Gå til innhold

sover barna deres ute i 20 minus grader?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg jobber i barnehage..grensa der er 15- med mindre foreldrene ønsker at barna skal sove ute.

Jeg er selv mor til en på 15 mnd,og jeg får han aldrig i verden til å sove inne på dagtid.

hørte med ei på jobben,hvorfor regelen var slik og hun mente det ikke var bra for slimhinnene til de små? fler som har hørt det?

i barnehagen til sønnen min som de fleste ute i dag,sønnen min også,det var oppimot 20- han hadde masse klær nedi voksimpsen med teppe over og greier...er jo lunt nede i ei vogn selv om d er kaldt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ble anbefalt av HS og ikke la han sove ute når det var mer enn -10. Dette pga at det ikke er bra for lungene å puste inn så kald luft.Hjelper ikke hvor mye klær de har på da. Mener også å ha hørt at dette gjelder for barn under 3 år.

Skrevet

Jeg leste i boka Mamma for første gang av Gro Nylander (lege) at -10 grader er nedre grense for å sove ute, men husker ikke begrunnelsen.

Her hvor vi bor, blir det ikke kaldere uansett, kan i allefall ikke huske at det har vært så kaldt de 4 årene vi har bodd her.

Skrevet

Tror det er forskjell på å være ute i "fri luft" og det å ligge inne i vognen. Det er jo mye varmere inne i vognen med posen rundt seg og ev regntrekk/flapp foran.

Det er jo bare en gang å sjekke med babycallen om du har en som viser grader. Det er flere grader varmere inni vogna ved hodet enn det er utenfor.

Vil likvel si at minus 20 er i kaldetste laget for de aller minste

Skrevet

Hei

I barnehagen til dattera mi er de ikke ute dersom det er kaldere enn -10, og det synes jeg er veldig bra!

Nå er hun prematur, og ikke ute dersom det er kaldere enn -2-3..rett og slett for da sliter hun med å puste.

Men et lite tips: ifjor vinter la vi henne i skinnposen på vårt soverom, med vinduene åpne..da blir det ikke SÅ kaldt:)

Og dersom de bruker smokk, bør de ha den, for da puster de igjennom nesa, som varmer opp luften før den kommer ned i lungene:)

Lykket til:)

Skrevet

I barnehagen vår har de ikke sovet ute denne uka, selv om det har vært under 10 minus. Har vært rundt 8 minus.. Og en dag var det 4 minus. Må vel begynne å si i fra da, om at jenta vår kan ligge ut, for det blir lite eller ingen soving inne hvertfall.

Skrevet

Det blir aldri så kaldt nedi en vogn, det blir ikke minusgrader en gang. Husk at ungene våre ikke er nyfødte...

Skrevet

I barnehagen der jeg jobber er grensa 10- for soving ute. Det er grensa for at min gutt får sove ute også. Det er den kalde lufta de puster inn som gjør at min ikke sover ute i så kaldt vær. Vi bor da også i nord-trl,er råere luft her enn f.eks på østlandet.

Skrevet

Takk for mange svar..ser at noen har foskjellig meining:)

Det er helt umulig å la sønnen min sove inne på dagtid så i helga har jeg bare måtte legge han ut! var 14- på lørdag og i dag var det bare 9-... men hadde på han masse klær og la et teppe forran på vogna med liten glippe så det skulle komme inn luft.

babycallen viste varmegrader i vogna hele tiden så tror ikke det er så farlig..Men fint å høre hva dere andre mødre synes om saken. greit å gjøre hva man føler seg trygg på:)

Grensa er forresten -10 der jeg jobber også,skreiv feil.

Skrevet

Hadde aldri latt gutten min sove ute om det var under 10minus. Nå er det litt forskjell på om det er fuktig eller tørr luft også da..Her vi bor er det alltid fuktig luft, så jeg pleier ikke å la han ligge ute om det er mer enn 5minus. Han er ikke lett å få til å sove inne på dagtid, så jeg pleier å trille en liten tur slik at han sovner. Så går jeg inn, tar av lua og åpner posen litt. Så står vogna inne på et kjølig rom, gjerne med vinduet på gløtt. MÅ ikke stå ute selv om han trenger en liten trilletur for å sove.

Forøvrig er det 10minus som er grensa for å være ute i den bhg jeg jobbet i nå i høst. Men de dagene det var mye vind (vind= flere effektive kuldegrader), var de ute bare en liten stund evt ikke ute i det hele tatt (særlig de på småbarns)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...