Anonym bruker Skrevet 16. desember 2009 #1 Skrevet 16. desember 2009 Skinner fungerer bare ikke på natta!! Bruker Dennis Brown Alfa Flex... På dagtid, eller når vi legger ham, er det OK, han sovner så lenge jeg synger og stryker. Og han kan sove i 30 min eller så. Men SÅ starter helvetet:/ Han er så urolig i søvne, at han hekter skinna fast i senga, får vridning på foten, eller noe anna.... Og da er det HYLING! Han får helt panikk og nekter å sovne med skinna igjen. Vi må ta av sko og skinner og massere føttene hans, vi må bysse,lalle og dulle.... Så sovner han, men sover dårlig natta gjennom.... Han er nå 18 mndr, og vi burde være godt vante med skinnene, men han har slitt veldig med å bruke det på natta. Det er ikke vondt å ha på, for han synes det er greit på dagtid, det er vel heller det at han er så urolig på natta... Vi har brukt mange måneder på å få ham til å sovne med skinna på, for 6 mndr siden måtte han rugges i vogn for å sovne, og han måtrte rugges flere ganger på natta, så det er først nå i det aller siste at han har klart å sovne med skinner i senga. Og da begynner dette:/ Har snakka med fysio om evnt butterfly skinner, slik at han ikke er bundet på samme måte, men det er ikke bra nok, så enten må skinnene fungere, eller så må de operere hele foten og få et dårligere resultat:/ Noen som har tips?? Jeg tenke på å kanskje bruke en sånn sovepose med bånd slik at vi kunne bundet ham fast i senga... hvor får man tak i dette???
evedah Skrevet 20. desember 2009 #2 Skrevet 20. desember 2009 Hei! Jeg har ikke så masse tips og råd,men ville bare si at dette er akkurat det samme som vi plages med. Har to tvilling gutter hvor tv1 har klumpfot på venstre fot. Vi har vært igjennom 1 periode med db skinnen etter ca 1,5 mnd med gipsing. Dette gikk ikke bra.Han HYLTE så forferdelig hele tiden. Skrek til han sluttet å puste. Da ringte vi til st.olavs hopital og fikk time til sjekk. Viste seg at Achillesn var frykteli stram så da ble det operasjon. Det er forandring på han,men liker den ikke. Sriker endel enda,både dag og natt. Prøver masse for å distraere han,men lykkes ikke alltid. Da må det fotmassasje til. Han er nå 5 mnd neste uke. Må bare si at jeg snart mister tolmodigheten. Kunne godt ha tenkt meg å fått prøve en annen type skinne,men virker som det er denne de fleste sverger til. Har også kunnet tenke meg å prøve denne posen.Kanskje vi kan få en hel natt søvn? Lenge siden sist. Håper du finner noe som kan hjelpe dere med søvnen. Kanskje vi kan veksle noen tips og råd etterhvert?
MMS Skrevet 20. desember 2009 #3 Skrevet 20. desember 2009 Her har vi akkurat samme problemet. Han er 8 mnd og tar selv av skinna om natta. Har provd sovepose men det er håplost ettersom han ikke klarer å sitte fast. Jeg er fullstendig oppgitt og ortopeden leiter etter losninger, men det er visst ikke det enkleste.
Anonym bruker Skrevet 25. desember 2009 #4 Skrevet 25. desember 2009 Hei, Vi har også en gutt med klumpfot på venstre fot, og startet med Dennis Brown-skinne da han var 2,5 måneder. Det gikk bra i noen måneder, men med en gang han begynte å rulle rundt og ville bevege seg mer, ble det helt håpløst med skinnen på natta. Han våknet hver halvtime og skrek. Så fikk vi tips av ortopedingeniøren om at vi kunne bytte til Vikhagen-skinne, dvs en skinne som kun sitter på det ene benet. Mange sykehus bruker denne skinnen på alle med klumpfot, men andre sykehus bare vil bruke DB-skinne. Første natt med Vikhagen-skinne (da han var ca 8 mnd) sov han 12 timer i ett strekk!!! Natten før hadde han våknet hver halvtime.... Så det var utrolig forskjell! Nå er han 18 mnd og bruker skinne bare når han sover. Han løper rundt og foten er veldig fin :-) Så jeg anbefaler dere å sørge for å få Vikhagen! Vi har bare positive opplevelser med den. Mye lettere å ta på enn DB, og hælen glir ikke opp slik den alltid gjorde med DB. Jeg skjønner ikke hvorfor noen leger insisterer på å bruke den gammeldagse, umenneskelige DB-skinnen når det fins et mye bedre alternativ.
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2009 #5 Skrevet 27. desember 2009 Hei Annie! Takk for tipset om Vikhagen skinne! Det skal jeg ta opp med Riksen når vi skal inn på kontroll, for Dennis Brown fungerer ikke når han er så urolig om natten:/ Det gikk seg vel til i starten fordi han lå roligere, men det har vært en kamp fra dag 1 i grunn! Jeg har mast og mast om at det ikke fungerer, men får bare beskjed om at vi må prøve litt mer og litt mer.... Lett for DEM og si det >:@ Det er jo ikke dem som sliter med dette HVER natt.. Har du noen bilder eller noe av den skinnen? Jeg lurer på om den flekser varus feilstilingen nok med enkeltskinner istedet for fastskinner... For føttene hans ser jo perfekte ut etter å ha brukt den dennis brown skinna, så jeg vet jo at den bedrer føttene, men det hjelper lite hvis han ikke får brukt den:/ Jeg gleder meg til jeg finner en skinne som fungerer, for jeg er så stresset over feilstillinga hans om dagen:/ Han er på vei til å slippe seg, emn han går veldig kalvbeint og snubler ofte i føttene sine, så det er langt fra bra:( HI
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2010 #6 Skrevet 1. januar 2010 Hei igjen! Jeg har ikke bilde av Vikhagen-skinnen, men det fins i den Klumfot-brosjyren som Fotfeilforeningen (e.l...) har gitt ut. Dere fikk sikkert den i begynnelsen. Den er egentlig veldig lik gipsen bortsett fra at den har bevegelige ledd i ankelen og kneet. Foten til gutten vår ble bedre av Vikhagen enn av DB fordi han alltid klarte å dra føttene oppover i skoene på DB sånn at foten ble mer "vuggemeie" og det er jo ikke så bra. Med VIkhagen er den blitt helt fin, ortopeden og fysioterapeuten vår på Ullevål er kjempefornøyd med foten hans (og de var i utgangspunktet skeptiske til Vikhagen). Jeg tror vel selv at DB korrigerer "kraftigere" eller hva man skal si, fordi den er helt fastlåst, så det er sikkert bra å bruke den i begynnelsen. Men når vi ser resultatet hos oss, så er det helt strålende selvom vi nå har brukt Vikhagen i 10 mnd.
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2010 #7 Skrevet 2. januar 2010 så flott! Jeg skal inn til Riksen med poden nå i januar, og da skal jeg si at jeg ønsker Vikhagen istedet for DB. Han klarte å dra foten helt feil en kveld for litt isden, og da endte han opp med blåfarget fot, så det funker jo ikke lenger! Han er for aktiv... Jeg håper bare de godtar mine krav, hvis ikke overfører jeg oss til Ullevål på egen hånd og får hjelp der! Jeg nekter å plage ungen min mer enn nødvendig bare fordi Riksen har en annen tankegang:@ hehe, blir så engasjert også da, er bare så sabla LEI skinner og dårlig samvittighet fordi han ikke får til å bruke dem! Sånn sovepose fungerte ihvertfall ikke, så da har vi ihvertfall prøvd ut det også... Det er nesten så jeg vil ha sovepiller til gutten, for jeg får så max dårlig samvittighet av å legge ham uten skinner, men hva annet skal vi gjøre?! Skal mase om Vikhagen! Han går jo ikke ennå, så han kan sikkert bruke den noe på dagtid også, også skal jeg pushe på at han skal ha innlegg i skoene slik at han ikke får hatt foten i feil stilling i de heller! Min mor brukte det på sin klumpfot på 50 tallet, og hun har ingen problemer, så jeg håper de ikke mener det er feil også Takk igjen Annie! HI
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2010 #8 Skrevet 3. januar 2010 Ja, jeg føler at noen av behandlerne ikke er så flinke til å sette seg inn i hvordan barna har det. Selvom det jo ikke er så vanskelig å tenke seg at det er fælt å ha bena bundet sammen på den måten, og ikke kunne snu seg rundt i senga som man vil. Noen på Ullevål er også litt skeptiske til Vikhagen, men tror det har snudd seg nå når de ser hvor fin foten hans er. Det var Ortopediteknikk på Ryen som foreslo Vikhagen for oss. Det er ikke noe problem å gå med Vikhagen-skinne heller! Gutten vår begynte å gå akkurat da han var 12 måneder selvom han da brukte skinnen minst 20 timer i døgnet :-) Det ble jo litt halting, men i begynnelsen kjenner de jo ikke til noe annet og går ustøtt uansett. For vår del varte det jo heller ikke så lenge før vi trappet ned til å bare bli soveskinne, men det hadde ikke vært såå stort problem å bruke den mer heller. Heller ikke ute, da tok vi bare regnvott utenpå (det var jo i sommer/høst når det var litt varmere...) Lykke til! Jeg kan ikke skjønne annet enn at Riksen må gå med på å gå dere Vikhagen :-)
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2010 #9 Skrevet 11. januar 2010 i morra skal jeg og gubben inn på Riksen med poden og krangle oss til Vikhagen!! Han begynner å får litt tilbkaegang i tøyligheta selvom jeg tøyer og han bruker skinner når vi ser på TV og slikt (blir en del stillesitting for at han skal bruke skinna noe i det hele tatt!). Enten så får de bøye seg for våre krav, eller så drar vi til et annet sykehus og går Vikhagen! Men hvor lang tid tar det før man får skinna? Må det tilpasses mye? Eller er det bare å bestille i riktig skostr og tilpasse hjemme/på sykehuset?? Føler vi har litt dårlig tid også vett:/ HI
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2010 #10 Skrevet 22. januar 2010 Hei igjen! Hvordan gikk det på Riksen? Har dere fått Vikhagen-skinne nå? AT
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2010 #11 Skrevet 25. januar 2010 ja vi har fått vikhagen:) Var inne å målte forrige uke, så snart skal vi inn å ta siste tilpassning før vi begynner med den:) Men han må ha 90 grader i kne, så han får ikke brukt den på dagtid... Men på natta håper jeg at det går bra:) Er veldig entusiatiske og positive til dette:) HI
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2010 #12 Skrevet 25. januar 2010 Så bra!!! Da ordner det seg nok for dere :-) Hvis han har på seg skinna når han sover på dagen og om natta blir det jo ganske mange timer, så det burde vel være bra nok. Blir deilig for han å ikke ha beina sammenbundet med DB-skinne :-) AT
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2010 #13 Skrevet 25. januar 2010 ja dette bør funke, ellers så vet jeg ikke min arme råd lenger:/ Men jeg tror nok det går bra, for han har sovet med DB skoene uten problem, så det er nok mest det at bena er festet sammen som er problemet;) DØD OVER DENNIS BROWN SKINNA!!! Neida, den er fin den, når den funker, emn de er søren meg prippen på å bruke den samme hva også da. Sikkert fordi vikhagen er så inne hampen dyr og vanskelig å lage i forhold;) Mye mer lettvint med en ferdiglaget skinne som "passer alle" HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå