Gå til innhold

I hvilken uke fikk dere keisersnittsamtalen? Jeg skal være med på et forskningsprosjekt om ønsket planlagt keisersnitt, og har fått en innkalling jeg ikke vet hva er

Anbefalte innlegg

Altså, jeg er med på et forskningsprosjekt om kvinner som ønsker planlagt keisersnitt, og i den forbindelse skal jeg ha 2 samtaler med enten lege eller jordmor. Jeg antar selve keisersnittsamtalen ("søknaden") kommer i tillegg.

Nå har jeg fått en innkalling fra sykehuset til "undersøkelse/ behandling hos fødepoliklilnikk". Denne skal foregå hos en jordmor, ikke lege. Jeg er i uke 14 når denne timen finner sted.

Da lurer jeg på om dette er selve samtalen, eller om dette er en del av forskningsprosjektet? Er det vanlig å ha samtalen så tidlig i svangerskapet?

Blir takknemlig for svar :-) Er bare så greit å vite nøyaktig HVA det er jeg skal grue meg til :-) (Jeg kan jo også ringe sykehuset å spørre, med mindre jeg får svaret mitt her)

Fortsetter under...

Beklager, men jeg kan nok ikke hjelpe stort. Jeg hadde min keisersnittsamtale ca uke 25, men hadde tatt litt tid før boblen sprakk og jeg brøt sammen hos jordmor. Før det hadde jeg prøvd å overbevise meg selv om at jeg på et mystisk vis skulel slippe å føde og nevnte derfor ikke frykten min for noen. Etter at fødselsangsten min ble avdekket, gikk det fort til forløsningssamtale og innvilgelse av keisersnitt. Kanskje 2 uker?

Vanligvis er det ikke en jordmor som innvilger keisersnitt, men en lege... Så jeg vil ikke tro at det er selve samtalen. Men jeg er ingen ekspert! :) Det er i hvertfall bra at ting er i gang allerede i uke 14!

Jeg vil faktisk tro dette er en del av selve "samtalen". Det er jo vanlig med to samtaler, en med JM og en med lege, og det jeg gjetter på er at disse samtalene nå skal følge et bestemt skjeme(opplegg siden du er med i forskningen. Men du kan jo ringe sykehuset å spørre :-)

Sist hadde jeg faktisk JM samtalen min så tidlig, så legesamtalen rundt uke 19. Fikk dato samme dag som ordinær UL.

Åja, da har jeg misforstått, visste ikke at det var to samtaler før man ev fikk en dato. Ok, takk skal du ha :-) Da må jeg nok ha med samboeren min, er så redd for å bare sitte å grine og ikke klare å si et fornuftig ord.

Ja, samtalen med jm er nok viktig. Det er hun som evt. videresender ("godkjenner") deg til legesamtale. Lurt å ha med seg noen som vet hvordan ståa er. Jeg klarte ikke å si stort på min samtale. Fikk jordmor og legesamtale samme dag. Jordmor gikk og hentet legen sånn at jeg skulle få det ut av verden.

Annonse

Det er sikkert lurt å ha med litt "forsterkninger" ja. Selv hadde jeg med storesøsteren min. Trengte ikke ta henne med inn, men hjalp bare å vite at hun satt rett utenfor døra, klar til å ta alle som var slemme mot meg ;-)

Nå gikk heldigvis begge samtalene kjempefint da, så var ingenting å frykte. Håper det går like greit for deg og!

• 2 uker senere...

Jeg var tidlig ute med å snakke om ks til jm, hun tok meg på alvor pga komplikasjoner ved tidl fødsler og at det er anbefalt ks.

Da jeg kom til ul, sa jeg det til jm der også. Hun virket ikke som hun tok meg helt på alvor, og satte meg opp til samtale med jm på sykehuset (for å fortelle meg hva som er best?).

Min egen jm tok tak i det, ringte sykehuset og avbestilte timen på sykehuset som jeg hadde med jm. Hun mente at det var "bortkastet", siden det ikke er jm som avgjør ks, og dokumentasjonen fra tidligere fødsler tilsier at bekkenet mitt er for trangt.

Så nå har jeg fått time til lege på sykehuset 1.februar, har termin 13.mai.

Lykke til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...