ღprinsesse&prins&prinsesseღ Skrevet 17. desember 2009 #1 Skrevet 17. desember 2009 hvis en er litt usikker på når ungen skal spise eller hvor lenge en skal være vekke fra huset, hvordan gjør dere det? eller hvis en trodde at ungen var sulten men var det ikke likevel hvordan oppbevare oppvarmet mm? varme den litt så den bli overvarmet på en måte, og så la den avkjøle i romtemp og regne med at ungen skal spise når det skjer jeg pumper og vil finne ut hva som er det lureste når det gjelder oppbevaring . trenger tips, har en liten på 6 uker:-) har sett avent sin "veske" on the go eller noe sånt heter den. plass til 2 flasker, står at den kan holde varmt eller kaldt opptil 4 t. har noen den?? erfaringer vil helst ha noe til oppbevaring av en flaske
snuffe Skrevet 17. desember 2009 #2 Skrevet 17. desember 2009 Vi bruker bare å la den stå i romtemp og gi etter hvert, hun har ikke hatt noe i mot "romkald" drikke og helsestasjonslegen mente det var helt i orden så lenge hun ikke lot til å få magevondt eller protesterte. Jeg ville ikke holdt drikken varm i flere timer, innbiller meg at det gir god grobunn for bakterier. Når den først er varmet kaster vi den om den ikke er spist etter en time eller maks to. MME er jeg mindre gnien på enn morsmelka, så den kastes kjapt og ny blandes. Har sånn "oppladbar" varmedings til å sette flaskene i om vi ikke har tilgang på mikro når vi er ute, alternativt kan man ta med varmtvann i termos og blande.
kirsty*2barnsmamma Skrevet 17. desember 2009 #3 Skrevet 17. desember 2009 MME skal lages nytt for hvert måltid, har ikke med ferdig utblandet på flaske. Vi har med termos med kokt vann, pulverdispenser med oppmålt pulver i doser, steketermometer, en beholder v kan ha kaldt vann i for å kjøle ned. Så blander vi hvorsomhelst, og finner alltids kaldt vann et sted til å sette flasken i :-) Går så greit så. I begynnelsen brukte vi små kartonger med ferdigblandet når vi skulle på tur, da hadde vi med kartong, flaske, og en beholder til å ha varmt vann i. Men dette ble så dyrt i lengden. Beholderen er en stålmugge fra ikea, sånn til å lage melkeskum med til kaffi. Genial.
Stjerna mi<3 Skrevet 17. desember 2009 #4 Skrevet 17. desember 2009 Vi lager mme klar i en flaske som vi varmer opp når jenta vår blir sulten. Vi fikk besked på helsestasjonen om at mme kan stå i fire timer før man trenger og lage ny, men varmes opp maks to ganger.. men skal vi ut på lengre turer har vi med en termos med kokt vann som vi blander når hun er sulten.
Julelita Skrevet 18. desember 2009 #5 Skrevet 18. desember 2009 Oppvarmet morsmelk skal alltid kastes om det ikke spises opp, varmer derfor ofte opp i flere omganger (først 40ml i stedet for 120), i tilfelle hun bare er litt sulten eller ombestemmer seg (noe hun ofte er, og det er kjipt å kaste 100 ml). Jeg oppbevarer mm i opptil 4 timer i romtemperatur, og 2 døgn i kjøleskap (helt innerst der det er kaldt) - passer på å fryse ned regelmessig også, slik at man har noe å ta av dersom det skulle bli behov, feks ved pass. Dersom jeg har over 250 ml i kjøleskapet, fryser jeg ned det jeg pumper. Men nå veksler jeg mellom pupp og flaske da. Om vi drar ut, har jeg med meg en flaske. Drar vi på besøk til noen, setter jeg flaska i kjøleskapet til dem. Har ikke vært noe ut på tur utenom besøk (mi er bare 5 uker), så vet ikke helt hva som funker der.
Cruella De Vil Skrevet 18. desember 2009 #6 Skrevet 18. desember 2009 Hei, jeg pumper og må ofte ha med meg flasker med melk ut. Vi den vesken fra Avent, og bruker den. Den funker best for kald væske, er ikke så god til å holde ting varmt, men hvis du skal ha med noen kalde flasker mm er den fin. Når vi skal ut, pleier vi å ta med en eller to flasker kald mm som vi har Avent-vesken. Hvis vi er hjemme hos noen er det jo greit, da låner vi bare et litermål, heller i varmt vann og varmer melken der. Men hvis vi er ute på tur, har vi med en termos med varmt vann og en beholder å varme melken i (som vi heller vannet over i). Det er litt pes, men blir rutine etter hvert. Man skal jo ikke varme opp melken og ha den stående over lang tid (kan bli bakterier), men jeg tar ofte med ferskpumpet melk, denne kan jo stå i inntil 6 timer i romtemperatur. Nå som det er såpass kaldt ute, må den ofte varmes litt uansett, men gutten min tar melk i romtemperatur, og det er helt greit så lenge barnet synes det er greit.
