Anonym bruker Skrevet 16. desember 2009 #1 Skrevet 16. desember 2009 han er ung, men myndig. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre lenger. han vil jo ikke ha hjelp heller. går det ikke an å få tvangsinnlagt han på en eller en annen måte? ingen andre i familien gidder å stille opp!
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2009 #3 Skrevet 16. desember 2009 Den eneste personen som kan hjelpe han er han selv. Alle de behandlingsoppleggene jeg vet om er frivillige og da må man selv ville å bli rusfri.. Gjør det klart for han at du er der for han når han vil slutte og prøv å begrense kontakten så mye som mulig fordi det er sinnsykt hardt psykisk og prøve å hjelpe noen som ikke vil ha hjelp.
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2009 #4 Skrevet 16. desember 2009 De blir ikke tvangsinnlagt før de er en fare for seg selv og/eller andre mennesker. At de er suicidale bl.a.
Gjest Skrevet 16. desember 2009 #5 Skrevet 16. desember 2009 Dessverre kan du ikke tvanginnlegge han .Han må ville det selv.Men de ser sjeldent problemet selv .Det utvikler seg til å bli et sann helvete for de selv og de som er rundt dem..Sier det av egen erfaring ,da jeg var gift med en narkoman i 6 år .Han døde da han var 37 år gammel.Har mange gode minner men veldig mange vonde også.
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2009 #6 Skrevet 16. desember 2009 Har googlet litt for deg og funnet: http://www.nrk.no/programmer/tv/puls/1.1314307 Tvangsinnleggelse av rusmisbrukere Flere seere spør om tvangsinnleggelse. — Når er det lov til å tvangsinnlegge er rusmisbruker, spør en mann. Tvangsinnleggelse er lov når situasjonen vurderes som svært alvorlig i forhold til vedvarende alvorlig rusmiddelmisbruk, og når frivillige tiltak ikke har fungert. — Det er sosialtjenesten i kommunen som etter nærmere vurdering igangsetter en tvangssak. Selve beslutningen tas av en egen rettslig nemd. Et vedtak strekker seg normalt over tre måneder. En slik prosess kan ta litt tid, men når det er fattet skal tvangstilbudet iverksettes innen få timer eller dager. — Det er også mulig for sosialsjefen i kommunen/bydelen å fatte hastevedtak, forklarer Hole. http://www.dagensmedisin.no/nyheter/2006/05/11/rusmisbrukere-far-ikke-hjel/index.xml En rusmisbruker fra Ås kommune måtte vente i et halvt år på tvangsinnleggelse. I januar var ventetiden for tvangsinnleggelse av gravide i Helse Øst på to måneder. - Vi har for dårlig kapasitet, sier seksjonsleder Frode Bie i Helse Øst. Opphav: Dagens Medisin 09/06 I oktober 2005 bestemte sosialtjenesten i Ås kommune seg for å tvangsinnlegge en rusmisbruker - gjennom et hastevedtak. Tvangsinnleggelse kan foretas når det er fare for eget eller andres liv. - Etter en faglig evaluering mente vi at dette var et alvorlig tilfelle. Det var nødvendig med øyeblikkelig hjelp; mannen var til fare for seg selv. Spesielt var vi bekymret fordi han lå ute om natten i vinter, sier fagleder Mairi McNeill i Ås kommune. Ikke ledig plass Kommunen tok kontakt med Avdeling rus og avhengighet (ARA) ved Aker universitetssykehus. Å ha en plass på navngitt institusjon er nødvendig for å få et tvangsvedtak i fylkesnemnda. ARA fastslo at mannen hadde rettslig krav på nødvendig helsehjelp, men hadde ingen ledige plasser. Behandlingsfristen ble satt til 30.november, men ble brutt. - Mannen sier selv at han ikke klarer dette uten en tvangsplass. Han ønsker hjelp, men rusen har for stor makt over ham til at han greier dette uten tvangsbehandling, sier McNeill. Etter et halvt år Rusmisbrukeren har først nå nylig, etter et halvt år, fått tilbud om en plass for tvangsbehandling. - Men nå venter han på en dom i fengsel, så da kan likevel ikke ta imot tilbudet, forteller McNeill. Hun er oppgitt over det manglende tilbudet. - Rusmisbrukere har fått pasientrettigheter, men dette har ikke blitt fulgt opp med statlige midler. Det er ikke nok plasser, og dessuten er ikke tilbudet tilpasset denne pasientgruppen, som har problemer med å følge opp avtaler, sier hun. Lang ventetid for gravide Bare Hov i Sykehuset Innlandet tar imot tvangsinnleggelse av gravide rusmisbrukere i Helse Øst. I januar var ventetiden på to måneder, ifølge ventelisteoversikten til Aker universitetssykehus. Ventetidene varierer fordi nye pasienter må vente til noen av de innlagte har født, slik at det blir ledig plass. - Her er kapasiteten for lav. Dette er høyt prioritert hos oss, og vi vil bruke tolv millioner kroner på åtte nye tvangsplasser i løpet av året. Fem av dem skal benyttes av gravide, sier Frode Bie, seksjonsleder for Psykisk helsevern og rusbehandling i Helse Øst. Problematisk - Det er lange ventetider på rusbehandlingsinstitusjonene, fastslår spesialrådgiver Knut Reinås ved ARA. All institusjonsbehandling av ruspasienter i Oslo og Follo er tillagt Aker universitetssykehus. - Dette er et problem. Pågangen har økt for både tvangsinnleggelse og frivillig innleggelse, sier Reinås. I 2006 er det etablert seks nye ruspoliklinikker i Oslo. - Vi venter at de vil ta av en del av presset på døgnbehandlingsinstitusjonene. Mange pasienter blir nå henvist til og mottar poliklinisk behandling, sier Reinås. - Er ikke seks måneder for lenge å vente på tvangsbehandling? - Seks måneder er «worst case». I de fleste tilfeller går det raskere. Vi klarer ikke å finne tvangsplasser raskt nok i behandlingsinstitusjoner i Helse Øst. Et økende antall sosialkontorer ønsker sine klienter tvangsplassert, men vi arbeider for å utvide kapasiteten, sier Reinås. For dårlig Frode Bie er ikke fornøyd med den lange ventetiden. - Vi har for dårlig tilgjengelighet og kapasitet på behandlingsplasser med inntak etter tvangsparagrafene i Sosialtjenesteloven. - Har dere undervurdert behovet for institusjonsplasser? - Det har vært vanskelig å vite hvor stort behovet ville bli. Vi har trengt tid på å vurdere det, men vi er ikke fornøyd med tilbudet vi har nå. - Bør departementet bidra med mer penger? - I forbindelse med opptrappingsplanen for rusomsorgen forventer vi mer penger til å øke behandlingskapasiteten på korttids døgnbehandling, men ikke minst til poliklinisk og ambulant virksomhet, sier Bie. -------------------------------------------------------------------------------- - Nedslående, sier Brustad - Dette er nedslående, og jeg er overrasket at tilbudene ikke er bedre, sier helse- og omsorgsminister Sylvia Brustad til Dagens Medisin. I januar fikk de regionale helseforetakene beskjed i bestillerdokumentet at de skulle styrke rus og psykiatri. Statsråd Sylvia Brustad sier det ikke er holdbart at gravide misbrukere risikerer å vente i måneder på behandling. Uskyldig tredjepart - Det er uholdbart at gravide rusmisbrukere ikke får nødvendig helsehjelp med en gang. Dette går utover en uskyldig tredjepart, et foster eller et barn. Selv om det varierer hvor mange slike plasser man trenger, er det åpenbart at det mangler plasser også. - Jeg registrerer også at få gravide blir lagt inn med tvangsvedtak, også det er tankevekkende, påpeker Brustad. Vil passe på Også når det gjelder den lange ventetiden på tilbud til andre rusmisbrukere på tvang, er statsråden nedslått over tallene fra Dagens Medisin. - Dette må jeg følge ekstra godt med på. Dersom mine krav i bestillerdokumentet ikke blir fulgt, må jeg vurdere sterkere virkemidler, sier hun. Det ser ikke ut som det er lett å få familiemedlem som ikke er gravid tvangsinnlagt, og det ser ut til å kreve en laaaang slitsom kamp med komune og psykiatrien.
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2009 #7 Skrevet 16. desember 2009 Tusen hjertlig takk for alle svar! huff, da må jeg bare prøve og ''overtale'' han:( men vil han ikke, så vil han ikke. 19:26, sender en klem til deg! -og igjen, tusen takk!
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2009 #8 Skrevet 16. desember 2009 Ville bare tipse deg om en side: www.narkoman.org! Der er det mange i samme situasjon. som er flinke til å gi råd og veiledning. og ikke minst støtte! For det kommer du til å trenge!! Ønsker deg masse lykke til! Jeg har selv fått barn med en rusmisbruker. ( var ikke det når vi planla barna). Han bor ikke sammen med oss nå.men har ett mål om at han skal det igjen en dag! Han har gått til behandlig på ruspoliklinikk. ikke vært innlagt. Og nå er han rusfri! Det er ett sant helvete for den det gjelder og pårørende. Men jeg bestemte meg for å ikke gi opp. han er far til mine barn. og jeg elsker han! men tøft har det vært. har selv også fått angst og depresjon ut av dette.Og går nå til psykolog selv. Det er derfor veldig viktig å ha noen selv å snakke med!!
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2009 #9 Skrevet 16. desember 2009 tusen tusen takk! og masse lykke til dere begge! du er en kjempetøff dame! HI
Gjest Skrevet 16. desember 2009 #10 Skrevet 16. desember 2009 Jeg sitter i samme situasjon som deg, og vil bare ønske deg lykke til! Vi fikk forøvrig min bror inn på rus og psykiatri poliklinikken her vi bor, dog fulgte han bare opp i en periode, men en start er bedre enn ingenting:)
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2009 #11 Skrevet 16. desember 2009 tusen takk:) og ,lykke til:) HI
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2009 #14 Skrevet 16. desember 2009 Hei, som pårørende kan du få mye hjelp via Foreningen mot Stoffmisbruk http://www.motstoff.no/ De har blant annet kurs for pårørende og jeg tror de viktigste kursene som arrangeres er de for søsken. Noen tidligere kursdeltakere omtaler det som "det viktigste kurset jeg noengang har gått på". Du lærer mye om det å ha et rusproblem og lignende, men det viktigste er å møte noen som er i samme situasjon. Som søsken av en rusmisbruker har du ganske mange problematiske tanker å stri med. Du kan lese mer om kursene her http://www.motstoff.no/index.php?option=com_content&view=article&id=62:kurs&catid=64:praktisk-informasjon&Itemid=90
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2009 #15 Skrevet 16. desember 2009 Jeg har også en narkoman bror. Han er så psykisk syk at han aldri burde vært ute blant andre mennesker. Han er i stand til veldig mye. Politiet slipper han bare ut gang på gang. Selv han som er så syk i hodet og sprøytenarkoman blir ikke tvangsinnlagt. Har prøvd mange ganger men systemet i Norge er helt tragisk på dette området. Men det er dårlig odds for tunge narkomane desverre. Hva bruker din bror?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå