Gå til innhold

Baby på 3 uker som skal ligge ved puppen HELE kvelden!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Omtrent hver kveld, ca fra 17-18 tiden, vil hun ligge ved puppen og jeg ammer og ammer og ammer. Hun sovner ved puppen ofte, men begynner å skrike hvis jeg prøver å legge henne fra meg. Må sitte med henne ved puppen i i 5-6 timer!

Det kan vel ikke være sånn det skal være?

Hun vil ikke ta smokk, flaske har vi ikke prøvd enda. Virker som at hun legger på seg bra. Når hun sovner i 23-24 tiden sover hun i 5-6 timer, får pupp, og sover i 4-5 timer til. Og morgenen og dagene er ok, da sover hun også mye og spiser hver 3-4 time.

Hva kan jeg gjøre for å få slutt på denne evigvarende ammingen på kveldene...?

Har så lyst til å innføre rutiner, men det er jo alt for tidlig. Men NOE må jeg vel kunne gjøre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

enter så har du lite melk på kveldene,da må du pumpe for å øke melkepr..alt MME..hvis ungen din har ordentlig tak,og det ikke gjør vondt å amme,,altså ikke tygger på topen av brystet,da betyr det at ungen prøver å få ut litt melk derifra.og er sulten...du kan få sår hvis du ammer så lenge..du kan amme ungen ca 5 min på hver side.resten pumpe for å øke melkeprodu..etter amminga kan du gi flaske med MM/MME.ungene liker også å kose seg med puppen på kveldene.jeg pleide å hvile i senga mi imens jeg ammet..

Skrevet

Slik jeg forstår det er dette helt vanlig... Ofte har man mindre melk på kvelden og barnet suger derfor mer. Slik økes også produksjonen din. Det vil ikke være sånn hele tiden, så du får tenke på det som en overgangsperiode. Har du prøvd kremen purelan for såre brystvorter? Den hjelper godt, synes jeg!

Angående smokken: Mange må prøve en del typer smokker før de finner en som barnet vil ha. Vi kjøpte bare en på apoteket og har jobbet litt med å få han til å ta den. (Barnefar har en teori om at han tar den lettere om han har nær kroppskontakt med noen, for eksempel ligger på brystet hans. Vet ikke om det bare er tilfeldig, men det er vel verdt et forsøk tenker jeg..?)

Mitt råd er: Bare hold ut, smør brystvortene dine, bruk skjold om nødvendig. Og om du bare blir DRITlei en gang i blant er det lov det også: Byss rundt på henne, kjøp deg et elastisk sjal som hun kan ligge i. (Her sovner han godt i dette, og jeg har hendene fri til å sitte på dinbaby-forumene blant annet ;)) OG: Du MÅ ikke ta henne opp for hvert minste lille kny alltid heller... Om alt annet ikke funker...

Skrevet

Ca hver 5 innlegg her inne på ammedebatten handler om akkurat dette (ok, overdriver kanskje litt, men det er et vanlig spørsmål). Så lenge babyen legger på seg som den skal er det helt normalt.

Les om urolige barn på kvelden på ammehjelpens hjemmesider:

http://www.ammehjelpen.no/asp/default.asp?ID=307

Det går nesten 100% sikkert over! Sårheten og. Lykke til!

Skrevet

Prøv å amme oftere på dagtid, hun har jo en mengde melk hun skal få i seg, og sover hun mye blir det mindre spising

Skrevet

Tusen takk for svar, dere!

Jeg tror nok jeg har nok melk.. når hun ligger der suger hun forsåvidt ordentlig, men "spiser" ikke, som på dagtid. Tror det er mye i at hun vil ha kroppskontakt og koser seg. I går var jeg drittlei ja, men når dagen kommer ser alt mye lysere ut! Lurer på om jeg skal kjøpe inn litt mme, og se om hun faktisk trenger tillegg? Så kan jeg pumpe i tillegg for å opprettholde produksjon?

Har en 4-åring som ble tykk og god, hadde fet melk og fullammet han i 6 mnd, kanskje verdt å nevne det.

I går måtte jeg til slutt kutte ut, pappaen tok henne og hun skrek i en time ( han gikk runder i stua med musikk i ørene), men hun sovnet da i halv ett-tiden, fikk pupp igjen kl 5 ( vanlig måltid der hun gjør seg ferdig), og sovnet igjen, og sover enda.

Pappaen lurte på om hun hadde kolikk i går, men det er nok langt ifra det ;-). Er det ikke sånn at de ikke roer seg ved puppen da? Hun skriker jo ikke når hun får ligge ved puppen.

Uansett, jeg har sovet fra 00 til 5, og fra 5.30 til 7 ( står opp med storebror), så jeg er fornøyd.

I dag skal jeg ut og kjøpe forskjellige smokker og mme, så går vi på med friskt mot i kveld.

Har litt såre brystvorter, men har smurt hele tiden, så det er ikke så ille.

Igjen, takk for svar supre damer!

HI

Skrevet

Hei!

Husk at nurket akkurat ikke kjente annen verden enn den inni magen din med "fri tilgang" til mat via navlestrengen! -det tar litt tid til å venne seg til ting....

Rutiner er altfor tidlig! Men du bør ikke la henne venne seg til å bruke deg som smokk.

Prøv å innføre måltider, selv om det må være ofte om kvelden.

Viser hun tegn til å sovne - masser hånden hennes. Etter første servering (første bryst) - skfit bleie for å vekke. Deretter neste pupp. har du en pappa inne i bildet, kan han ta over kosen til det er klart for mat igjen.

Siden hun er så liten, så er det lurt å få i gang ammingen/produksjonen først, men det går an at du pumper deg etter første amming om morgnen og gir dette på kopp (hvis ammingen er ordentlig etablert kan du bruke flaske, men bruk da treg smokk a la slow flow fra boots tre-pakk med flasker) Dette gir du etter pupp

Anbefaler deg å gjøre deg klar til senga før siste amming før kvelden og deretter legge deg så får far ta en kveldsøkt så du får sovet litt.

Vi gjorde det slik at hun sov i bagen og pappaen satt da bare bagen inn til meg når han skulle legge seg og sov selv på gjesterommet. På den måten fikk vi oss noen timer sammenhengende hver oss hver natt.

Lykke til!

Skrevet

hei!

Dette er veldig vanlig. Det har ingenting med at du har for lite melk å gjøre, det har med at melken din er mer konsentrert. Dette gjør at barnet ditt kan virke "masende", men det er veldig vanlig at barnet vil ha melken ofte i små porsjoner av gangen.

TIPS: les artikkelen: http://www.babyverden.no/Tema/Temakategorier/Amming-og-ernaring/Amming/Kveldsamming-og-nattevak/

Go amming og lykke til videre!!

Skrevet

Jeg har opplevd akkurat det samme og har funnet ut at han ikke er sulten, men har behov for å sutte. Når han får smokken roer han seg fint og gråter ikke før han er sulten.

Skrevet

Jeg slet med det samme. Jeg hadde lite mat i puppen på kvelden, derfor han ville ligge der hele tiden. Jeg løste det med å pumpe i løpet av dagen å gi på flaske på kvelden. Da ble han mye roligere. Men det hjelper vel ikke om det er andre årsaker til at babyen vil ligge på puppen hele tida. Men det er ikke lurt å la baby venne seg til at mamma er smokk altså, den kan være vrien å få slutt på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...