Gå til innhold

Planlegger kjøretur Oslo-Bergen i juleferien.... råd og tips

Anbefalte innlegg

Jeg skal til Bergen med mine 3 små i juleferien, vil ha med bilen så vi blir mobile i Bergen... Men lurer veldig på hvordan kjøreforholdene kan være vinterstid over vidda.... Noen som vet? og hvor jeg kan undersøke dette dagen før?? Tør jeg dette....

Fortsetter under...

Hvis du kjører over Fagernes, er ihvertfall fjellovergangen kortere, men selve turen litt lengre. Men på vinteren ville jeg personlig ikke satset på veien over Geilo.

Du kan undersøke trafikkmeldinger på www.vegvesen.no

Kjører ofte denne strekningen og forholdene om viteren kan variere fra time til time.

Hvilken vei som er best når du skal kjøre er umulig å si nå, det å du sjekke idet du setter deg i bilen og dobbeltsjekke underveis.

Husker ikke telefonnummeret men ring 1881 og be om telefonnummeret til den automatiske telefontjenesten for fjelloverganger i sør-Norge. Der er det løpende oppdatering om hvilken som er åpne, stengte og med kollonnekjøring.

Sist jul ble alle stengt mens vi var på vei og rakk akkurat siste kollonekjøring over Hemsedalsfjellet, det er også vår favorittrute.

Men slike tilfeller er ekstreme da.

Å hjelpe meg.... skulle helst ha tatt fly, men det betyr at jeg ikke får med meg gavene til barna og det er litt kjipt, eller parkdresser f.eks... to kofferter og tvillingvogn... hmm... derfor er det enklest med bil... Men hva gjør man om veien blir stengt da? Jeg planlegger å reise lørdag eller søndag, så har jeg noen dager i allefall på meg!!

Det er flere veier over, så du må bare holde deg oppdatert ved hjelp av denne automatiske telefontjenesten for fjelloverganger. At alle blir stengt som vi opplevde er ikka vanlig.

De vurderer kjøreforholdene fra minutt til minutt.

Annonse

Kjør E16 hele veien, så skal det jaggu mye til for at det ikke går bra. Filefjell har brede veier og kort fjellovergang som er åpen med mindre det VIRKELIG er dårlig vær.

om du kjører fra oslo i rettnign bergen og følger skiltene til bergen så kommer du til E16 helt av deg selv. du kommer også til et skilt med anbefallt veirute. ikke ta den nederste - den er lengst (det gjorde jeg :P )

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...