Gå til innhold

Dere som ammer: drikker dere alkohol?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her må jeg innrømme at jeg tar et glass vin til maten av og til etter at jeg har ammet ham før han legger seg. Begynte med dette etter 6-7 uker, syns det er så utrolig deilig å kunne hygge seg med litt god vin om kveldene igjen. Det er ikke alltid det går tre timer mellom siste slurk og neste amming, men jeg bekymrer meg ikke så veldig.

Flere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har smakt alkohol til nå. Men vurderer å gjøre det i jula. Til tross for at gutten min straks er ett år ammer jeg dels mye enda.

Har forsøkt å trappe ned, men sliter med å få i han annen væske, så må nesten amme litt i løpet av dagen. Sliter også med søvn, og puppen er det eneste som roer han om kvelden og natta(og da til dels ofte dessverre).

Har ikke det store behovet for alkohol til vanlig, så føler ikke jeg går glipp av noe sånn sett. Men vurderer som sagt å prøve litt vin og likør i jula, så får vi se hvordan det går...ingen krise om jeg ikke får drikke noe.

Skrevet

Har IKKE smakt alkohol skal det stå i første setning :-)

Skrevet

Jeg tar gjerne et glass vin til maten så lenge det er minst 2 timer til han skal spise. Nå har han siste måltid i halv 7 tiden på kvelden og spiser først tidligst i 6 tiden neste dag (5 mnd gammel), så da hender det vi deler en vinflaske om fredagskvelden her. Til og med Gro Nylander sier jo at det går fint å ta et glass vin så lenge det er minst 2 timer til neste amming. Skal man ha mer, må man vente lengre til neste amming.

Skrevet

Jeg har tatt et glass vin på kvelden i helgen, etter at jeg har ammet... Det er ikke alltid det har vært tre timer til neste amming, men jeg tror det går bra likevel jeg... Jeg tror babyen har godt av at mammaen også har det godt :)

Skrevet

Jeg har drukket et par cider innimellom, og nesten samtidig med amming da lille gull spiser hele kvelden. Tror det går bra jeg :) noen som har hørt noe annet?

Skrevet

Vet du , jeg må si jeg blir litt sjokkert jeg da! Alkoholen går rett i melka og inn i babyene deres! Gå inn på helsedirektoratet sine nettsider og les om dette, så kanskje det får dere på andre tanker. Så vanskelig kan det vel ikke drikke!

Skrevet

Har bare drukket litt vin 2 ganger etter persille ble født for 8 mnd siden. Jeg har aldri tatt sjangsen på å ta et glass vin og deretter amme, aner jo ikke hva hun evt får i seg. De to gangene jeg har drukket litt har jeg hatt barnevakt til morgenen etter og hadde da sluttet med nattamming.

Ser ikke helt vitsen med å nyte alkohol samtidig som man ammer. Om man har et barn som sover hele natten blir det selvfølgelig en litt annen sak.

Skrevet

Det er ikke noe i veien med å ta seg et glass vin etter amming så lenge det går et par timer til du skal amme igjen. Jeg har en sønn på 5 mnd og har i disse dager smakt alkohol igjen for første gang og det var kjempegodt!! Jeg skal ta meg litt vin i jula når det passer sånn med ammingen.

Skrevet

Jeg ser ikke det store problemet med ett glass vin eller en øl samtidig som man ammer. Det kan jo på ingen måte sammenlignes med når babyen ligger inni magen og deler blod. Ett glass øl/vin gir mor ca 0,1 i PROMILLE, dvs at melka inneholder 0,01 PROSENT alkohol. Øl inneholder 4,5% alkohol. 0,01% er så forsvinnende lite at jeg nyter et glass med GOD samvittighet!

Skrevet

Nei. Men jeg hadde ikke bekymret meg nevneverdig for å gjøre det av og til.

Skrevet

Jeg synes ikke alkohol og barn hører sammen! Kall meg prippen, men jeg forstår rett og slett ikke vitsen!

Skrevet

malin-76, nå var det ikke snakk om og bli full.. men å nyte ett glass vin el. øl..

Og ja, du er prippen.

Skrevet

Jeg fullammer og har ikke tatt meg et glass vin på godt over ett år nå (fra da vi begynte å prøve). Tenkte egentlig at jeg skulle ta ett glass på julaften, men det er så mye styr den dagen. Så tror jeg drøyer det til romjula, egentlig. Pleier å drikke sjeldent ellers, så det er ikke noe stort savn.

Skrevet

Ja, har tatt et lite glass vin et par ganger etter kveldspuppen.

Ventet til småen var borti 3 mnd før jeg tok sjansen, han kunne jo trenge mat tidligere enn anntatt, og da syns jeg det er litt dumt å gi rødvinspupp når han bare var få uker gammel :)

Nå har jeg imidlertid nettopp hørt at det ikke gjør noe om man drikker et glass vin mens man ammer (samtidig, til og med!). Akkurat DET står jeg nok over likevel :)

Skrevet

Jeg er vokst opp i et hjem hvor alkohol var med som et fast familiemedlem. julaften, 17- mai, alle slike dager hvor det er meningen at barna skal være i sentrum. Derfor er jeg så i mot alkohol rundt barn. Det er viktig å gjør at barnet får et naturlig forhold til alkohol, så drikke til maten er i og for seg greit. Men voksne endrer væremåte og personlighet når de drikker, selv om du ikke tenker over det selv, eller du mener at du "bare" er brisen, så skaper dette utrygghet hos barn. Alkohol hører like lite sammen med amming som med graviditet. Vet det er mange som drikker når de er gravide også, synes dere det er greit også?

Skrevet

Jepp, og det uten problem!

MEN, da sover barna og de får absolutt ikke med seg at mor og far tar seg et glass rødvin. Vi blir ikke akkurat fulle og gærne!

Og gale meg, dette har jeg gjort siden småtten var nyfødt. Vi hadde ganske faste ammetider helt fra starten da. Som noen her skriver; det er snakk om promille i blodet og promille av det igjen i brystmelken. Og jeg tror litt på det psykiske jeg da. Når mor har det godt (og far), koser seg og slapper av, så vil også baby ha det godt:-) (og jada man kan ha det godt og slappe av uten alkol også da:-)

Skrevet

Jeg har samme erfaring som deg, malin-76. Både høytider og helger har vært farget av fyll.

Det tok mange år før jeg sluttet å reagere på at mamma tok et glass vin (Jeg har ALLTID hatt en edru mamma), og nå har jeg "skjønt" at man kan ta seg ett glass vin/øl og være fornøyd med det.

Så selv om jeg sier at jeg godt kan drikke et glass vin når jeg ammer, mener jeg at det er veldig viktig at man ikke er LITT rusa en gang hvis man har barn i huset, og jeg er så trygg på at den desiliteren jeg drikker ikke merkes av ungene mine, at jeg unner meg den en gang i blant.

Håper alle andre som drikker "ett glass" er like pirkete :)

Skrevet

Nei, har ikke drukket noe alkohol på snart et og et halvt år (Jenta mi er snart 8 mnd) Har faktisk ikke savnet det heller. Tror nok jeg kunne tatt et glass vin hvis jeg hadde hatt virkelig lyst på det, men syns det er like greit å la være.

Skrevet

Nå er minsten snart 11 måndeder, så da tenker jeg at han tåler at jeg har tatt et lite glass vin eller ei øl på fredagskvelden selv om jeg ammer ham på mårrakvisten. Men da han var ca. 2 mnd (i påska) tok jeg meg to små glass vin en kveld og ammet ca. 5 timer etterpå. Han fikk sprutbrekninger og ble sutrete og virket utilpass etterpå, så det gjør jeg ikke igjen. De få gangene jeg har drukket mer enn 1 glass har ungene sovet over hos bestemor eller pappan har gitt flaske på mårran hvis han har vært "barnevakt".

Gjest eelis+pepperkakemannen!
Skrevet

Jeg har drukket ett glass vin siden han kom (han er 2 mnd gammel), og da rett etter amming. Jeg pumpet ut et måltid til han først, som han fikk når han ble sulten, så jeg ventet faktisk fire timer etter det ene vinglasset til jeg ammet igjen, bare for å være heeelt sikker. Pirkete ja! ;-))

Skrevet

Man bør ikke drikke alkohol før babyen er blitt 3 mnd gammel.

Ellers syns jeg ikke det er noe galt i å kose seg med ett glass vin en gang iblant. Snuppa mi er nå 10 mnd gammel, og jeg har vært på fest et par ganger. Ikke fordi jeg har så stort behov for å drikke, men har hatt jentekveld med venninnen mine.

Har da ventet i 12 timer etter jeg sluttet å drikke til jeg ammet.

Skrevet

Ja da er det ikke noe problem å ta en drink når du venter så lenge:)

Skrevet

Ja det håper jeg også, ifie, men dessverre er det nok ikke alle som er det...

Skrevet

Jeg tar meg ett-to glass vin etter tulla er lagt for kvelden. Hun sover gjern til mellom tre og fem på natta, så jeg er ikke redd for at hun får i seg alkohol!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...