Gjest Skrevet 18. desember 2009 #7 Skrevet 18. desember 2009 Vi hadde også den vesken til Avent. Jeg skriver hadde, fordi vi leverte den tilbake ganske kjapt. Den virket jo ikke i det hele tatt. Jeg ville ha væsken varm, og det funket rett og slett ikke. Ble "kaldt" igjen på en time. Bare noe dritt hele greia..hehe. Nå har vi med termos med kokt vann, dispenser med ferdig oppmålt mme og bruker kaldt vann fra springen/evt tar med kaldt vann, og blander på stedet der vi er. Fiks ferdig:)
blå+? Skrevet 18. desember 2009 #8 Skrevet 18. desember 2009 Hei:) Sånn gjør vi det når vi skal på tur(mme): si du skal ha 150ml mme, da fyller jeg opp ca halvparten av det med kokt vann i flaska som jeg tar med i stellebagen, fyller opp en termos med kokt varmt vann, og tar med en dispenser med ferdig oppmålt pulver. Når gutten skal ha mat, så tar jeg varmevannet fra termosen oppi flaska til 150ml, heller i pulveret *risteriste* så er det klart=) Lager alltid ferskt måltid for hver gang.. Her er nyttig lesestoff hvor du finner mange gode råd: http://www.dinbaby.com/forum/thread/140596423 http://www.dinbaby.com/forum/thread/140596484
blomstre Skrevet 18. desember 2009 #9 Skrevet 18. desember 2009 Heisann! I starten syntes jeg det var greit å ha med fler små posjoner med mm, og alltid en flaske mer enn det jeg trodde jeg trengte... Da slapp jeg å måtte varme opp igjen dersom hun ikke drakk opp eller jeg hadde feiltolka sulten signalene :-) Har alltid hatt med kald mm. Å holde noe varmt tror jeg ikke er noen god ide mhp bakterievekst. Jeg har en kjekk stelleveske som heter Reisebaggen Proff. Selve vesken er laget i isolerende materiale. Man kan bygge den litt opp etter behov, da skilleveggene er med borrelås, og den har 3 "lommer" for flasker. Synes denne var super. Stor og god (plass til alt av flasker, utstyr, bleier og skift), og med et kjøleelement oppi så holdt melken seg kald hele dagen. For å varme opp så har jeg hatt med en liten termos kokende vann og en beholder. Endte opp med å bruke målebegeret som fulgte med stavmikseren min, fordi termosen passet perfekt oppi den og ting tok da litt mindre plass. På kafe og steder med tilgang på varmt vann så brukte jeg jo det, men hadde alltid med termosen for sikkerhetsskyld - greit å ikke måtte være avhengig av noe. Hvis jeg etter å ha varmet opp en flaske raskt helte vannet tilbake i termosen så holdt det til en oppvarming til. Når jeg senere også brukte mme så brukte jeg ferdigblandet og gjorde på samme måte som jeg hade gjort med mm. Går man helt over til mme så er nok pulver den mest økonomiske løsningen, og lærer man seg blandemetoden så er også den raskest. Dette kan du finne mer om på forumet Flaskemelk her på Dib og på www.flaskeposten.org. Jeg ammet førstemann, så det føltes velig styrete med dette flakse greiene når man skulle ut av huset i starten med nr 2. Men jeg bestemte meg for for at det ikke skulle føre til at jeg ble isolert. Øvelse gjør mester, så det er bare å komme seg ut å komme i gang! Du finner fort ut av hva som fungerer for dere :-) Lykke til!
kirsty*2barnsmamma Skrevet 18. desember 2009 #10 Skrevet 18. desember 2009 Stjerna: Helsestasjonen din har ikke helt oppdatert seg. Det er kommet nye retningslinjer nå for mme. Den kan stå max 1 time, og kan IKKE varmes opp igjen. bare les på pakken du, så ser du hva der står. Og så ville jeg ha sagt ifra til helsestasjonen slik at de kan endre rådene de gir til folk. Du kan og sjekke helsedirektoratet sine sider, helsestasjonen skal jo gi samme råd som de. Der står det at du skal lage for ett måltid av gangen, og så kaste det som blir til overs: http://www.helsedirektoratet.no/ernaering/spedbarnsern_ring/morsmelkerstatning/
kjetilogmaria Skrevet 20. desember 2009 #11 Skrevet 20. desember 2009 Dersom du ønsker aa ta med ferdigblandet MME eller MM paa tur er det viktig aa tenke paa bakterievekst og den trives i varme (under 70 grader). Varme opp melk, og saa ta med er derfor ingen god ide. Triksene med aa blande paa locatation er klart de beste. Dersom dette ikke er mulig ville jeg kjolt ned MME hurtig ved hjelp av isvann, saa satt det i frysen og tatt det med etter at det er frosset. Du har da minimert bakterieveksten baade i selve nedkjolingen og under transport. Det er tiden melken er mellom 70 og 5 grader som er den skumle tiden og da er selve nedkjolingen i et kjoleskap vel saa skummel. Saa faar man jo ferdigblandet hermetisert i kartong fra smaafolk
nayna_ Skrevet 20. desember 2009 #12 Skrevet 20. desember 2009 Er ikke alltid så lett å transportere med seg mat og vite holdbarheten osv... har hatt tusen spm selv. Har ei jente på 9 mnd. Jeg tenkte jeg skulle svare litt i forhold til oppvarming av morsmelk og oppbevaring av den. Den bør aldri varmes mer enn 40 grader, da det kan ødelegge de gode stoffene i den (antistoffer, vitaminer osv...) og det anbefales ikke å varme den i mikro, da det kan gi ujevn oppvarming, som igjen kan skade diverse stoffer i melka. Vannbad er det beste. Når det gjelder oppbevaring burde melka oppbevares kaldt (er som regel ikke noe problem å ta med en termos med varmt vann og en skål og varme melka slik, eller få varmt vann i en skål på en restaurant/cafe.) Melk som er oppvarmet burde drikkes med det samme. Varm opp litt om gangen, som de andre har skrevet, da blir ikke svinnet så stort. Jeg har ikke vært så veldig aktiv pumper, kun når vi har trengt barnepasser, så jeg vet hvor dyrbare melkedråpene kan være Lykke til! Man må prøve seg litt frem. Etterhvert går det som en drøm Det finnes masse informasjon på ammehjelpen.no eller flaskeposten.org
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå