nicki82 Skrevet 16. desember 2009 #1 Skrevet 16. desember 2009 Jeg er 27 år, så statistisk sett skal jg ikke bekymre meg, men jg er en person som tenker litt i det meste laget... Noen andre som er like "hysterisk"??
Jada-har fire små Skrevet 16. desember 2009 #2 Skrevet 16. desember 2009 jeg skal ta en slik UL. Mest fordi jeg har lyst til å se om krabaten lever, men også for å sjekke nakkefold. Jeg er desverre altfor nyskjerrig av natur, så bare må sjekke:) men dyrt blir det.....
Babyluren Skrevet 16. desember 2009 #3 Skrevet 16. desember 2009 Det er kun på sykehuset det kan utføre en kvalifisert nakkefoldscreening. Mange som sier de kan ta UL i uke tolv, men vurderer du nakkefoldscreening eller duo-/trippeltest så skaff deg en skikkelig henvisning til sykehuset. Lykke til med svangerskapet : )
nicki82 Skrevet 16. desember 2009 Forfatter #4 Skrevet 16. desember 2009 Men hvordan skaffe en ordentlig ul da?? Leger er gnien på slike UL.
M*A*S*H* Skrevet 17. desember 2009 #5 Skrevet 17. desember 2009 Man får en henvisning dersom det er en medisinsk årsak til sjekken. For eksempel at man er over 38 år, har alvorlige arvelige sykdommer i nær familie, tidligere har fått barn med misdannelser, eller mor har sykdom/medisinbruk som kan skade fosteret. Legene er ikke gniene på slike undersøkelser for kvinner som trenger dem. Vær glad du er frisk og ikke er en risikogruppe for å ikke kunne få et friskt barn!!!! Og bestill deg gjerne en privat ul i uke 12 - de ser det meste de som gjør dette privat selv om det ikke gjøres full duo/trippeltest. OG hvis de som gjør det privat er det minste i tvil om noe, blir du henvist derfra til offentlig videre utredning. Viktig å ikke belaste det offentlige når man ikke har en grunn til det, for gjør alle det, vil ikke de som virkelig trenger denne hjelpen, få den i tide. Alle ønsker vi oss friske barn, men uansett hva slags undersøkelser og tester vi gjør, er et svangerskap uten garantier, slik som livet er. Alle er engstelige, forsøk å tenke at det her skal gå bra og at dette klarer du. Hvis jeg var politiker, ville jeg ha satt av penger til flere offentlige ultralyder i svangerskapet, slik at alle fikk tilbud i uke 12 + 18 + mot slutten for å se på vekst, slik er i Danmark tror jeg. Personlig syns jeg det er forferdelig at kvinner skal måtte betale privat for den helsehjelpen de føler de trenger når vi er gravide. (selv om kanskje 1000 kr er småpenger mht å se om barnet man bærer er friskt eller ei, altså...) Kanskje noen kjenner noen politikere som kan ta opp saken? Uansett, ønsker deg lykke til med svangerskapet, nicki.
nicki82 Skrevet 17. desember 2009 Forfatter #6 Skrevet 17. desember 2009 Hmm..setter pris på et ærlig svar, selv om det kjentes ut som om jg har blitt kjeftet på (i starten ihvertfall) : ) Men det går fint..trengte å snappe litt ut av det!! Når man bekymrer seg for svangerskapet, vet også at man kan bikke over til å bli irrasjonell i sin bekymring. Jg har bare hatt litt for mye tid til å tenke, så jg tror jg holder på å bli gærn...hehe.. Skal gjøre mitt beste å slappe mer av. Synes forsåvidt at forslaget ditt om flere UL, er supert. Tror det er flere som synes det og
nicki82 Skrevet 17. desember 2009 Forfatter #7 Skrevet 17. desember 2009 Ønsker også at dere vil ha en finfint og bekymringsløst svangerskap!!
mamma til twins Skrevet 17. desember 2009 #8 Skrevet 17. desember 2009 Hei. Du kan fint ta ultralyd på en privat klinikk (må betale noen kroner), men finner de noe så sender de pasienten videre til et sykehus. Jeg hadde en slik runde forrige uke, og er veldig glad jeg tok den ekstra sjekken. Lykke til.
nicki82 Skrevet 17. desember 2009 Forfatter #9 Skrevet 17. desember 2009 Takk, Lubine Hun på privatklinikken mente det var greiest å få utført UL i uke 14. Det er litt trist at jg må utføre det etter at jg forteller folk om graviditet...så jg vurdrer å ta det neste uke rett før jg forteller det til slekta Det var min julegave fra sambo
M*A*S*H* Skrevet 17. desember 2009 #10 Skrevet 17. desember 2009 Huff Nicki, hvis du oppfattet at jeg kjeftet på deg har jeg uttalt meg dumt! Det var virkelig ikke meningen å gi deg dårlig samvittighet eller kjeft fordi du spurte om noe som sikkert mange lurer på! Unnskyld hvis det jeg skrev kan oppfattes sånn. Jeg har også altfor god tid til å tenke... kjenner meg igjen der. Og har dessverre god grunn for å bekymre meg, jeg har det man kaller et høyrisikosvangerskap. Syns det hørtes lurt ut med en privat ul i julegave før dere slipper nyheten:-) Man får gjerne et godt tilbud på slike steder enn i sykehus (hvos de strengt tatt oftest bare ser på det medisinske, og mange er sure når man spør etter kjønn osv for det syns de ikke de har tid til...), ofte bruker de litt bedre tid på deg, og man får flere bilder med seg hjem. Krysser fingrene for oss, nicki. Og igjen, unnskyld hvis jeg har sagt noe klønete. Jeg har munndiaré og er god på touch. Dårlig kombo...
nicki82 Skrevet 17. desember 2009 Forfatter #11 Skrevet 17. desember 2009 Som jg sa tidligere, setter jg pris på ærlighet, så det er ingenting å unnskylde deg for, virkelig!!!! Siden svangerskapet er hemmelig, har jg lest litt for mye og har ingen som kan motargumentere min irrasjonalitet. Det er en grunn til at jg skriver inn her, og det er å få mange forskjellige synspunkter. Mye enklere å ta en beslutning når jg slipper å diskutere med megselv : ) Setter derfor pris på svaret ditt!! Hva som gjør svangerskapet ditt risikofyllt da?? Hvor langt er du på vei?? Det går nok bra med oss begge : )
Brura76 Skrevet 18. desember 2009 #12 Skrevet 18. desember 2009 Jeg tok selv en privat UL i uke 12 for å få sjekket nakkefolden. Det er mange gynekologer som ser etter dette, og det er ganske tydelig når nakkefolden er for stor. Og som de sier over her så blir du raskt henvist til sykehus dersom de er i tvil. En slik test kan ikke alene utelukke at noe er galt, men dersom nakkefolden er fin i uke 12-13 så er risikoen betydelig mindre. Unn deg en privat UL du, det er deilig å vite at "alt" ser bra ut før man offentliggjør graviditeten:-)
nicki82 Skrevet 18. desember 2009 Forfatter #13 Skrevet 18. desember 2009 Takk for støttende ord, Brura76 : ) Jeg tenker ikke i negative baner, men som du sier, det er godt å ha en ekstra forsikring : ) Har bestilt time til neste tirsdag og da blir jg 11+3 : ) Det er litt tidlig, men håper bare det ikke er altfor tidlig.. Takker atter en gang for dere som tar dere bryet til å kommentere!! Det betyr en hel del for meg : ) Ha en finfin Jul og Rugende Godt Nyttår klemmmmm
Augustbaby:-) Skrevet 19. desember 2009 #14 Skrevet 19. desember 2009 jeg har hørt at private leger ikke har lov å se etter det? stemmer det?
mamma til twins Skrevet 19. desember 2009 #15 Skrevet 19. desember 2009 Joda, de sjekker både neseben og nakkefold. De ser dette best i uke 11-12, så derfor lønner det seg å ta denne sjekken før man er 12 uker på vei slik at det ikke er for sent med vanlig abort dersom det skulle være noe galt. Det er mye bedre å finne ut av det når man er i 12 uker på vei fremfor å vente til man er 18 uker på vei og må gjennom en senabort. Det er vel derfor man tar en sjekk rundt uke 12 vil jeg tro, det er jo ikke bare for å kose seg man drar på ultralyd, selv om det er det beste. Lykke til med ultralyd HI, det skal ekstremt mye uflaks til for at det skal være noe galt. Du kan slappe av og glede deg.
smil :o) Skrevet 19. desember 2009 #16 Skrevet 19. desember 2009 Det er absolutt ikke hysterisk! Men helt naturlig.... Det er jo ikke ofte man bærer frem et barn og da ønsker man helst at alt er bra med den lille. Vi venter nummer to og jeg var på ultralyd med den første for å sjekke det. Da gikk jeg til privat klinikk. På fredag som var var jeg på lillehammer sykehus og der kunne de ikke se noen hevelse på nakken. Godt å vite. Det var den beste julepresenten for meg å få vite at alt står bra til med babyen ) Skjønner deg veldig godt!!! Lykke til! )
nicki82 Skrevet 19. desember 2009 Forfatter #17 Skrevet 19. desember 2009 Tusen takk : ) Er så glad at det er flere som tenker slik som meg : )
M*A*S*H* Skrevet 21. desember 2009 #18 Skrevet 21. desember 2009 Håper du får se et perfekt under på din julegaveul, nicki! Krysser fingrene. Det stemmer forøvrig at vanlige gynekologklinikker ikke kan foreta duotesting/trippeltesting som er den offisielle testen for f.eks kromosonavvik. MEN de kan måle nakkefolden som er en del av denne testen, og henviser deg videre ved den minste tvil. Det er kun regionsykehusene som gjør duo/trippeltesting, som f.eks Rikshospitalet. Og de gjør det kun ved medisinsk spørsmål og henvisning. (f.eks målt stor nakkefold på privat ul, mors sykehistorie, tidligere kromosonavvik hos foster osv) Ser dessverre ut til at jeg må forlate dere, skulle begynt på min 9 uke i dag, men fosteret har nesten ikke vokst fra forrige ul, så de kunne jo ikke si noe helt sikkert før neste kontroll om noen dager, men regner med jeg går i en spontan abort etterhvert. Min julegave var heller stusselig:-( Men jeg visste jo det var en risiko, har både fått svineinfluensavaksinen og står på medisiner jeg ikke kan slutte med pga sykdommen min, som kan skade fosteret. Får håpe kroppen min ordner opp sjøl så jjeg slipper utskrapning igjen.
nicki82 Skrevet 21. desember 2009 Forfatter #19 Skrevet 21. desember 2009 Mash: Det var virkelig leit å lese innlegget ditt. Sender deg en trøsteklem. Håper at du og din kjære kan støtte hverandre i disse usikre tider!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå