pinjo Skrevet 17. desember 2009 #1 Skrevet 17. desember 2009 Hei, trenger noen gode tips og råd, eller bare vite om det er normalt:) Har en stor krabat på 3 mnd og 7,5 kg som bare får pupp. Han har nå endelig begynt å ligge i egen seng, legger seg for natten mellom 20 og 00 engang, men sover aldri mer enn 2-3 (max4) timer i slengen. Da våkner han og vil gjere ha pupp og sovner godt igjen etterpå. Han spiser som oftest bare av en pupp i gangen, han er ikke så interessert i å få mer. Ser det er så mange her som skriver at barnet deres sover 6-8 timer i slengen, så lurer på om det er noe jeg gjør galt....eller er han bare så svær at han trenger mer mat igjen etter 3 timer? Vil det bli lengre intervaller etterhvert eller er det stor sjanse for at han blir sånn til han begynner med grøt? Blir sliten av at han må så ofte ha pupp om natta. Han har vært sånn helt fra han ble født. Tips mottas med takk:)
rima Skrevet 17. desember 2009 #2 Skrevet 17. desember 2009 Jeg har også en sånn en. Og han er 5,5 mnd. Han sov bedre tidligere da, men har nå de to siste månedene begynt å ville ha kosepupp og masse nærhet om natta. Og han får grøt. Så det er slett ikke sikkert at han vil sove bedre når han får grøt altså! Synes til tider jeg ammer oftere om natta enn om dagen. Enkelte ganger står jeg bare ved senga hans og stryker han over håret eller kinnet til han sovner igjen. Burde nok gjort dette oftere, men søvnig som jeg er så velger jeg ofte den letteste løsningen og gir han pupp. Da sovner han jo lett. Men tipset er å roe han i egen seng noen ganger, slik at han ikke venner seg til kosepupp om natta. De KAN jo virkelig ikke være sulten hele natta. Lykke til!
vatrikla Skrevet 17. desember 2009 #3 Skrevet 17. desember 2009 Hei, jeg har det sånn også. Dattera mi sov bedre om natta som nyfødt enn nå (hun er 3,5 mnd).. Nå sover hun føtst fire timer, men etter det våkner hun annenhver time. Det er veldig slitsomt. Men jeg leste noe sted at når de er mellom 3 og 4 mnd gamle har de økedager, så det kan hende at det er det? Får håpe det! :-)
EnNySpire:) Skrevet 17. desember 2009 #4 Skrevet 17. desember 2009 Hei Jeg har det på akuratt samme måte. Men nå er han kjempe bra i forhold til det han var. Da han var mindre sov han ingenting omtrendt, kun 4-8 timer i døgnet på det minste. Her er gullet i seng stort sett 7.30. Og da sover han i 3 timer ca.. Men han har 2-3 oppvåkninger iløpet av de timene. Så får han mat igjen, og sover kanskje 2 timer til. Etter dette stort sett bare 1 time før han skal ha mat igjen. Det er fryktelig slitsomt. Før leggetid, ammer jeg på begge sider og i tillegg så gir jeg han en flaske med melk, enten melk jeg har pompet ut eller mme. Etter dette sov han bedre. Noen ganger 4 timer også. Nå nærmer han seg 4 mnd, og han bør snart begynne sove lenger og sammenhengende. Jeg prøvde å gi han litt grøt, men han fikk vondt i magen, så vi dropper å gi grøten på en stund. Og han sov ikke mer enn 3-4 timer når han fikk grøt heller. Tar han smukk? Gullet mitt tar kun smukk i det han skal legge seg, men ikke noe utover det. Klarer ikke å roe han med smukken, kun puppen. Jeg har dessverre ingen gode råd til deg, men kan dele litt sympati
las chicas Skrevet 17. desember 2009 #5 Skrevet 17. desember 2009 jenta mi sover også 2-3 timer om gangen hver natt. er 3mnd idag. jeg har nå begynnt å legge henne ca halv ti-ti på kvelden. gir da pupp som hun sovner med. lar henne sove og patte ganske lenge (ca 20min) før jeg legger hun i egen seng. i 12tiden gir jeg henne en drømmepupp (hun får pupp mens hun sover), så går det 2-3 timer før hun er våken og vil ha pupp igjen. har prøvd å plugge inn sutten, men hun nekter å ta den da. så da tar jeg henne i mi seng og gir henne mat. det går 2-3 timer hele døgnet mellom hver gang hun får pupp. spiser også bare av en pupp om gangen. er vel ikke det at han er svær, jenta mi er 5800gram. noen babyer er vel bare gla i mat :/
Neijasså... Skrevet 18. desember 2009 #6 Skrevet 18. desember 2009 Høres helt normalt ut. Tror langt de fleste babyer ønsker flere nattmatinger mens de fullammes, morsmelk er lettfordøyelig og de blir fort sultne igjen. Min på 4.5 mnd har spist hver time om natta fra ca midnatt til 07 de siste to nettene. Tipper økedager, men håper det gir seg snart. Vanligvis våkner hun hver 2-3 time på natten, og det er veldig levelig (samsover, så slenger bare fram en pupp og sovner igjen...).
pinjo Skrevet 19. desember 2009 Forfatter #7 Skrevet 19. desember 2009 Fint å høre det er flere i samme båt:) Synes det virker som "alle" har barn som sover hele natta, så takk, det hjelper med litt sympati og å høre at andre også har det likt:) Her har det blitt litt bedre iløpet av siste nettene, han godtar å legge seg i åttetiden, sovner av seg selv med pupp så mat igjen kl 00, 03 og 06, og mindre av "stappe inn smokken hele tiden". Selv har jeg også kommet inn i den rytmen, og sovner greit etter hver mating. Det ordner seg nok;)
littaline Skrevet 20. desember 2009 #8 Skrevet 20. desember 2009 Me too me to.... sier jeg bare... haha.. godt å se det er andre... har mange rundt meg som ikke ammer/bruker mme og synes det er helt forferdelig, men fordelene med morsmelk synes jeg det er verdt det. Vi samsover, og jeg ammer så å si i søvne :)Du er iallefall ikke alene!
MღM Skrevet 22. desember 2009 #9 Skrevet 22. desember 2009 Akkuratt slik føler jeg det og - alle sover i mange timer, samme om de bruker mme eller mm. Her er det også amming hver 3 time om natta. Prøvde å bare dytte i smokken og se om han sov litt lenger her om natta. Det gikk fint det - han sov i et par timer til, men da våknet jeg - skikkelig melkespreng og var helt gjennombløt av melk. Vekte lille gutt og ammet han, men det var fortsatt spreng når han var ferdig, så stod på badet og håndpumpet i en halvtime etterpå. Så dette prøver jeg ikke igjen - da får jeg holde ut å våkne hver 3 time en stund til Vi hadde forresten også en økeperiode om natten mellom 3 og 4 mnd. - var så ille at jeg trodde at nå var jeg tom for melk siden han gråt mens han lå på puppen. Men det var øking og nå glugger han i seg og jeg har spreng igjen (ikke hele tiden selvfølgelg, men puppene er ikke slappe hele tiden;) ) vil så gjerne fullamme til 6 mnd. så er veldig glad for det.
fjellgeita♀09 ♂10baby14 Skrevet 22. desember 2009 #10 Skrevet 22. desember 2009 Jeg gir litt MME etter siste pupp på kvelden. Da sover hun lengre om natta. Her en dag sov hun fra 23 om kvelden til 11 neste morgen. Da spiste hun bare ett måltid iløpet av natta, sånn ca kloken 05. Men det er ikke så stabilt bestandig, selv om hun får litt tillegg hver kvelden. Men hun sover mye bedre enn hva hun gjorde da hun bare fikk pupp. Hun er forresten 2.5 mnd.
Lillemor + bittelillemor Skrevet 23. desember 2009 #11 Skrevet 23. desember 2009 Min bittelillemor har også begynt å sove litt kortere strekk om natten nå. I starten sov hun både fem og seks timer i strekk, men nå er det bare 2-3. pluss at hun har litt mer problemer med å sovne igjen etter nattamming nå. Akkurat det synes jeg er litt irriterende, for da våkner jeg så veldig også... Men vestlandsfanden - når begynte du med litt MME på kvelden? Vurderer å prøve det samme selv, men vet ikke hvor tidlig man kan begynne med det liksom. Bittelillemor er seks uker nå
Stolt alenemor til tre små Skrevet 23. desember 2009 #12 Skrevet 23. desember 2009 Lillemor + bittelillemor: Mme kan du begynne med når som helst, bare husk at noen kan få litt vondt i magen av det, når de er vant til å få mm.. Da kan det hjelpe å enten bytte mme-type, eller bare holde ut.. Selv begynte vi med mme to uker etter fødsel, siden hun ikke ville ha puppen, og jeg mistet melka pga sykdom.. Vi prøvde først NAN, men det fikk hun grusomt vondt i magen av og gulpet forferdelig mye, så vi gikk over til Collett, og da gikk det supert.. HI: Snuppa mi begynte tidlig med rutiner selv, mat kl 21.00, 00.00, 04.00 og 08.00.. Men en natt sov hun plutselig 7 timer i strekk.. Og etter at vi begynte med grøt rundt 3 mnd (så tynn at det så nesten ut som melk, for å hindre magevondt så godt vi kunne) så sov hun 12 timer første natten, og har ikke vært oppe for mat siden. Hun er nå 10 mnd og sover fra 20.00 til 09-10.00. Så jeg har aldri drevet med nattavvenning e.l det ordnet hun selv. Men jeg kan tenke meg at som det er skrevet over her, å gi baby "drømmepupp" (pupp i søvne) er egentlig bare helt borti vegga dumt hvis man vil ha en baby som sover. Gjør bare baby vant med å få mat servert om natta når de ikke spør om det. Rundt 6 mnd alder (noen tidligere, som min) så skal de ikke trenge å få mat om natten, og da slutter man med det, syns jeg.. Er ikke vits å holde på det når man ikke trenger.. De vil jo som regel våkne allikevel siden de er vant til å få mat, men det er jo mest fordi det er rutinen.
Rødhette <309+<312 Skrevet 23. desember 2009 #13 Skrevet 23. desember 2009 Dette er nok veldig individuelt, hvor mye mat babyene trenger om natten, noen sover godt mens noen trenger mye mat. men etter 3-4 måneder skal de fleste babyer klare å sove 5-6 timer sammenhengende om natten uten mat, men alle babyer trenger enn viss matmengde i døgnet, og får de for lite mat om dagen, vil de ta det igjen om natten. Min gutt på snart seks måneder har sovet natten gjennom fra han var seks uker (fikk bare mm da) men han nektet puppen etter 8 uker og fikk både mm og mme når han var 8 uker, når han var 3 mnd fikk han bare mme. (da var det ikke mye melk igjen hos meg, og jeg var lei av å pumpe meg) men jeg har venninner med babyer som får flaske/ammer hver 2. til 3. time om natten, så tror det er veldig vanlig ja, men hvis de spiser mye hver gang er de sultne, tar de bare ett par tak så er de egentlig ikke så sultne og trenger ikke mat, og man må da prøve å roe de på andre måter, selv om det ikke er lett i begynnelsen, blir det lettere, men gjør det dere føler er best for dere, er man dautrøtt om natten er det mye lettere og slengre fram puppen
fjellgeita♀09 ♂10baby14 Skrevet 25. desember 2009 #14 Skrevet 25. desember 2009 Det er vel de siste 3 ukene vi har begynt å gi hver kveld (ihvertfall nesten hver kveld). Men begynte å gi NAN de kveldene hun hadde vanskelig for å sovne allerede da hun var rundt 1 mnd. Husker ikke helt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå