Romeren Skrevet 16. desember 2009 #1 Skrevet 16. desember 2009 Noen som har det som oss? (Jeg har hatt et innlegg tidligere om gutten min som var 2 uker og mye våken - nå er han snart 4 (på lørdag) og er bare enda mer våken.) Har lest at sånne små ofte sover 20 timer i døgnet, men det kan ikke lillemann ha fått med seg... :/ I begynnelsen sovnet han tungt ved brystet, men det skjer aldri lengre. Så når jeg ammer han isenga vår om natta, ligger han ofte og kaver/grynter og smågriner før han sovner inn. (Jeg tar han ikke opp om han griner da.. Han griner kanskje 2 min før han sovner.) Er det galt av meg, lurer jeg på? Grunnen til at vi gjør det slik er at vi ofte har prøvd ALT før den tid, og om jeg koser med han så blir han bare helt sprø fordi han lukter melk av meg og begynner å grine enda mer selv om jeg nettopp har gitt han pupp i en halvtime, gjerne hver andre time hele kvelden. Så da bare lar jeg han grine litt, til han roer seg. Byssing funker, men han våkner etter 2 minutter etter at han har blitt lagt ned, og begynner å gråte igjen. Og sånn går stort sett dagen. Han sover tungt av og til etter at barnefar har roet han ned, eller om vi går på tur. En sjelden gang føler også jeg at jeg klarer å få han til å sove, men det skjer sjeldnere og sjeldnere (og får en til å føle seg litt småmislykket som mamma egentlig :/) Så: Gjør vi noe galt, eller er det flere som oss der ute? (Tror jeg trenger trøsten det er å vite at det ikke er så unormalt som jeg av og til tror det er...)
Lillian m/4 Skrevet 16. desember 2009 #2 Skrevet 16. desember 2009 Uffda.. Stakar både deg og han. Det er fryktelig slitsomt når det er sånn. Min mellomste var sånn og. Berre skreik og roa seg aldri liksom. Men når eg gikk over fra pupp til mme, så han fikk nok mat, så roa han seg. Eg hadde ikkje nok,og hadde mykje tette melkeganger.. No veit jo ikkje eg om du har rikelig med melk, men du kan jo prøve eit måltid med mme etter du har amma alt du har? Er kanskje verdt eit forsøk? Om han ikkje får nok mat, kan jo det vere ein grunn.. Og er det ikkje det, kan du kanskje forsøke manuell-terapaut? Kanskje han har stiv nakke el. ? Og nei, det er heilt normalt... Eg har 3 barn, men blir like fortvila når eg ikkje veit ka som kan roe dei.. Lykke til, håper det ordner seg..
Fire? Skrevet 16. desember 2009 #3 Skrevet 16. desember 2009 Hei ! Noen barn har vanskligere for å sove enn andre. Førstemann hos oss var en "drøm" - pupp og så sov han. Nå har vi en liten frøken som er kjempeflink å sove på natten og i vognen - men ikke fullt så flink på kveldstid og når vi "bare skal være innendørs en dag". Det kan helt klart være en belastning. At noen barn gråter litt før de sovner er helt naturlig - så om dette på går noen minutter tror jeg ikke du skal være bekymret/ha dårlig samvittighet. Personlig mener jeg at så små barn ikke skal gråte lenge - men et par minutter er ikke lenge.... En tanke som slår meg (og som kan være helt på jordet) - kan det være at han får for lite pupp om kvelden ? Vi har jo oftere mindre melk /mindre næring i puppen på kveldstid.... I tillegg kan det være at han rett og slett har et nærhetsbehov, de er jo små og vergeløse og synes vi (spesiellt mamma) er den store trygge klippe her i verden - og da er det å ligge ved puppen verdens herligste ting. Det beste man kan gjøre er å prøve seg fram til hva som passer sitt barn - og også å kanskje ikke stresse for mye - det vil rette seg selv når han vokser til. Lykke til
Romeren Skrevet 16. desember 2009 Forfatter #4 Skrevet 16. desember 2009 Godt å høre. Har tenkt at jeg kanskje ikke kan ha nok melk, siden brystene mine føles så "tomme". Samtidig så veide jeg han for litt over ei uke siden, og da hadde han lagt på seg godt! (Han hadde tatt igjen fødselsvekta si med nesten et halvkilo.) Helsesøster sa da at jeg bare kunne gi han litt smokk av og til, så det gjør jeg. (Så lite som mulig, da...) Merket i går-kveld litt irritasjon da jeg ammet ham om kvelden, fordi jeg var så utrolig sår på det ene brystet. Da hadde jeg ammet han MYE på kvelden... (Men har en litt rar brystvorte på den ene puppen, som ser ut til å være litt ekstra utsatt for sårhet.) Ikke godt å amme mer enn et kvarter på en vond pupp. Skjold fungerer greit, men det virker som om han ikke spiser så effektivt med skjold som uten... Nå sover han faktisk! Jeg la han ned i vogna med lue og dress på, i voksiposen, fordi jeg tenkte at vi skulle gå en tur. Så grein han litt mens jeg gjorde noe annet, og vips så sov han. Håper vi finner ut av det, for det er frustrerende! Kanskje jeg skal ta han med på veing igjen...?
Dolly ønsker seg 3 ☆ Skrevet 16. desember 2009 #5 Skrevet 16. desember 2009 hei, ikke føl deg misslykket!!!! sikker på at du gjør alt du kan for lillegutten din. Så vidt jeg har skjønt så har vi mindre melk på kvelden. Det er grunnen til at de vil ha så mye da. Selv ammer jeg som deg annen hver time og oftere på kveldstid. Raper du han etterpå? kan være det er litt luftsmerter etter måltid som gjør han urolig. Husker også med min første at jeg følte hun ikke sov sånn som en hører at spebarn skal. men jeg ser nå at jeg var kanskje litt for rask til å ta henne opp etc ved det minste knyst. Ellers så anbefaler jeg smokk, hvorfor bruker du ikke det mer? med første ventet jeg i flere uker men nå fikk hun smokk etter en dag. Så lenge de klarer å ta pupp så skjønner jeg ikke problemet der. Høres jo ut som du har nok melk siden han har lagt på seg fint. Råd som jeg fikk med min første var å amme, rape henne, sjekke om hun var tørr og legge henne i vugge/seng/vogn og evt gi smokk. de har ofte sugebehov. når de er så liten så tror jeg ikke det skader o ta dem opp og la han sovne på deg. men kanskje lurt å ta kontakt med helsesøster og for råd. masse lykke til og håper du sover litt på nettene.
Romeren Skrevet 16. desember 2009 Forfatter #6 Skrevet 16. desember 2009 Hm... Er vel litt skeptisk til smokken, men kanskje jeg skal tørre å bruke den mer. Takk for svar! Føler meg litt bedre nå!
Trultetryne Skrevet 16. desember 2009 #7 Skrevet 16. desember 2009 Min jente er også sånn. Hun er 4 uker i morgen. Hun sovner gjerne ikke før kl 4 på natta, etter å ha vært våken siden kl 10 på kvelden, kanskje enda lenger. Sover kanskje to minutter innimellom. Det er utrolig slitsomt, hver gang jeg tar henne opp gper hun etter pupp. Det er helt håpløst. Jeg vet snart ikke hva jeg skal gjøre. har vurdert å prøve med flaske på kveldene, men vet ikke om det funker. Ikke sikkert hun tar flaska en gang, for vi har ikke prøvd. Smokk vil hun ikke ha.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 16. desember 2009 #8 Skrevet 16. desember 2009 Hvis det er noe trøst, så kan jeg si at jenta mi også var mye våken de første 8 ukene av livet sitt- og sov LANGT mindre enn de foreskrevne 20 timene.. Ble også litt bekymret, men hva kan man gjøre liksom? Hadde jeg vært deg, hadde jeg tatt ham med til HS og veid ham en gang til, for å se vektoppgangen den siste uken og dermed om han får nok melk eller ei. Er vektoppgangen god får han tydeligvis nok melk, og du kan ihvertfall stryke ett alternativ fra lista. Hvis så er tilfelle, at han får nok mat altså, ville jeg ringt til en manuellterapeut og bestilt en sjekk der- for å utelukke eventuelle låsninger/ skjevheter i rygg og nakke. Det kan jo faktisk hende at han har fått seg en liten trøkk under fødselen, og derfor sutrer mye pga vondt i ryggen. Urolighet ved amming og generell utilpasshet kan typisk skyldes dette (KISS), men kan også skyldes helt andre ting. Men manuellterapeuter er uansett gratis og krever ingen henvisning, så det skader jo ikke å ta en sjekk, sånn tenker nå jeg ihvertfall. Har du bæresjal/ sele? Det anbefales på det varmeste, slik at man får gjort LITT annet enn bare baby=)
Romeren Skrevet 16. desember 2009 Forfatter #9 Skrevet 16. desember 2009 Bæresjal har jeg, og han sovner i den etter en stund. Det er veldig fint, men bare litt irriterende at han våkner når jeg tar han ut av den! Han er rolig når han får mat, ligger bare å kaver etterpå, selv om vi raper han. Men det er jo vanlig, regner jeg med. Når de er våken ligger jo de der og spreller... Dette med manuellterapaut skal jeg tenke på! Hadde en helt vanlig forløsning, men underveis i fødselen satte han seg litt fast i bekkenet mitt (eller noe), og han var derfor født med en stygg kul på hodet. (Fostersvulst, tror jeg det heter?? Husker ikke helt ordet legen brukte.)Kulen er jo gått ned nå da, men kan jo hende atnakken/ryggen hans ble belastet på en uheldig måte? Skal egentlig ikke klage så altfor mye. Alt er sikkert veldig vanlig, men når det er ditt første barn og du ikke kjenner det så godt enda, er det lett å bli frustrert. Med litt mer tålmodighet og litt mer smokkebruk tror (og håper jeg) at vi skal finne ut av det sammen!
Pjuskemor Skrevet 17. desember 2009 #10 Skrevet 17. desember 2009 For meg ser det ut som du fant det svaret selv, som jeg vil gi deg: Legg han i vogna. Jeg var ute på tur 'hele tiden' fordi gutten min fikk ikke sove på noen annen måte på dagen. Etterhvert som han klarte å sovne når vogna stod i ro (måtte bysse han en stund) satte jeg vogna på verandaen, slik at jeg fikk gjort noe annet enn å gå tur også. Om kveldene/natta måtte jeg amme han i søvn (noe som kunne ta veldig lang tid..), og deretter snike meg bort. Ellers våkna han. Det var veldig slitsomt, men etter noen mnd klarte han å sovne i egen seng. Dette er mine erfaringer med en som virkelig ikke klarte å finne søvnen selv.. Heldigvis går det over:-)
pauline og knerten Skrevet 17. desember 2009 #11 Skrevet 17. desember 2009 Gutten min var veldig mye våken de første 5-6 ukene han levde! Han kunne lett være våken 6 timer i slengen på kveldene, mer og mer grinete, og jeg ble mer og mer stressa over at han ikke sovna. Løsningen ble vel i grunnen å senke skuldrene. Akseptere at kveldene en liten periode går med til amming og bare det. Så jeg satt med en bok eller ved tv-en eller et blad og hadde ham ved puppen i flere timer i strekk, lot ham duppe av litt, våkne og spise igjen. Resultatet var at roen senket seg i huset, og jeg fikk en veldig flink nattesover. Disse lange kveldene med amming er nesten glemt nå, det går over! Bæresjal er også gull.
blå+? Skrevet 17. desember 2009 #12 Skrevet 17. desember 2009 Hei:) Nå er gutten min 10 mnd da, men når han var like gammel som babyen din, så sleit han veldig med innsovinga. Klynka og kava veldig. Jeg tok han med til manuellterapeut og fant låsninger både i nakke og rygg. Han fikk 3-4 behandlinger, så var han helt fin igjen! Går fortsatt til sjekk hver 3. mnd for å se at alt er som det skal, og når de er så små er det gratis:) Kan også anbefale smokk som de over her.. (hvis han legger fint på seg såklart) Det kan være han har et stoort sugebehov og bruker deg for å dekke det behovet. Lykke til!=)
Lillemor + bittelillemor Skrevet 17. desember 2009 #13 Skrevet 17. desember 2009 Jeg har dessverre ikke så mange gode råd å komme meg. Ville bare si at jeg vet hvordan du føler deg, jeg har det på samme måte. Vi har begynt å gi bittelillemor en ekstra flaske med melk på kvelden, og nå er hun MYE mindre grinete og sover bedre. Så hun har nok vært sulten på kveldstid tror jeg. Hun nekter å sove i vognen eller i sengen sin, så hun sover på lammeskinnet sitt ved siden av meg i sengen min. Ofte sovner hun på brystet mitt (etter å ha ammet ferdig) og så må jeg legge henne ned på skinnet etter hvert. Ofte våkner hun jo når jeg prøver å legge henne ned, da må jeg ofte ta en rudne til.... Men, de siste dagene har hun faktisk begynt å sovne litt mer av seg selv, det vil si at jeg kan legge henne ned på skinnet sitt og så sovner hun. Så kanskje kanskje hun begynner å føle seg litt tryggere nå (og mettere), og dermed kan hun sove av seg selv.... Orker ikke stresse med å få henne til å sove i egen seng/vognbagen på natten, hun er jo bare fire uker. Den kampen får vi ta litt senere... jeg har troen på å gjøre de babyen ønsker, ihvertfall de første par månedene. Trenger de nærhet, så bør de få det synes jeg... Så, mitt eneste tips er å gi litt ekstra melk om kvelden (jeg pumper ut om morgenenen, da har jeg mest melk...) Lykke til! vi kan joa følge hverandre og se hvordan det går
Romeren Skrevet 17. desember 2009 Forfatter #14 Skrevet 17. desember 2009 Var å veide han i dag, og han har gått opp over 400 gram siden sist tirsdag, så jeg kan i alle fall stryke problem med matmengden av lista! (Egentlig litt letta over det, må jeg si! ) Men i natt var han bare gullet, forresten, så det går vel litt opp og ned dette. Han fikk siste måltid i 11-tida, pappaen roa han ned i senga vår og han sov til halv 5 om morgenen! Så fikk han pupp og sovnet uten stort kny etterpå, nytt måltid klokka halv 8 og så sov han til klokka 10. En sånn natt har vi ikke hatt på flere uker!! Så her tror jeg løsningen var å slappe litte grann mer av... Men om det tar seg opp igjen skal jeg seriøst vurdere dette med manuellterapaut! Særlig når det er gratis...
hønny-bunny Skrevet 17. desember 2009 #15 Skrevet 17. desember 2009 Hei på deg,tenkt at det er 4 uker siden du forlot oss på bim;-) Jeg hadde det sånn med første mann,gikk over til flaske og mme og han sov som en stin. Han fikk nok mat med pupp og,la på seg og alt,men da måtte han ha "hele" tiden,og det ble det slutt på med flasken. Nr 2 fikk flaske fra første dag,og han sov fra første dag. Så jeg har samme planen for nr 3,selv om alle maser om amming. Lykke til
abella Skrevet 17. desember 2009 #16 Skrevet 17. desember 2009 Jeg har oppdaget at min på 4 uker er svært opptatt av omverdenen. Det betyr at det må være helt mørkt på soverommet for at han skal roe seg. Hvis ikke blir han liggende og se på alt rundt seg og urolig av det. På dagtid må jeg legge en gasklut som en skjerm over øynene hans. Da roer han seg med en gang. Mulig dette ikke er årsaken til problemene, ungene er forskjellige... :-)
Romeren Skrevet 17. desember 2009 Forfatter #17 Skrevet 17. desember 2009 Tror dette gjelder vår også egentlig, men det er vel slik når de er veldig våkne: Han stirrer og stirrer og stirrer på oss, også når vi bærer han, og det kan derfor være litt vanskelig å få han til å ligge rolig - han vil aller helst strekke kroppen tilbake slik at han kan få sikt opp til ansiktet til den som bærer Det funker derfor bedre å bysse han i et helt mørkt rom, da sovner han ofte på flekken... (Helt til jeg legger han ned, selvfølgelig ) Men det er vel slike små oppdagelser som gjør hverdagene mer harmoniske over tid. Som du sier: Unger er forskjellige, og man må jo bli kjent med barnet sitt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå