Anonym bruker Skrevet 18. desember 2009 #1 Skrevet 18. desember 2009 Ribba har blitt krydra og har ligget i kjøleskapet noen dager og er nå tatt ut for å tempereres før steking. Jeg har fått med meg at den skal dampes i 45-50 minutter for så å stekes i 1,5-2,5 time. Min er ganske tykk, så jeg ser for meg at det blir nærmere 2,5. MEN... Det er omtrent det jeg vet om ribbesteking. Samboeren kommer hjem i 16-tida og kan jo hjelpe til litt med siste forberedelser som pådekking og slikt. Resten av selskapet kommer klokka 17. Når bør jeg begynne med stekinga? Kan jeg dampe den nå og så ta stekinga senere? Evt. dampe og steke den nå og så varme den opp igjen før servering? Alle tips og ideer til en vellykket ribbemiddag mottas med takk!
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2009 #2 Skrevet 18. desember 2009 Hadde begynt kl 2 jeg for å være på sikre siden,jeg så han Hellstrøm steke ribbe han gjorde følgende Svor ned 1 time snu og 1 time ta ut etter 1/2 time og inn med svor opp 20 min for sprø svor med litt sterkere varme. Men jeg steker 1 1/2 time svor nede og halvtime med svor opp 10 siste min sterkere varme for sprø svor. Blir kjempegod den. husk ca 2 liter vann i panna da.
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2009 #3 Skrevet 18. desember 2009 Like greit å gjøre alt i ei vending. Start kl 13.30 med klar forvarmet ovn, damp den på 225 grader under folie på rist/ eller med en talerken under, 2dl vann i langpannen. Trenger ikke snu den rundt med svoren ned. Etter 45 min tar du enkelt av folien og skrur ned tempen til 200grader, stek videre, helt mot slutten kan du sette på grillen siste minuttene, MEN PASS PÅ!!! Svoren skal frese og boble, ikke svi seg, den svoren som ser gylden og ferdig ut kan det være lurt å dekke med litt folie stykker så seig svor kan få en sjans til å blir sprø, hvis ikke risikerer man å få kobinasjonen mellom svidd og seig svor og det er ikke noe godt ribbe resultat. Svoren er jo det som er greia med svineribba. Tips til tilbehør: medisterkaker, stekte eplerbiter og svisker, rosenkål, dampede babygulerøtter, sjysaus.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå