Gå til innhold

Hvor ofte?

Lizbeth91

Anbefalte innlegg

Jeg er muligens gravid (se Bli Gravid for mitt innlegg), og lurer nå på det med ultralyd, som virker som en helt herlig opplevelse - å se sitt lille barn i magen.. Aaahh :)

1. Hvor ofte går man til ultralyd? Jeg syns det virker så sjeldent, annenhver mnd. Jeg hadde jo villet dra flere ganger i måneden jeg! Kun for å se den lille, og vite at alt er bra..

2. I hvilken uke er det normalt å gå til ultralyd? Når er det anbefalt å dra dit?

3. Er det på ultralyd man ser nøyaktig hvor mange uker + dager man er på vei?

Litt dumme spørsmål, men finner ikke svar andre steder.. :)

Bedre å spørre dumme spørsmål, enn å lure på dem i stillhet mener da jeg! =)

Fortsetter under...

I et normalt svangerskap går man 1 gang til ultralyd i løpet av hele greia. Når du er på din første kontroll (et sted mellom 8 og 12 uker) sender legen en søknad om fødeplass til det sykehuset du ønsker og med bekreftelsen på fødeplass kommer det en time for ultralyd. Dette er mellom 17 og 20 uker, fordi da mener man det gir mest nøyaktig terminberegning og organene er store nok til at man kan se de ganske lett.

De som går flere ganger til ultralyd har enten søkt om ekstra ul pga at de har opplevd unormale svangerskap tidligere, eller de har noen indikasjon på at noe kan være galt (eks blødning, levt symfysemål eller lignende)

Du kan når som helst bestille tid for privat ultralyd. Dette koster ca 1000 kroner pr gang, så er jo begrenset hvor mange ganger oss vanlige lønnsmottagere kan gjøre det:)

Ikke dumme spørsmål, slikt er vanskelige å gjette seg fram til selv:)

Lykke til med svangerskap:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...