Gå til innhold

"Må" pappaens etternavn stå til slutt?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det siste slektsnavnet er etternavnet, det/de andre slektsnavnene blir mellomnavn.

Heter barnet f. eks. Anna Karoline og du heter Ødegaard og pappaen heter Dahl, f. eks., kan barnet hete Anna Karoline Dahl Ødegaard.

Da står hun fritt til ,for enkelhets skyld, å kalle seg Anna Ødegaard, Anna Karoline Ødegaard eller Karoline Ødegaard, men ikke Anna Dahl.

Om du har ett sjeldent etternavn- eller sjeldnere;) mener nå jeg at d bør være bakerst. Du kaller ikke ungen ødegaard johnsen feks....;) Men d var da min mening....

Her må nesten pappaen å være litt realist.... Vi hadde bare -sen navn- og hans var det beste av to værstinger... (gundersen og johnsen) såh da ble det Gundersen;)

Mine foreldre valgte, (pga at de følte mer tilknytning til min mors navn), å ta mors etternavn til sist og min fars i midten. Jeg har vært veldig fornøyd med den ordningen.

Så hvis ikke han har noen innvendinger til det syns jeg det er helt greit.

Bra med likestilling! ;o)

Dersom det andre navnet ikke har en lang tradisjon eller sterk betydning syns jeg så absolutt dere burde velge det fineste etternavnet til slutt. Hvorvidt etternavnet stammer fra mor eller far syns jeg i dag er helt ubetydelig. Velg det fineste.

Jeg syns ikke det nødvendigvis MÅ stå bakerst, men jeg syns det er ''finest''.. Men det kommer også an på hele navn.. Skal man kun ha ett fornavn, og farens etternavn er veldig vanlig, blir f.eks Thea Hansen veldig kjedelig. Da syns jeg man enten kan ta å legge til ett fornavn, f.eks Thea Emilie Hansen, eller mors/fars etternavn; Thea Dahl Hansen/Thea Hansen Dahl.. Syns egentlig fars etternavn bør stå sist, og blir jo det barnet er nødt til å bruke. Men hvis mannen din ikke bryr seg, så kan du jo prøve å få ditt etternavn ;o) Og fars etternavn som mellomnavn :-) Eller bare droppe faren sitt :P Jeg syns tre navn er det ''perfekte'' egentlig, men det kommer veldig an på navnene og lengen på navnene..

Annonse

Burde ikke være en selvfølge at mannens navn skal stå bakerst.Våre barn har hans navn som mellomnavn.Synes det er på tide at det der snus på.

Mitt argument var egentlig mest hans families manglende interese for barna våre også,på toppen av rødstrømpekaka mi liksom ;-)

Bruker begge etternavnene da :-)

Jeg syns ikke det er en selvfølge at pappaens etternavn er til slutt. Det er jo det siste navnet som blir etternavnet og antakelig mest brukt. Så jeg syns man bør velge det man syns er finest eller mest sjeldent. Vi valgte selv å sette bindestrek mellom navnene, slik at begge blir etternavn. (mitt etternavn-pappaens etternavn) Hadde vi ikke gjort det ville vi nok satt mitt navn til slutt siden det er mest sjeldent.

Nei, pappaen sitt navn "MÅ" ikkje stå sist, men det er vel fortsatt mest vanleg. Eg har to barn som har ulikt etternavn. Den eldste har mitt navn til slutt, den yngste pappaen sitt. Vi måtte gjer det på den måten sidan ingen av oss ville "gi opp" vårt eige etternavn. Dersom vi blir gift en gang kjem eg heller ikkje til å skifte etternavn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...