Gå til innhold

Medisinsk eller kirurgisk?

Snufselure

Anbefalte innlegg

Kan man velge om man skal ta medisinsk eller kirurgisk abort?

Jeg skal på sykehuset til mandag og da er jeg 6+5 uker på vei. Jeg vil aller helst ta kirurgisk, for da blir det fortere over enn å gå å vente på at jeg skal abortere.

Jeg vil egentlig beholde barnet, så er utrolig vanskelig for meg å ta medisinsk abort. Vi har en sønn på 4 mnd, pluss at samboeren min har en sønn på 9 år fra før. Vi har rett og slett ikke plass og ikke råd.

Tror dere det er noen mulighet for at jeg kan ta kirurgisk abort?

Fortsetter under...

Er ikke helt sikker, men mener og huske at man kan velge mellom medisinsk eller kirurgisk når man er 7uker på vei..

Skjønner situasjonen din, det er et vanskelig valg å ta:/ Men bare tenk at du gjør det som er best for barnet. Haddde i utgangspunktet bestemt meg for kirurgisk da jeg gjorde det, men etter en samtale med sykepleieren på s.huset forandret jeg mening, i og med det beste er egentlig at kroppen fikser opp selv. Og at jeg kunne gjøre det hjemme.. Alt gikk veldig fint!

Så vil bare si lykke til, og gjør det som du føler er best for deg:)

• 3 uker senere...

Jeg var 6+5.. Samme som HI faktisk..

Jeg satte inn tablettene i 9-tiden om morgenen, og fram til 11-12 tiden hadde jeg menssmerter bare.. Og begynte å blø. I 12-1 tiden begynte selve aborten, og da var det mer som å ha rier.. På den måten at jeg fikk veldig vondt i et halv minutt til 1 min, og så var det pause en liten stund.. Anbefaler å ha en person rundt dere som kan passe på dere.. Jeg kasta opp 3 ganger, og tok all smertestillende jeg kunne ta. Måtte på do da det var på det verste, og da jeg skulle gå tilbake til senga holdt jeg på å besvime.. Var nok fordi jeg var litt redd og stressa.. Men personen jeg hadde hos meg hjalp meg å puste roligere og da ble alt bedre. Når det er på det verste så er det bare å tenke at det ikke varer lenge. Jeg ante jo ikke det var sånn når jeg gikk igjennom det, for ingen fortalte meg at det var mer som rier..

Jeg ville egentlig også ta kir. men etter å ha snakka med legen virka det tryggere med medisinsk. Da kunne jeg være hjemme, og følte hele situasjonen ble bedre av det.

Alle har vel forskjellig opplevelser når det kommer til abort, men jeg følte det gikk ganske greit. Er bare å prøve å slappe av og roe seg ned, og vite at det er fort over. Da de verste smertene kom gikk det fort til det var helt ferdig. Resten av dagen følte jeg meg helt fin.

( Fra 15:16 )

Annonse

Jeg hadde en kirurgisk ab og syntes det gikk veldig veldig fint. Var mellom uke 8 og 9 da ab ble gjennomført og hadde gruet meg til dette, men dagen jeg skulle ha inngrepet ble jeg skrevet inn i 9 tiden og fikk da noe smertestillende som skulle virke etter inngrepet og en modningstablett for å legge inn i skjeden. Modningstab skulle virke i to timer før inngrepet,og i denne tiden hadde jeg menslignende murringer i rygg og mage og etter to timer ble jeg trillet inn på kir. Jeg ble satt over i en gyn stol og fikk deretter narkose. Da jeg våknet lå jeg på overvåkinga og fikk komme inn på rommet mitt etter at jeg hadde vært våken en halvtime. Den halvtimen jeg ventet, lå jeg og slumret og jeg husker at jeg hadde noen mensliknende sammentrekninger i mage/rygg/underliv, kanskje de hadde gitt meg noe for at livmoråpningen skulle trekke seg sammen igjen?

Hvertfall fikk jeg komme raskt tilbake på rommet mitt igjen og der satt kjæresten min og ventet. Han var blekere enn meg og veldig spent på hvordan jeg følte meg.. Jeg følte meg i veldig god form, fikk klarsignal på at jeg kunne reise, samt et brev med "tips" om hva jeg skulle gjøre og ikke. eks ikke bade i badekar de neste to ukene og slikt.

Jeg kledde på meg og forlot sykehuset, var faktisk i så god form at vi var på shopping før vi reiste hjem.. Jeg var redd for å blø mye så jeg var innom på toalett stadig, men blødde omtrent ikke i det hele tatt. de to tre dagene etter aborten brukte jeg bare truseinnlegg og tok kun en ibux med det samme jeg kom ut fra sykehuset. To dager etter var jeg på fjellet på ski.

I forkant gruet jeg veldig, men nå vet jeg at dersom jeg skulle måtte ta en abort igjen kommer jeg til å be om kirurgisk. Det var det rette for meg.

lykke til med ditt valg :)

Det er litt forskjellig fra sykehus til sykehus.. Det spiller også inn hvor lang du er og ikke er også.

Ta kontakt med Amathea der du bor..?

Jeg tok Kirurgisk abort i på Tønsberg sykehus sommeren 08.

Jeg var veldi i tvil om å beholde eller ei, anger ikke på at jeg tok kirurgisk og vil anbefale det videre...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...