Gå til innhold

Noen her som tar høyere folatdoser?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når jeg setter i gang neste prøveprosjekt må jeg ta 1 mg folat om dagen minst en 1 måned før oppstart og fortsette det til jeg er ferdig med 12 uker inn i svangerskapet, tror jeg det var ihvertfall.

Er det noen flere som må det? Kjenner jeg er livredd bare på tanken på en eventuell ny ultralyd. Kommer til å ha stresset på meg magesår lenge før den tid kommer. Noen som har opplevd ryggmargsbrokk o.l.?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, måtte dessverre avbryte svangerskapet etter 20 uker nå i sommer. Ultralyden viste akrani, som forklares som en slags ryggmargsbrokk, bare at det er kraniet som ikke lukker seg. Da kan heller ikke hjernen utvikles, og det er uforenlig med liv utenfor magen.

Jeg hadde tatt foreskreven dose folat hele veien, også før jeg ble gravid, men det hjalp altså ikke. Tar nå firedobbel dose og begynte med det nesten med en gang etter denne tragiske opplevelsen i sommer, selv om jeg ikke engang har fått igjen mensen! Er så livredd for å oppleve noe slikt igjen.

Forstår det slik at du har opplevd noe liknende, så da forstår du sikkert hvordan den redselen sitter i kroppen...

Skrevet

jeg tar 4 mg pr døgn,pga epilepsimed:-)

Skrevet

Ja, det var akrani her også.. Men har også en datter som er helt fin, så må jo tro at jeg var maks uheldig denne gangen. Tok ikke folat før sjette uke, men kan ikke tro at det ville spilt noen rolle når det er så ekstremt.

Hadde ikke hørt om akrani før dette skjedde.. Det er mye man skal være glad for at man ikke vet tror jeg.

Lykke til med prøvingen forresten. Høres umenneskelig ut det du måtte gjennom..

Skrevet

Jeg avbrøt også svangerskapet pga acrani, for fire uker siden. Jeg fikk også tips om å øke folat-dosen. Har bare økt 1,5 dose av anbefalt ennå, drøyer å øke enda mer til jeg har vært på etterkontroll etter jul. Da skal vi få høre alle resultater av de testene de tok. Jeg har også ei meget frisk datter, så vil også tro at det var uflaks denne gangen.

Hihi, her ble det mye "også", men var så mye likt som innleggende over...

Skrevet

Herregud, er det enda flere med akrani. Jeg trodde det var noe sånt som 0,01 % som fikk det. Sjekket senabort-statistikken og den ligger på 22-25 tilfeller årlig. Og så er vi flere her inne..

Hva skjedde med deg Lones mamma? Jeg fant det ut ved ultralyd i uke 12.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...