Liss,♥ ♥ T,M,L♥ ♥ Skrevet 15. desember 2009 #1 Skrevet 15. desember 2009 Fikk høre at jeg ville bli sykemeldt fra uke 24, og er nå i uke 19. Men har å hørt at man blir sykemeldt i uke 20 allerede... Vil helst jobbe litt lenger, for er i god form, og tror tia blir lang hvis jeg blir sykemeldt allerede nå...
sailor m1+2prinsesser :-)) Skrevet 15. desember 2009 #2 Skrevet 15. desember 2009 Ble sykemeldt i uke 20 men har en tung jobb så det var like greit. du får ta det som det kommer men skal love deg at fra nå og iløpet av noen få uker føler du deg høygravid - og forblir det til alt er overstått.
Tussa med tvillinger Skrevet 15. desember 2009 #3 Skrevet 15. desember 2009 Ble sykemeldt uke 24, men 50% fra uke 22, det blir fort tyngre rundt de ukene...
Stolt tvillingmor Skrevet 16. desember 2009 #4 Skrevet 16. desember 2009 Jeg ble sykemeldt i uke 17 pga. komplikasjoner, men det er vanlig å sykemeldte tvillinggravide i uke 20-22 - ikke så mye fordi mor er "syk", men for å forhindre for tidlig fødsel. Et tvillingsvangerskap er et høyrisikosvangerskap, og selv om man føler seg pigg og opplagt i uke 20, kan jeg love deg at det kommer godt med å ha litt ekstra hvile "innabords" når man nærmer seg fullgått svangerskap - både rent medisinsk og ikke minst med tanke på en selv og egen trivsel. Det viktigste du kan gjøre for deg selv, barna i magen og resten av familien er å hvile masse, slik at tvillingene vokser som de skal mens de er inni magen, og at det ikke skjer unødige komplikasjoner med deg. Ønsker deg lykke til med resten av svangerskapet. Du har MYE å glede deg til :-)
Akire Skrevet 16. desember 2009 #5 Skrevet 16. desember 2009 Jeg blir 100% sykemeldt i uke 28. Er nå 24 uker og fra denne uken har jeg fått 20% sykemelding, så det varierer tydeligvis mye. Jobber i barnehage så er ganske aktiv på jobb.
magdalena72 Skrevet 17. desember 2009 #6 Skrevet 17. desember 2009 oj, syns det var rart at du skal jobbe helt til uke 28.. jeg er i uke 23, merker at ting begynner å bli slitsomt.. blir sykemeldt 100 pr fra neste uke. men jeg kunne få sykemld fra uke 20 om jeg ville. jeg driver en familie barnehage selv. er ellers i fin form, men blir sykemeldt pga risikoen for for tidlig fødsel. håper hvertfall du tar det pent .. lykke til. du er hvertfall flink som står på. men man skal lytte til kroppen..:-)
Siss*40 Skrevet 19. desember 2009 #7 Skrevet 19. desember 2009 Fra uke 22 gikk jeg i aktiv sykmelding i min ene jobb, jobbet da 6-8 timer pr uke der, mens jeg jobbet tilnærmet som normalt i min andre jobb, med et snitt på 30 t pr uke. Fra uke 26 ble jeg 100% sykmeldt i den ene jobben, og 50% i den andre jobben. Nå er jeg i uke 29, og jobber ca 20 t pr uke. Blir litt mindre i juleukene, og regner med 100% sykmelding over nyttår en gang. Har fått fin tilpassing, slepper tungt arbeid, og har korte vakter, aldri mer enn 4 timer i strekk på jobb, og det er godt. Kjenner økende behov for hvile, og ting er plutselig blitt merkbart tyngre, selv om formen kjennes fin. Var på kurs i uken som var, ene dagen skulle det vare 8,5 timer, men da gav jeg meg etter 7 t, da måtte jeg rett og slett finne meg et sted og legge meg ned, ble hoven i bena, noe som ellers aldri er noe problem, men er normalt flink å gå små turer, og hvile mye innimellom jobbing. Så ser at dette er individuelt, men er glad jeg har kunnet jobbe så lenge, det korter ventetiden! Lykke til videre alle sammen - og riktig god jul!
Akire Skrevet 26. desember 2009 #8 Skrevet 26. desember 2009 I løpet av de siste par ukene har det blitt merkbart tyngre, sliter litt med bekkenløsning, og selv om den ofte er ganske bra når jeg er på jobb, så er jeg temmelig gåen når jeg kommer hjem. Spesialisten jeg går til er en ganske travel dame, så det blir liksom ikke tid til noe "ekstra", var såvidt jeg fikk klemt inn et ønske om 20% sykemelding forrige gang jeg var der.. Jordmor sier bare at jeg må slappe av innimellom, men det er ikke så lett å ta det rolig når man jobber i barnehage, spesielt ikke når det er mye sykdom blant de voksne. Jeg har neste time den dagen jeg er 28 uker, så da håper jeg hvertfall hun sykemelder meg.
Tussa med tvillinger Skrevet 26. desember 2009 #9 Skrevet 26. desember 2009 Ikke vent på neste time, ring fastlegen din! Tvillinggravide skal sykemeldes tidlig og du får ingen medalje for å holde ut lenge i jobb, tvert imot kan du risikere problemer for både deg selv og barna. Jeg fikk inntrykk fra sykehuset at man skal ta sånne ting med fastlegen sin.
Gitte ♥tvillingmamma♥ Skrevet 27. desember 2009 #10 Skrevet 27. desember 2009 Jeg ble sykemeldt 100% fra uke 20.
Siss*40 Skrevet 7. januar 2010 #11 Skrevet 7. januar 2010 Jeg er nå i uke 32, og er 100% sykmeldt i begge jobbene mine, men går i såkalt "aktiv sykmelding" i den ene av jobbene. Jobber 2-3 timer pr dag, styrer tempo selv. Koser meg med litt kontorarbeid, oppdatering av hjemmesider, markedsføring osv. Men ser at det ikke ville vært aktuelt i den andre jobben min, dette er bare "kos". Formen er fin, bortsett fra litt bekkenløsning, men fikk krykke i dag, så kommer meg lettere fram på glatten. Syns det er deilig å ha noe å gjøre, tiden flyr, og om 4 - 5 uker vil de sette i gang fødsel om ikke noe skjer spontant... Gleder og gruer!!
Liss,♥ ♥ T,M,L♥ ♥ Skrevet 8. januar 2010 Forfatter #12 Skrevet 8. januar 2010 Jeg har i dag fått beskjed om at jeg skal ut i sykemelding eller svangerskapspenger fra i dag selv om jeg er i knall form, så da får vi håpe tiden går fort allikevel, er bar 22 uker.. Prøvde og spørre pent om jeg kunne jobbe litt til, men det fikk jeg ikke lov til gitt....
mammatilverdensskjønnestegutt Skrevet 9. januar 2010 #13 Skrevet 9. januar 2010 Er det noen grense for når tvillinggravide skal ut i sykemelding? Jeg trodde at uke 28 var grensen liksom, men aner ikke hvor jeg har det fra. Finner heller ikke noen steder hvor det står hva som er maks?
Liss,♥ ♥ T,M,L♥ ♥ Skrevet 10. januar 2010 Forfatter #14 Skrevet 10. januar 2010 Jeg fikk beskjed at regelverket sa at tvillinggravide skulle sykemeldes fra uke 21 uansett hvordan formen var, og det var noe legen min ikke ville overprøve....
kjærlighetsbarn_2010! Skrevet 11. januar 2010 #15 Skrevet 11. januar 2010 Jeg går skole, er 12+4idag, har termin 22.juli. Fikk vite på ul på torsdag at jeg venter eneggede tvillinger. Hvordan gjør jeg det da med skolen og sånt? Skal jeg prøve å få ordna slik at jeg tar det mer med ro de siste mnd? Jeg går teknisk og industriell produksjon, så det er en del verksted arbeid og sånt. Første året vgs, men jeg er 22 år.
Akire Skrevet 11. januar 2010 #16 Skrevet 11. januar 2010 Tror ikke det egentlig er noen grense når det kommer til tvillinggraviditet og sykemelding. Jeg er 28 uker i dag og ble sykemeldt 100% på kontroll i dag. Såvidt jeg forsto det så har tvillinggravide rett til å bli sykemeldt fra uke 28 uansett form - fordi det er tvillinger. Men man kan nok velge å jobbe lenger hvis formen er bra og jobben lite belastende. Tror det kom en del nye regler i 2006, merkelig at ikke alle leger er like oppdaterte.. Det nyeste er hvertfall at man skal se an yrke og helse hos den gravide før man sykemelder - og dermed blir ikke alle automatisk sykemeldt i uke 20-22.
Astra71 - tvillingmor Skrevet 18. januar 2010 #17 Skrevet 18. januar 2010 Gynekologen min sa også på forrige kontroll at gravide som venter tvillinger har rett til å bli sykmeldt fra uke 28, uavhengig av den generelle formen. Hun sa videre at det tidligere har vært vanlig å sykemelde tidligere, eks. fra 20 uker, fordi man da trodde at det å være i jobb kunne fremtvinge en prematur fødsel. Det er imidlertid ikke påvist noen sammenheng mellom det å være i moderat aktivitet i en jobbsituasjon og premature fødsler, og derfor er det nå slik at man - for å bli sykmeldt før uker 28 - må ha en svangerskapsrelatert sykdom å hekte sykmeldingen på. Kravet er altså noe strengere i ukene før man er 28 uker på vei. Jeg ble sykmeldt 60% på forrige kontroll, da var jeg nesten 17 uker. Dette fordi jeg har hatt en del blødninger underveis i svangerskapet. I tillegg lav blodprosent og jernmangel som gjør at det er en kraftanstrengelse bare å kle på seg om morgenen, men det var altså blødningen som ga meg 'rett' til sykmelding. Legen min mulet også noe om at hennes mannlige kolleger har en tendens til å se på graviditet som en sykdom i seg selv, og derfor er svært kjappe med å skrive ut sykmeldinger til gravide, men det er en annen historie :-)
~Fru R~ Skrevet 19. januar 2010 #18 Skrevet 19. januar 2010 Legene snakket i starten om å sykmelde fra uke 20-22, men så ble det "plutselig" kun snakk om uke 28... - Ble 50% sykmeldt i uke 18 pga. tung jobb, bekkenplager og små barn hjemme. Var veldig sliten, men legen ville egentlig ikke sykmelde meg noe. Mannen var med siden det var ordinær UL, og da han fortalte hvor sliten jeg var, fikk jeg 50%. (Har gått til kontroll på samme sted siden uke 12). - I uke 24 ble jeg 100% sykmeldt pga. bekkenplager og tilrettelegging på jobb som ikke fungerte bra.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå