din, jenta mi bruker 36mg Concerta nå, men mulig det skal økes.. Snakke med legen på nyåret!
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2009 #9 Skrevet 30. desember 2009 Hei. Hvilken diagnose fikk gutten din? Høres kjent ut med vanskelige byturer;-)
RosaRita Skrevet 1. januar 2010 #11 Skrevet 1. januar 2010 Han har fått AD/HD uten hyperkinesisk adfed. Ikke en gutt som " henger i taklyset" men en gutt som ikke kan konsentrere seg, blir oftr sint ( raseri annfall) og alt annet som henger med. Vi gleder oss til å se om medisiner vil funke på han. Og det at han vil prøve det ut før skolen begynner...krysser fingrene!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå