missimiss Skrevet 17. desember 2009 #1 Del Skrevet 17. desember 2009 Hei! Håper dere der ute har noen synspunkter til meg: Jeg hadde en graviditet utenfor livmoren på sensommeren, noe som betød at jeg var litt borte fra jobb, bla. for å ta blodprøver og ved undersøkelser, samt borte 3 dager etter at jeg fikk en dose med cellegift. Sjefen var veldig grei med meg og sa jeg styrte dette helt selv. ( sa jo ikke hva jeg ble behandlet for da ). likevel følte jeg på å være borte fra jobb et par timer her og et par timer der i en periode over 1,5 mnd. Heldigvis slapp jeg å operere og kroppen ordnet opp selv etter cellegiften. Er jo selvfølgelig kjempe redd for å bli gravid på nytt, og innbiller meg at jeg kan være det nå. Kan jo legge til at jeg har nok blitt litt paranoid etter alt som har skjedd, og er redd for og måtte gå gjennom dette engang til. Ironisk nok er jeg ikke bekymret for meg selv dersom jeg skulle fått nok en ex.u, selv om dette kan være farlig. Tenker mer på arbeidsplassen min som jeg trives utmerket på! Tenk hvis, jeg nå skulle vært gravid igjen, og det viste seg å være nok en ex.u.. hva sier man da til arbeidsgiver? for da blir det jo ny runde med blodprøver, undersøkelser osv.. Har jo tenkt å spørre om flexi tid f.eks, og at jeg uansett jobber alle timene jeg skal. men sjefen må jo reagere på at man NOK en gang farter så mye til legen? Noen som har noen erfaringer med dette? Kan man miste jobben som følge av dette? Veldig takknemlig for svar:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141147666-hva-sier-man-p%C3%A5-jobben-ved-2-x-exu/
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2009 #2 Del Skrevet 18. desember 2009 Hei! Først av alt må jeg si at det er utrolig kjipt at du måtte oppleve en xu.. har ikke opplevd det selv, men hadde en ma i oktober, så jeg tror jeg kjenner til en del av følelsene rundt det.. I forhold til arbeidsgiver er dette alltid vanskelig - og hvis jeg var deg ville jeg rett og slett fortalt det til arbeidsgiver hvis det skulle skje igjen! Men ikke ta problemene og sorgene på forskudd - det er jo ikke noe større sjanse for at det skal skje igjen, enn at det skal gå bra!! Skulle det skje igjen så har du to valg: - du forteller ikke hva som er galt, men du kan eventuelt snakke med sjefen og si at du har et medisinsk problem igjen, og at du kommer til å måtte være borte litt innimellom i noen dager/uker fremover. Si at du ikke ønsker å fortelle akkurat hva som er galt (fordi det er ganske personlig), men at det ikke er noe som kan behandles og at det vil gå over. Jeg tror det kan være greit å berolige sjefen med at dette ikke kommr til fortsette for alltid hvis du skjønner hva jeg mener! Men, du har ingen plikt til å fortelle noe du ikke vil! Og de kan ikke gi deg sparken pga sykefravær.. så lenge du har egenmelding, ellers sykemelding!! - alternativ to (som jeg ville valgt) er å fortelle hva som foregår HVIS det skulle skje igjen! Jeg fortalte min sjef at jeg var gravid da jeg var bare 5 uker (pga at jeg ble tilbudt en forfremmelse, og jeg følte at det var mest rettferdig å fortelle) - og måtte da fortelle 5 uker senere at jeg hadde mistet. For det første så var det utrolig mye enklere å ringe sjefen å si "jeg har fått litt dårlige nyheter på ul i dag - blir sykemeldt noen dager" enn å måtte si "jeg har vært gravid, men akkurat mistet... osv.." For det andre fikk jeg utrolig god støtte av sjefen i den vanskelige perioden (og fortsatt)! For det tredje: sjefen vet nå at jeg var borte fra jobb og sykemeldt fordi jeg hadde en god grunn - noe som gjør at de vet jeg er lojal og at de er villige til å satse enda mer på meg (selv om de vet at jeg blir borte fra jobb ett år i løpet av (forhåpentligvis) ikke så altfor lang tid..) Huff, dette ble veldig langt, men jeg håper det gir litt mening!!! Uansett gjør det som føles rett for deg - og vit at ingen har rett til å si deg opp eller noe pga gyldig sykefravær! Lykke til videre! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141147666-hva-sier-man-p%C3%A5-jobben-ved-2-x-exu/#findComment-141151619
missimiss Skrevet 18. desember 2009 Forfatter #3 Del Skrevet 18. desember 2009 Tusen takk for fint svar! Vet at sjefen min også er veldig fortåelsesfull, og godt å høre at du har god støtte på jobben din! Eneste er liksom at jeg brukte det medisinske problemet som grunn for 3-4 mnd siden, er kanskje litt oppbrukt? hehe.. letteste ville nok være å si det som det er til min sjef. Men min stilling er veldig sentral rundt de andre kollegaene mine, og de har behov for meg her.. og jeg har kun jobbet her ca 1 år. Tenkte å ta en test i løpet av helgen å se.. Veldig takknemlig for svaret ditt!! Ønsker deg også lykke til videre! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141147666-hva-sier-man-p%C3%A5-jobben-ved-2-x-exu/#findComment-141152135
Puppen og lillemor Skrevet 18. desember 2009 #4 Del Skrevet 18. desember 2009 hvis du føler deg komfortabel med det ville jeg bare fortalt det altså.. da kan du få den støtten du trenger hvis det skulle skje igjen!! Ta en test - jeg krysser fingrene for deg! Forhåpentligvis er vi inne på 1.tri snart begge to PS: vet ikke helt hvorfor jeg signerte med anonym tidligere.. ikke helt meningen Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141147666-hva-sier-man-p%C3%A5-jobben-ved-2-x-exu/#findComment-141152976
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå