Gå til innhold

Hvorfor skal man ikke slanke seg når man ammer?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• 1 måned senere...

Men hva med de som opplever at de raser ned i vekt mens de ammer da? Jeg fikk stadig høre "bare vent til du begynner å amme, da kommer kiloene til å rase av deg". Etter tre svangerskap er min erfaring det stikk motsatte, det er i ammeperioden jeg legger på meg. Jeg er veldig sulten når jeg ammer, og det virker som om kroppen hamstrer kalorier og jeg legger lettere på meg nå enn når jeg ikke ammer. Jeg har skjønt at de fleste opplever å miste kroppsfett når de ammer. Det skulle vel være like skadelig for morsmelka det i tilfelle?

• 1 måned senere...

Problemet er også at når men begynner å slange seg, så kommer kroppen i en slags "sjokk" tilstand. Den gang mennesket utviklet seg for mange 1000 år siden var det lite tilgang til mat i motsetting til i dag.

Kroppen går derfor i "forsvar" når man begynner å slanke seg og prøver å holde på fettet.

Derfor kan en av konsekvensene dersom man slanker seg mens man ammer at man mister melken fordi den er energikrevende å lage.

De fleste ammer til barnet er rundt 1 år. Ønsker du å begynne slankingen før det, bør du iallefall vente til du ikke fullammer lenger.

Lykke til

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...