Gå til innhold

Hva betyr Trojan eller Torjan? Noe virus greier på dataen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har ikke hørt om den Trojanske hest?? Det er et virus med samme prinsipp :-( Slå av maskinen og ta den med til noen som vet hva de gjør med slikt ;-)

Skrevet

Nei har ikkke hørt om det hva er det? jeg leverte inn den nye pcen idag til en som skulle prøve og fikse den for den klikket helt. nå bruker jeg en gammel pc. så kom det op på denne at det var noe trojan greier på denne. hvorfor kommer det på denneogså? Hvis den nye blir fikset og jeg begynner og bruke den her hjemme kommer det på den også igjen da?

Skrevet

Fra Wikipedia:

Den trojanske hest er betegnelsen på en hest som, ifølge Æneiden og Odysseen, ble bygget i løpet av den trojanske krigen. Etter 10 år med beleiring av byen Troja, bygger grekerne en hul hest av tre. Odyssevs gjemmer seg inne i hesten sammen med noen utvalgte soldater, mens resten av styrken gjemmer seg et stykke vekk fra byen. Noen få menn ble satt til å ro styrkens skip et stykke vekk. Trojanerne tror da at grekerne har gitt opp angrepet, og satt igjen hesten som en siste gave. Byporten blir åpnet, hesten trukket inn, og så er det fest i gatene. Sent samme kveld, da trojanerne er trøtte etter feiringen, sniker Odyssevs menn seg ut av hesten og åpner byporten for resten av hæren. De uthvilte greske soldatane seirer lett over trojanerne, og inntar byen.

Lærer dere ikke noe på skolen lenger??

Skrevet

En Trojaner er et virus på pc`n som er innstilt til å åpne seg på en, eller flere, kommando(er). Den som har viruset (altså Trojaneren) vet ikke hva som kan trigge at det åpner seg, men det kan feks. være ved at du logger deg på nettbanken el.

Hva som gjemmer seg i en Trojaner er heller ikke godt å si. Det kan være et program som snapper opp alt av passord, et program som sprer viruset videre til alle du sender mail til, et program som kan hente frem alt du har gjort på datamaskinen iløpet av den siste måneden etc.

En Trojaner kan altså være et rimelig uskyldig virus eller den kan være et virus som er programmert til å hente frem passordet til feks. nettbanken din.

En Trojaner kan også ligge skjult lenge på datamaskinen før den blir aktivert.

Skrevet

hvordan kan jeg fjerne den da? jeg leverte som sagt den nye inn for og fikse den. når den komer tilbake så kan viruset komme på den også hvis jeg feks loger meg på nettbanken eller msn eller noe ? jeg har fått mange linker av folk på msn, sånne som man ike skal åpne for det er virus. kan det være msn som øddelegger hele driten? hjelp meg da....

Skrevet

Om Trojaneren er fjernet så er den borte fra din datamaskin og er slettet for alltid. Den kan altså ikke aktiveres.

Virusene som sirkulerer på msn er sjelden trojanere. De er vanlige virus som er mest bare irriterende, og plagsomme, og har ofte som hovedmål å spre reklame til folket. De kan enkelt fjernes ved å scanne datamaskinen og bytte passord på msn/hotmail (eve. den mailadressen du bruker som msn-adresse).

Så om du har levert pc`n inn for å få Trojaneren fjernet så skal den være borte for alltid når du får maskinen igjen - forutsatt at de har klart å fjerne den, men det må du nesten spørre dem om.

For å unngå å få Trojaner og/eller virus igjen så er det viktig med et godt virusprogram, å ofte oppdatere maskinen og være meget varsom med å klikke på ukjente linker.

Skrevet

Det kan godt hende at akkurat den utgaven av troyan er borte, men det er alltids flere av de ute og går!

Jeg fikk Troyan på pc'n min 1/2 år etter at jeg kjøpte den.. Formaterte pc'n, og den var fin i et år.. For bare få mnd siden fikk jeg Troyan på pc'n IGJEN! Tro meg.. Dette er noe svinere man vil ha fjernet FORTEST mulig! anbefaler heller ikke å få inn på f.eks nettbank, mail eller andre viktige steder så lenge man har svineriet på ps'n sin!

Har selv lært!!

Skrevet

www.safer-networking.org/no/index.html

Denne hjalp meg når jeg fikk en trojansk hest på min datamaskin. Er gratis også. Fikk dette rådet av datanerdene på jobben min! :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...