Gå til innhold

Nyfødt baby og pappa skal på julebord

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nybakte fedre har ingenting på fylla å gjøre! Like lite som nybakte mødre. Selvfølgelig bør han få gå på julebord, men det får da være grenser. Skal han feste et halvt døgn?! Hvilke kvinner med 4 uker gamle babyer gjør det liksom?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja det er urimelig å be han komme hjem i 21-22 tiden.

Selv om de starter tidlig og du vil ha han hjem får du be han komme hjem til midnatt.

Helt enig at en nybakt pappa ikke trenger å feste i 12-15 timer, men det er julebord da, vi snakker en gang i året....

Og siden du har bare et barn er det jo bare å legge seg nedpå når barnet tar en dupp.

Lykke til, husk at mannen din er et individ som du kan ta avgjørelser sammen med, men ikke over hodet på.

Skrevet

Syns han kan la være og dra jeg da. Gutten er tross alt bare 4 uker. Å når du er sliten har du jo behov for at han stiller opp.

Skrevet

det er helt naturlig at du er litt stressa og ikke liker tanken på å være hjemme alene med babyen så lenge om du ikke har vært det før. men jeg kan love deg at det helt sikkert går fint! og det er nok veldig greit å hoppe i det fremfor å krype.

du greier det! det er bare snakk om en kveld/natt.

Skrevet

"Og siden du har bare et barn er det jo bare å legge seg nedpå når barnet tar en dupp" er en frase som irriterer meg noe voldsomt!! Husker jeg leste dette når vi fikk vår førstefødte. Men, hun sov maks 30 min av gangen, og også da gryntet hun og laget lyder. Jeg fikk aldri til å å sove på dagen, så det er ikke alle som kan sove "når barnet sover". Grrr.

Nå har jeg baby nummer to, som sover i timevis. Er noe helt annet da!

Jeg synes heller ikke HI er urimelig. Kommer an på den individuelle situasjonen.

Skrevet

Det jeg stusser på er dersom hi hadde reist på flatfylla et døgn hadde hun vært en dårlig mor, men pappa kan reise, og det er fortsatt hi som er dum som vil ha han hjemme. Litt av en gjeng dere er. Må bare le.

Skrevet

Jeg forstår deg, det skal være sagt. Jeg var også utrygg i starten uten pappaen tilstedet. Men da var det snakk om jobbreiser og overnatting.. og det gjaldt de 3 første ukene, etter det reiste han mye.

Du skriver at han kan glemme julebordet, er bare eeen gang. Men på den annen side; julebord er bare EN gang i året.

Synes vell i bunn og grunn du kan unne han denne kvelden. Å være sliten hører med å være mor....!

Synes heller du kan ønske at han ikke drikker seg skikkelig full, slik at han fungerer etter 12 dagen etterpå iallefall.

Eller som andre sier, at han ikke trenger å dra så tidlig på dagen, heller komme litt etter, men da burde han iallefall få være ute lengre enn kl 10!

Jepp, mine meninger! Lykke til! :)

Skrevet

Herregud, la nå mannen få bestemme selv når han vil hjem da.

Du må vel kunne klare en kveld alene.

Tenk på alle de som er alene pga at mannen reiser mye i jobb, jobber på plattform e.l da.

Skrevet

Ja det er urimelig å be han komme hjem så tidlig, det er julebord, ikke en vanlig tur ut på byen.

Skrevet

Anonym 19:14

Min nr. 2 sov også bare 20-30 min når han sov, men det hindret meg ikke i å hvile i de 20-30 min. Jeg sov ikke jeg heller, men fløy ikke rundt med vaskekluten og skulle late som om jeg var supermamma.

Jeg er anonym som skrev at hun kunne legge seg nedpå når babyen sov.

Skrevet

Jeg synes ikke du er urimelig. Visst du er redd og usikker kan han droppe et julebord. Her er det snakk om prioritering.

Skrevet

Kjære HI!

Grunnen til at du reagerer som du gjør er nok hormoner. Når hormonene legger seg kommer du nok til å innse at du kanskje tenkte litt lite rasjonelt.

Så gjør deg selv og mannen en tjeneste å legg hormonene til side for en kveld og la mannen kose seg er jo ikke som om han skal på en vanlig by tur, eller noe som skjer hver helg.

Han skal på julebord, og det er en gang i året.

La han dra!

(Men du kan jo be han ikke komme hjem rav dritings da;)) Finnes jo to måter ved alt.

Skrevet

Ærlig talt, når det er 4 uker siden du fødte så bør du klare å være alene med babyen sånn at mannen kan få være med på julebordet, uten å måtte dra midt i middagen.

Ja, jeg synes definitivt du er urimelig!!

Skrevet

Jeg synes ikke du er urimelig. Hadde DU reist hadde hele BIM gjengen sagt du var en uansvarlig mamma. Latterlig gjeng.

Gjest Sauen har julekuler på
Skrevet

Ærlig talt så syns jeg det, ja. Jeg er for det meste alene med ungene - mannen min jobber som regel fra 06 - 18, og er hjemme når ungene skal legge seg. I tillegg jobber han en av dagene i helgen. (Aaaltfor mye å gjøre på jobb). Sånn har det vært omtrent hele tiden siden 2 uker etter keisersnitt med nr 2, og da hadde jeg en toåring hjemme også. Burde da gå fint det, vel! Du kan jo ta deg en tur ut med venninner eller noe når babyen er litt større, så kan han være hjemme med babyen da.

La han dra på julebord og kose seg! Vi var på julebord på fredag, og når klokka var 9 holdt vi på med desserten...

Skrevet

Ja jeg synes du er urimelig.

Skjønner også at du er nervøs for å være alene med babyen så mange timer, men det er bare å hoppe i det :-) Går helt sikkert strålende :-)

Selv har vi ei lita på 6 uker, og jeg var så heldig å kunne dra på jentejulebord på lørdagen....dro hjemmefra i 14 tiden (skulle lage maten) og var jaggu ikke hjemme igjen før 05 om natta jeg hehe

Da hadde vi sendt storesøster til farmor og farfar for litt bortskjemming hos dem, mens lillesøster var hjemme med pappan...gikk kjempebra.

Er bare ekstra skummelt for deg siden det sikkert er første gangen du er alene om ansvaret på kveldstid...men gjør en avtale med han om at han alltid er tilgjengelig på telefon...og skulle noe skje så kan han jo skynte seg hjem med taxi i det minste...

Skrevet

Blir imponert over alle dere som har det sååååå mye verre enn hi jeg. Det er sååå lite synd på hi, for DERE har det verre. Gaaaaaad.

Skrevet

Mye engasjement her. Artig :)

Middagen starter klokka 5, så det er jo ikke snakk om at han må gå midt oppe i middagen uansett. Han har ikke noe i mot det selv, men synes vel jeg er litt "streng" ;)

Uansett, takk for mange og ulike svar! (Jeg spurte jo her aller mest av nysgjerrighet...) HI

Skrevet

?? Er det bare jeg som synes mannen kan holde seg hjemme??

Jeg synes faktisk han er urimelig hvis han på død og liv skal på julebord. Hvorfor i all verden skal bare mor ofre sosialt lag både i graviditet og en tid etter fødsel? Kan han ikke tenke selv at ETT julebord fint kan ofres? (Jeg gjetter at det er det du egentlig ønsker - at han dropper det av egen vilje.)

Og klart man klarer å ta seg av ungen i noen timer selv, men hvor faen er solidariteten med en barselkvinne?

Skrevet

Jeg synes du er urimelig hvis han må komme hjem i 10tiden!

Det kan være skremmende å være førstegangsmor,men si han ikke skal drikke så mye å ha mobilen med seg, og be han kose seg da.

Hva er problemmet?

Skrevet

Du er ikke urimelig i det heletatt. Klart man er litt usikker de første ukene, når man er førstegangs! Og angående det ei over her skriver, om at "tenk på alle de som er helt alene fra starten av", eller noe i denn duren... Ja, men hun har hverken gått fra mannen sin, eller blitt dumpa, så de var og ER sammen om dette, hun skal ikke trenge å være alene!

Hvis han ikke klarer å ofre ETT julebord- så høres han i mine øyne ut som en tosk.

Skrevet

Syns pappaen burde holde seg hjemme denne kvelden og resten av jula også. Det er ikke normalt å feste med en 4 uker gammel baby hverken for pappaen eller mammaen. Han burde faktisk skjønne såpass. Og det burde også resten av festejentene med festemenn på dette forumet skjønne.

Skrevet

Julebord alene? Han burde være sjeleglad han får gå i det hele tatt, det hadde ikke min mann fått lov til!

Skrevet

Fått lov til?!?? Er du mora hans, eller??

Skrevet

ja, jeg syns du er urimelig. Det er snakk om ett julebord, la han få gå sier nå jeg. Selv lot jeg mannen min dra på hyttetur 2 uker etter fødselen, jeg dro hjem til foreldrene mine for helgen.

Selv fikk jeg min sjangse til å gjøre gøye ting senere.

Det er snakk om 1 kveld, ikke en uke...... Hvis han må hjem kl 21 så kan han liksågodt ikke dra i det hele tatt.

hvis du er gift/sammen med en normalt oppegående mann så kommer han jo ikke til å drikke seg snydings og komme hjem uten sko og med vodka flasken i hånden kl 06 neste morgen....? Be han pent om å ta det med ro og minn han på at han har ansvaret for ungen neste dag, da skal du få hvile deg etter å ha vært alene med ungen dagen før ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...