Gå til innhold

noen leger eller andre som vet?? ang Kloramfenikol øyedråper

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hentet resept til meg idag for har fått øyetkatarr i natt.

Ser nå at barna har litt rennende øyne og tenkte å forebygge litt evnt, men står ikke noe i pakningsvedlegget ang barn osv.

De heter Kloranfenikol 5 mg ( 0,5%).

Mvh

Fortsetter under...

Skrevet

Det skal brukes til behandling av øyekatarr, ikke forebygging. Vet ikke ang barn, men skal i hvertfall ikke gis til nyfødte, og ikke mens man ammer/er gravid. Ville ikke gitt det uten å ha konferert med lege.

Skrevet

sønnen min på 4 er nemlig nå røu nder øyet sitt se. derfor jeg lurer. kommet på non timer.

Fikk beskjed på apoteket at jeg skulle dryppe litt på det friske øyet mitt i starten og så kan ikke gjøre noe sånn sett. bare lurer på om 5 Mg er riktig til barn

Skrevet

Legene anbefaler at du skal vaske/skylle øyet med saltvann (fåes kjøpt på apoteket) noen ganger om dagen, hvis de får gugge i øyet. Hvis øyet er RØDT derimot skal man til legen å få enten dråper, eller salve til øyet, evnt begge deler. Man skal aldri bruke andres øyedråper da det kan smitte, og øyekatarr er jo veldig smittsomt (hilsen en med en bonusdatter som gjerne har øyekatarr 6-10 ganger i året)...

Skrevet

Du kan bruke det på barn også (ikke spedbarn), men det er desverre slik at man ikke skal dele øyedråper/-salver, så du burde ha egen til hver.

Tips- søk på felleskatalogen.no etter legemidler og da kan du lese pakningsvedlegget:=) Der står som oftest det du trenger å vite om alle legemidler:)

Skrevet

Jeg har brukt de dråpene mange ganger men hørte faktisk fra øyelegen at det kan skade øynene i lengden om man bruker de mye (men sikkert ikke ved vanlig bruk) - og da jeg var gravid fikk jeg ikke bruke de i det hele tatt. Og bl.a. av den grunn ville jeg ikke dryppet de på barna om ikke legen har anbefalt det, og iallfall ikke "bare" som forebygging. Kontakt heller legen om barna også blir verre så får du resept da. Datteren min måtte bruke det en gang, så man KAN bruke det på barn men jeg ville ikke gitt det før det er nødvendig. Og som nevnt over bør man ikke dele flaske heller. God bedring :)

Annonse

Skrevet

jeg har ikke hørt at det kan skade øynene, men at man kan bli resistent mot øyedråpene ved for mye bruk, det gjelder all antibiotika. vi råder alltid til å prøve å dryppe med saltvann og tørke bort pusset i øynene, netopp fordi at blri det for mye brukt blir det resistent. jeg jobber på legekontor, dette er ihvertfall vår prosedyre som legene har bestemt da. men går det ikke over etter noen dager sier vi at de får ta kontakt med oss igjen. og ikke bruk samme salv/dråper.

god bedring:)

Skrevet

det er ikke samme flaske, fikk sånne små engangsflasker.

Men ser ann i morra og ringer legen og spør.

Om han våkner og har vondt og vesker litt gir jeg han kanskje en dråpe. For da er det nok katarr han får siden det er så smittsomt.

Takker for alle svar jeg har fått :)

Skrevet

Da dattera mi hadde det fikk vi en sånn pakke med mange engangspipetter, fordi han sa at dersom hun får det igjen slipper jeg gå til legen på nytt å få ny resept- om du ser at han har det samma som deg så må du gi han det, legen ville nok sagt til deg at du skulle gitt det.

Babyer skal IKKE ha det men nå er jo ikke sønnen din baby:)

Ang dose så fikk dattera mi da hun var 21mnd en dose på 2 dråper i hvert øye 4 ganger daglig, og intil 2 dager etter symptomfrihet..

Ville gitt den samma dosen til han,da gir du iallefall ikke formye..går det ikke over kan du gi ett par dråper mer om dagen..

Om man har fått en bakterie infeksjon som har satt seg i øyet og det e ,r mye grønt/gult puss fks som må man ha kloramfenikol!!hallo er jo bare babyer man drypper melk/saltvann på i sånne tilfeller for de har ikke det pga bakterier osv som trenger å drepes..

Kan ikke være bra å gå for lenge med det heller..

Skrevet

Takk igjen :)

Ja fikk sånn eske med engangspipetter ja, så når det heller ikke står at det ikke skal gis til barn så er det vel ikke farlig.

Hadde ikke gitt det om han ikke hadde tegn til noe, men plutselig blitt hoven under øyet som meg iløpet av dage, så sjekker utover om han begynner å veske og.

Har en på 13 mnd og med ørebetennelse nå, han virket blank og rennende i øya isted, men kan være pga lite søvn og antibiotika kur, så får se ann der og. huff. mye sykdom omkring for tiden. heldigvis er det uker FØR jul ;)

Skrevet

Du skal ikke bruke antibiotika hvis ikke øyet er rødt. Er det bare sånn grønn gugge i øyet så skal du skylle med saltvann bare i noen dager og se om det går over. (det kan feks være rusk i tårekanalen etc som gjør at du får sånn gugge i øyet også.

Tro meg, har opplevd dette veldig ofte da frøkna i huset her gjerne har øyekatarr 6-10 ganger iløpet av et år.. VI har snakket med lege og fått beskjed om å kun bruke saltvann. Blir øyet rødt derimot skal det brukes dråper/salve

Skrevet

før sengetid var han kun hoven under øyet, ham har hatt øyekatarr ca 1 gang årlig, og han reagerer alltid som megog blir skikkelig hoven. jeg ser ikke ut idag. hehe.

Men håper på at det kanskje er et stikk eller noe, men det får jeg se over natten. mye som skal skje i barnehagen ut uka, så han vil så gjerne dit.

Noen som i samme slengen vet om saltvannsdråpene til neser . MIWANA kan bruker som saltvann til øyene? Min venn tror det, men har SELVSAGT ikke prøvd det heller da, bare lurer ;)

Annonse

Skrevet

Kan du ikke ta en telefon til legevakten og forhøre deg der? Da får du svar av helsepersonell som har skikkelig peiling, istedenfor at alle vi andre skal fortelle om hva vi synes er riktig. kanskje noe helt annet er riktig for ditt barn:-) Uansett, lykke til med mini!

Skrevet

Bruk nesespray/dråper, gjerne saltvann forebyggende. Det er ofte snørr som tetter igjen, som gjør at tårekanalene blir tette. Det gjør at man får øyekatarr/betennelse.

Skrevet

Ang det at babyer IKKE skal ha kloramfenikol.

Min datter fikk en kraftig øyekatarr allerede på barselavdelingen, det ene øyet rant og var rødt og helt sammenklistret. Det endte med at vi fikk med en del engangspipetter samt resept fra legen på barsel i tillegg, og dette var Kloramfenikol. Hun begynte kuren da hun var 5 dager gammel. Så jeg håper det som står over her er feil, og at ikke legen på barsel ga oss noe vi ikke skulle ha.

Tviler på det er forebyggende å gi en liten dråpe til babyen, vi måtte iallfall gi disse ved hvert stell i en del dager også etter at øyekatarren var borte, så de må vel tas litt lenger enn kun en gang :)

Skrevet

Man skal aldri ta andres reseptbelagte medisiner. Tror du barnet har behov for behandling, ta kontakt med lege og få ham til å vurdere det. En annen side av saken er at det er svært viktig å gjennomføre en påbegynt antibiotikakur mtp resistensproblematikk. Å dryppe litt i hytt og gevær en gang eller to, til noen som kanskje eller kanskje ikke er syk, er en glimrende måte å øke resistens på.

Skrevet

jeg fikk kloramfenikol øyedråper og øyesalve på resept av legen min idag og jeg ammer, Hun sa det gikk greit å bruke de, men nå blir jeg litt i tvil her :s

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...