Gå til innhold

Likevel sove på dagen??

Anbefalte innlegg

Skrevet

For ca. 3 uker siden sluttet vi med soving på dagen siden gutten vår på 2 år og 8 mnd begynte å sove dårligere på nettene og våknet nokså tidlig på morgen.

I starten gikk det veldig greit og sovinga på natten ble bedre (tilfeldighet?). Men nå sliter han noe voldsomt på ettermiddag/kveld. Han er så innmari trøtt, jeg får helt vondt av å se ham slik, det ser ikke godt ut. Og da er han selvfølgelig skikkelig sutrete også. Nettene går veldig opp og ned. Noen ganger våkner han, noen ganger ikke, noen ganger våkner han veldig tidlig, noen ganger ikke.

Vi lurer nå litt på om han kanskje likevel trenger en liten halvtimes lur på dagen? Vi vet jo at det er en litt vanskelig periode når de små slutter å sove, men hvor lenge varer den. Og er det "riktig" at han nå er mye trøttere på ettermiddagen enn i starten? Har dere noen synspunkter?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eg kan ikkje seie noko om akkurat ditt tilfelle, men jenta vår slutta å sove om dagen då ho var 20-21 mnd. Etter ein mnd eller så begynte ho å sove igjen. Ho fylte 2 i begynnelsen av november og søv framleis av og til om ettermiddagen, alt frå 1/2 - 2 timar. Det blir ca annankvar dag i snitt, og kjem an på kor tidleg ho våknar og kor godt ho har (eller ikkje har) sove om natta.

Eg trur det vil gå litt i periodar for dei fleste, og kanskje det og er naturleg at dei treng litt meir søvn akkurat no når det er mørkast?

Sjå behovet an frå dag til dag. Har guten våkna tidleg så prøv å få han til å ta seg ein lur. Det funkar i alle fall veldig bra her.

Skrevet

Jeg tenkte å si det samme som Ranveig, det går litt i perioder og mange mennesker, både små og store har større søvnbehov i mørketiden.

Det kan også være en pågående eller nylig gjennomgått infeksjon (forkjølelse eller øreverk f.eks) eller en vokseperiode som gir økt søvnbehov en periode.

Hvis han er såpass sliten nå så ville jeg prøvd å la ham sove litt på dagtid, en liten halvtime kan gjøre stor forskjell. I motsetning til Ranveig har jeg litt dårlig erfaring med soving på ettermiddagen. For mange barn fører det til at de ikke blir trøtte til leggetiden om kvelden. Ville nok forsøkt med en formiddagshvil og sett om det hjalp.

Skrevet

Det tar ofte lang tid(noen måneder) før de slutter å bli så trøtte når man kutter dagluren. Slutta med dagsoving på jenta her da hun var 21-22 mnd ca(hun har nylig fyllt 2 år nå), hun ble helt håpløs å legge, hylgrinte bare og skulle opp, og sov hun, så ble hun bare enda surere etterpå, så vi ga opp hele skiten. Hun blir selvsagt litt døsen utpå ettermiddagen, men stortsett går det veldig fint. Legger henne veldig tidlig på kvelden da, rundt kl.18, men kan legge til at hun står opp klokka 5, så hun har ikke sjans om å være våken lengre. I tillegg er hun en drøm å legge nå, sovner med èn gang hodet treffer puta!:-)

Det har t.o.m hendt at hun selv har sagt at hun vil "sove litt" når kvelden kommer, noe jeg adri hadde trodd om henne. (har hatt mye trøbbel med søvn, alltid sovet lite, våkna tidlig, hatet å legge seg...)

Skrevet

Lillemor på 2,5 år har nå delvis slutta å sove på dagen. Og gjett om det er forandring på legging og sovinga på natta! Hun sovner på 10 min mot 30-50 min tidligere, og sover mye roligere. Hender innimellom, spesielt i helgene, at hun blir veldig trøtt på formiddagen og da sover hun en dupp. Men da klarer hun ikke å sovne før 20-21 på kvelden igjen.

Hun sover sjeldnere og sjeldnere i barnehagen, og nå tar jeg bare med vogna om hun har sovet veldig dårlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...