Gjest Skrevet 18. desember 2009 #2 Skrevet 18. desember 2009 Har aldri laget det selv, men har fått forklart hvordan man gjør det:) Du tar en ti-liters bøtte e.l, setter en liten bøtte oppi der igjen , og fyller så vann rundt. Så lar du det stå og bli til is.
Zitro Skrevet 18. desember 2009 #3 Skrevet 18. desember 2009 10 liters bøtte blir veeeeeeeldig stor lykt :-) Jeg bruker en bøtte på 5 liter, så har jeg en litt mindre oppi der som er tilpasset fakkel. Ut i kulda med dem og vips så har jeg fine lykter med plass til fakkel.
GuttemammaX3 Skrevet 18. desember 2009 #4 Skrevet 18. desember 2009 Jeg har brukt to ganske store metallboller (sånne til salat m.m.) En stor og en litt mindre. I tillegg til vann legger jeg litt kvister, granbar eller kristorn mellom bollene, det blir veldig fint når vannet fryser. Setter en fakkel i midten. Bunnen på islykta smelter etter hvert, pga varmen fra fakkelen, men sidene og dekoren holder seg i flere dager, og det ser veldig dekorativt ut:)
mamsen labamsen Skrevet 18. desember 2009 Forfatter #5 Skrevet 18. desember 2009 Ble litt uklart skrevet fra meg:-) Jeg vet hvordan man lager lyktene, jeg tenkte mer på hva jeg kan ha eller bruke for å pynte med i islyktene. Tenkte å ha noen blanke, noen har jeg puttet kunstig blomster i. Vet mange bruker konditorfarge i vannet. Noe annet tips til hva jeg kan bruke i lyktene? Kongler kanskje?
mamsen labamsen Skrevet 18. desember 2009 Forfatter #6 Skrevet 18. desember 2009 Tusen takk for tips:-)
The Bad Gal Skrevet 18. desember 2009 #7 Skrevet 18. desember 2009 Skal også lage islykter, tenkte bare bruke isbokser o.l til å lage dem i. Av pynt oppi kan man jo bruke kongler, epler, klementiner, glitter(mulig det kun vil synke til bunnen, men jeg skal prøve), juletrepynt du ikke er så redd for(kuler), klinkekuler, fotografier(sikkert best å laminere først) osv osv
Espoir Skrevet 18. desember 2009 #8 Skrevet 18. desember 2009 Å, så lurt! Jeg har aldri laget islykter før - har ikke tenkt på det en gang, men denne helgen skal hagen min jammen bli helt FULL av lykter av is! Hurra!
Ugl@ Skrevet 18. desember 2009 #9 Skrevet 18. desember 2009 Takk for tipset. Da skal jeg lage noen til å pynte med utenfor på julaften, og en liten en til graven til bestemor.
Mammalena Skrevet 18. desember 2009 #10 Skrevet 18. desember 2009 Jeg bruker en nederste delen av en stor brusflaske, tilsetter farge...maling eller konditorifarge og setter en ikea plastkopp oppi. Da blir de så koselige og jeg bruker små gravlys til å ha oppi...de brener lenge og ser egentlig bare ut som store telys. Morro at det blir en kald o hvit jul synes jeg <3
blomstre Skrevet 18. desember 2009 #11 Skrevet 18. desember 2009 Å, jeg og vil lage! ...men her er det jo ikke så kaldt... og jeg har ikke plass i frysen... kanskje noen smååå da. Kunne tenke meg å lage noen med rognebær og noen med pepperkakeformene som jeg er ferdig med å bruke :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå