Gå til innhold

Jordmor i tillegg til lege?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er nå 16 uker på vei, og har ikke vært i kontakt med jordmor. Jeg har kun brukt fastlegen min, og hun har sagt at det ikke er nødvendig for meg å kontakte jordmor dersom jeg ikke føler veldig behov for det. Nå har hun gått ut i permisjon, og den vanlige legen er på plass. Han kunne ikke forstå hvorfor jeg ikke har vært i kontakt med jordmor enda, og mente at det måtte jeg. Er det virkelig nødvendig? Og må jeg finne jordmor selv? Syns ikke det er så lett..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det ikke jordmor tilknyttet legekontoret du går på da? Eller på lokal helsestasjon. De kan i tilfelle hjelpe deg med å finne ei. Du har rett på jordmortjeneste i den kommunen du bor i.

Jeg gikk til jordmor i tillegg til lege. Kunne velge selv når jeg ville gå til hvem. Gikk mest til jordmor da hun hadde mye bedre tid og peiling enn legen. Jordmortimene var veldig koselige, hadde samtaler om amming, fødselsforberedende etc. Følte jeg var i gode hender hos jordmor og synes timene var nyttige.

Absolutt nødvendig er det vel ikke men tror nok en jordmor kan forberede deg bedre til fødsel og svare på svangerskapsrelaterte spm enn en allmennpraktiserende lege kan (så lenge det ikke er av spesiell medisinsk karakter..) Og hvis det er en mannlig lege du har vil jeg iallefall gå til jordmor.

Skrevet

Jeg anbeafaler deg også å gå til jordmor! Jeg er 17 uker på vei og var hos jordmor for første gang idag. Samboeren var også med. Vi hadde en lang koselig prat med jordmoren. Hun har mer tid enn legen min, hun spurte og satte seg mer inn i min/vår situasjon. Hun hadde mye mer å fortelle enn legen, og hadde tips og råd om det meste rundt graviditeten.

Ei venninne av meg gikk kun til lege i starten, og gikk til jordmor resten av svangerskapet fordi hun likte seg bedre og følte seg tryggere hos henne.

Der jeg bor er det ikke jordmor på legesenteret, men de har egen helsestasjon. Det er ikke vanskelig å finne ut av hvor en skal henvende seg. Spør feks legen eller legesekretæren om hvor du skal henvende deg, eller bare søk på jordmor/helsestasjon i telefonkatalogen.

Skrevet

Er enig i innleggene over her, spør på legekontoret, de hjelper deg sikkert å finne en passende jordmor.

En kombinasjon av lege/jordmor fungerer godt for de fleste. En legetime er gjerne bare på 10 minutter, man sjekker blodtrykk, urin osv. Hos jordmor har man gjerne en hel time til rådighet, og man har god tid til å prate. Hun er jo også ekspert på det å være gravid, en fastlege er vanligvis ekspert på allmennmedisin, det vil si atde kan litt (og bare litt) om alt, inkludert svangerskap.

Det er ikke nødvendig å gå til jordmor, men jeg har erfart det som veldig ok. Har imidlertid ikke vært der i dette svangerskapet enda, bare hos fastlegen så langt. Er i uke 18 nå, og tenkte å bestille time til jordmor over nyttår. Synes det er mest aktuelt med jordmor-hjelp i andre halvdel av svangerskapet, når det blir aktuelt å snakke om amming, fødsel o.l.

Uansett, prøv nå bare å gå til jordmor da, og hvis du ikke liker det, så bruker du fastlegen til resten av kontrollene... :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...