lille og lille spire Skrevet 16. desember 2009 #1 Skrevet 16. desember 2009 Skal kjøpe riskoker til mannen til jul.,Er d til 500 noe bedre enn de til 200? Noen som er bedre enn andre?
mamma'n til ina og ada;o) Skrevet 16. desember 2009 #2 Skrevet 16. desember 2009 Jeg har en som kostet 149,- jeg og den funker kjempe bra til mitt bruk, så jeg tror ikke at det med pris har så mye å si...;o)
Gullsnoppen Skrevet 16. desember 2009 #3 Skrevet 16. desember 2009 Hvis du vil ha dampet ris ("kinarestaurant-ris"), så koster det mer (har ikke sjekket ut). En riskoker til 100-500 gir deg ikke annet enn en kjele med lokk og egen strøm. Kan likegodt bruke helt vanlig kjele på plata, med ris og vann på den gammeldagse måten... Fatter ikke hvorfor jeg kjøpte det... Brukte den én gang, og nå står den sammen med andre kjøkkenapparater jeg aldri bruker.
lille og lille spire Skrevet 16. desember 2009 Forfatter #4 Skrevet 16. desember 2009 ok.. Tror jeg dropper den . Trodde riskokere var slik at det er lettere å koke jasmin ris f.eks uten at den svir seg fast i bunnen. Jeg er en svært dårlig kokk
UnePune äntligen hemma! Skrevet 16. desember 2009 #5 Skrevet 16. desember 2009 Kjøpte på Tupperware jeg =) Til å koke i mikroen - fungerer bra =) Sette den inn og slippe å tenke mer på den til maten er ferdig. Tar 10 min å koke også skal den vel hvile 5 minutter.
*dum&deiLig*™ Skrevet 16. desember 2009 #6 Skrevet 16. desember 2009 Gullsnoppen: det er bare tull det du sier. De bruker riskokere på kinarestauranter også, de koker risen, ikke damper den. På Kinarestauranter blir risen kokt og så holdt varm, derfor er den "tørrere" en nykokt ris fra en riskoker hjemme. En riskoker er en riskoker, de har ikke flere funksjoner en "kok" og "hold varm". Riskoker er genialt! Plugg den i, sett den på, og det gjør seg selv på kortere tid en i gryte. Dersom blandingsforholdet mellom ris og vann (1:1,5) er riktig, blir risen perfekt kokt og ikke svidd i bunnen. Den holder seg varm lenge, slik at du slipper å time risen i forhold til når resten av maten er ferdig. Jeg anbefaler Tefal sin.
Gullsnoppen Skrevet 17. desember 2009 #7 Skrevet 17. desember 2009 Hvis noen får det til bedre enn meg i disse kokerne, så er det veldig bra det . Men sammenlignet med mine teflonkjeler, så svidde faktisk riskokeren seg mer i bunnen, brukte like lang tid og smakte ikke det spøtt bedre . Og for timingen - ta kjelen av plata så holder vanlig ris seg varm i evigheter. Beklager maset, men akkurat dette kjøpet er mitt mest irriterende bomkjøp på lenge
HTC Skrevet 17. desember 2009 #8 Skrevet 17. desember 2009 Du kan også bruke vanlig kjele og kokeplate på en bestemt måte, så fungerer det på samme måte som riskoker. Blir ikke svidd og holder seg perfekt iallefall i 1.5 timer. Her kommer oppskriften: Per person tar du 1 dl ris og 1.5dl vann + litt salt. Jeg tilsetter 0.5dl ekstra vann i kjelen om jeg bruker 4dl ris eller mer. Rør om og kok opp. Når det koker, skrur du plata av og legger ett kjøkkenhåndkle mellom kjele og lokk. La kjelen stå på den varme avslåtte plata. Risen er da perfekt etter 20-30 min og holder seg perfekt i 1.5 timer etterpå. Da trenger du ikke time risen inn i forhold til når maten er ferdig eller evt gjester skal spise og du kan i tillegg reise ut av huset, da ingen ting elektrisk står på. Dette er like enkelt og like bra som en riskoker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå