Gå til innhold

Har noen svar på noen av mine 3 spørsmål?

fremtidoghåp

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på følgende:

1. Blir det regnet som høyrisikosvangerskap hvis man er 42 år når man føder? Er dette i såfall bare førstegangsfødende eller gjelder det også om man har født flere ganger før? Jeg blir 42 før termin og har masse helseplager som hver i ogforseg IKKE kvalifiserer til høyrisikosvangerskap. Jeg har ikke fått noen spesiell oppfølging av jordmor/lege i forhold til mine to andre fødsler. Regnes jeg likevel i høyrisikogrupen?

2. Ang overtidspraksis: Ved noen sykehus lar man ikke den gravide gå mer enn 1 uke over hvis hun er over en viss alder. Noen som vet om dette gjelder i Bergen? Jeg har fått beskjed av en engelsk fødselsspesialist at jeg pga alder bør forløses ved termin. Da jeg sa det til jordmoren hørtes det ut som om det var helt utopi: Alle skal "kjøres gjennom den samme kvernen" med overtidsvurdering først etter 10-14 dager. Dette uansett om man er 25 år og frisk eller 42 år og med ymse helseplager. Vet noen av dere om man blir forløst etter 1 uke over termin i Bergen? Eller må man finne seg i å gå og gå og gå....?

3. Til dere som har født før: Opplevde dere at fødslene gikk raskere hver gang? Eller at dere gikk kortere over termin ?(Jeg kan jo håpe.... :-) Første gang brukte jeg 15 timer , da var jeg 10 dager på overtid. Andre gang brukte jeg 11 timer, da var jeg 6 dager på overtid. Håper på enda raskere -og tidligere-fødsel denne gang!"

Tusen takk for svar!!

Fortsetter under...

Hei! :-)

Jeg fikk mitt 5 barn for litt over 4 mnd. siden og hgadde da nettopp fyllt 42 år! :-)

Jeg følte ikke at jeg var i noe risikosvangerskap, ble bare fortalt at i over 38 år hadde litt lettere for å få svangerskapsforgiftning og svangerskapsdiabetes, men jeg har aldri hatt antydning til noen av delene og hadde et like fint svangerskap som alle dei an\dre gangene!:-)

Hadde svangerskapskvalme til uke 17, men det har jeg hatt mere eller mindre med alle sammen, unntatt da jeg gikk med jenta vår! :-)

Ovrttidspraksis vet jeg bare det at man på Lillehammer der jeg fødte skal man helst ikke gå mer enn 1 uke over termin, og kanskje ikke så mange dagene over heller om man er over 40 år!

Jeg har født 5 ganger og dei 3 siste fødslene har vært kjempelette og raske, nesten ikke smerter på åpningsriene og kun 2 - 3 pressrier!

Dette kan jo være veldig individuelt har jeg fått høre, men hos meg har som sagt dei 3 siste fødslene vært veldig fine opplevelser! :-)

Har aldri hatt behov for smerterstillende ved noen av fødslene, kun litt lystgass under dei siste åpningsriene!

God jul og lykke til med resten av svangerskapet og fødselen! :-)

Klem!

1. Ja, jeg mener det er høyrisikosvangerskap når man er 42 år ved termin. Jeg er 43 år og legen min har sagt at det står høyrisikosvangerskap i journalen min, men at det ikke er noe å bry seg om, men at det bare er sånn. Vet ikke akkurat når de setter det "stempelet" på deg! Mulig at det begynner allerede på 38 år...

2. Overtid er en ting som engasjerer meg! Jeg gikk 11 dager over termin med min datter i 2006 og det er IKKE overtid, og det er de veldig nøye med. Jeg krevde å få overtidskontrollen før det hadde gått 2 uker og fikk det etter 9 dager. Men møtte en lege som var helt fortørnet over at jeg kom sååå tidlig til overtidskontroll, og lurte på hvorfor jeg kom. Jeg sa som sant var at jeg var redd for at hun skulle dø i magen min, men han mente at da hadde de tatt henne ut om det var fare for det. Men jeg mener at da må de undersøke meg først for å finne ut om det er noe fare for henne. 2 dager senere holdt hun på å dø i magen min og det er et under at vi fikk med oss en flott og frisk jente hjem att etter nesten 2 uker på Rikshospitalet. Denne gangen går jeg ikke et sekund over termin, men det blir nok ikke aktuelt heller siden jeg venter tvillinger. Men man skal være påpasselig selv også og si ifra hvordan man har det og forlange at sykehuset hører på deg. Jeg hadde vært i kontakt med føden 3 ganger den dagen Sofie ble født uten at noen sa at jeg skulle komme opp å sjekke selv om de burde tenkt på misfarget fostervann, men de snakket bare om at det var slimproppen som gikk og det kunne ta lang tid. Men etter hvert utover dagen så skjønte jeg at hun ikke bevegde seg så mye så da drog vi på sykehuset for å sjekke og da ble fosterlyden dårlig et par ganger så til slutt ble det satt i gang med hastekeisersnitt. Takk og pris for det!! Fikk høre at det var på nære nippet at hun overlevde så jeg syntes jo at det var fælt at jeg ikke hadde dratt inn på sykehuset tidligere på dagen, men siden alt gikk bra så kan jeg ikke tenke på det. Men jeg advarer alle mot å gå overtid!!

Vet bare om sykehuset på Lillehammer som har forandret sin praksis til at de setter i gang fødsel etter en uke (etter at en lege der forsket på temaet). Sykehuset må lære seg å høre på mor som faktisk kan kjenne hvordan ungen i magen har det! Man skal ikke godta å gå og gå og gå.... Dette er ikke ment som noe skremsel, men håper bare at gravide krever å bli hørt. Det er så fælt å høre om overtidige barn som dør pga at legene er så trege med å gjøre noe.

Jeg har aldri hørt at det har noe med alder å gjøre om hvor lenge man kan gå over termin, men jeg vet ikke hvordan praksis er.

Spm nr 3 kan jeg ikke svare på siden jeg bare har hatt et keisersnitt før.

Det ble et veldig langt svar, men jeg lot meg rive med...

Lykke til!!

Takk for svar! Så på Puls at risikoen går rett opp etter 1 uke på overtid. Og at Lillehammer sykehus som setter igang etter senest 1 uke siden da ikke har hatt EN dødfødsel. Det kom frem at 20 barn om året kunne vært reddet dersom alle ble satt igang etter 1 uke.... Nei, jeg VIL IKKE GÅ LENGER!!! Men kan man kreve det på KK? Tvilsomt....

Hei du:)

Jeg fikk mitt 5.barn for 10 mnd siden, da var jeg 42 år.

1.Jeg hadde kun de vanlige kontrollene, og ble ikke betegnet som noe spesielt såvidt jeg vet(hadde ikke behov for det heller for å si det sånn). Var sunn og frisk, men selvfølgelig litt sliten...

2.Jeg gikk 6 dager over, barnet veide ved fødsel 4500g.

3. Jeg hadde den vanskeligste av alle mine fødsler, til tross for akutt ks for 3,5 år siden. Nå skal det sies at jeg absolutt helst ville føde vaginalt. Har aldri hatt lette fødsler, så tror ikke det har noe med alder å gjøre. Lange og harde som 25-åring og også nå. Åpningstiden har kanskje blitt noe kortere og lettere.

Lykke så mye til ihvertfall!

Annonse

Hei.

Jeg er 42,5 år, førstegangsfødte. Fødte ei jente 23 november - fødte i uke 41+4 (skulle på modningskontroll den dagen jeg fødte). Legen min mente at jeg ikke var i risikogruppa pga min helse var veldig god, mens jordmor mente at jeg var i risikogruppa pga alder og skulle få ekstra oppfølgning med et ekstra UL i uke 36 - ellers ekstra kontroll hos henne ved behov. Jeg tok på egen initiativ duotest på sykehuset.

Min svangerskap gikk kjempefint, som andre flest hadde jeg normale svangerskapsplager som kvalme, bekkenløsning, stor mage/- litt vondt i ryggen pga tungt på slutten. Jeg la på meg kun 12 kg i svangerskapet, er normalvektig fra før - ellers så var alt bra! Var 50% sykmeldt i de siste ukene pga bekkenløsning ellers så jobbet jeg fram til permisjonen begynte.

Fødselen gikk kjempefint, normal fødsel med et flott resultat som jeg nå nyter :-)

Så nå er jeg hjemme og storkoser meg med lillen :-)

Hei, bare en liten kommentar: Tror du ikke at høyrisikostempelet heller kommer av tvillingsvangerskapet? Er for øvrig selv høyrisikogravid, men det er fordi jeg har hatt alvorlig svangerskapsforgiftning og født i uke 28.

Det med overtid er et viktig tema. Lurer egentlig veldig på hvorfor vi skal gå så lenge her i Norge når så mange andre fremhever at det er risikabelt. Som en kanskje skjønner av det over har jeg ikke egen erfaring med det, men temaet engasjerer meg også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...