Gå til innhold

ku-melk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når begynner man å gi det, og hvor mye pr dag?

Jeg har en gutt om akkurat har runda året, ammer litt fortsatt.

Skrevet

begynnte å introdusere ku melk når sønnen min var 10 mnd...lurt å starte forskiktig,men siden han er et år så går det nok bra å gi litt mer enn til en på 10 mnd:)

Skrevet

skjønner ikke hvorfor innlegget mitt ble signert med anonym, men det er jeg som er HI.

Jeg har gitt både biola og youghurt en liten stund allerede- magen tåler fint det, men har ikke gitt han rein ku-melk.

gir man ett glass om dagen til f.eks til skiva? eller fler glass om dagen? skummet melk eller lett melk?

=)

Skrevet

Det er anbefalt å gi lettmelk hvis barnet ikke er undervektig. 5-6 dl. maksimalt (inkludert det man evt. har i grøten) for at barnet ikke skal bli mett av melka. Blir man mett av melka, spiser man ikke så mye av annen jernrik mat, og man kan bli blodfattig.

Skrevet

5-6 dl fordelt utover døgnet. Er ikke noe farlig om det blir litt mer, men over tid er det ikke noe lurt at barn drikker seg mette på melk. Ååå, dårlig på å forklare i dag, merker jeg.

Skrevet

Ren kumelk som drikke skal man ikke gi før tidligst 12 mnd. Du kan gi yoghurt og andre syrnede melkeprodukter og bruke kumelk i matlaging (f.eks. hvit saus) ved 10 mnd. Vår gutt har også nylig rundet året, han får kumelk som drikke til grøt og brødskiver. Han drikker kanskje maks 1-1½ dl per dag. Han får ekstra lettmelk, siden det er den vi har i huset, jeg kjøper ikke en egen melk til ham. Jeg har ikke hørt om noen begrensning på mengden, men det begrenser seg vel egentlig selv hvor mye de klarer å drikke.

Skrevet

Det står nevnt i "Mat til Spedbarn" (tror jeg) + er det de opplyser om på helsestasjon. Er normalt ikke noe problem, siden de færreste orker å drikke så mye, men det er som nevnt før, inkludert den melkemengden som er i mat også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...