Gå til innhold

Er det vanlig at små barn får lungebetennelse ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har to små "hostebarn", som hver gang de blir forkjølet også får kraftig og langvarig hoste. Hver bidige gang vi tar dem til legen, er det ingenting galt.

Nå har minstejenta på halvannet år vært forkjølet med feber og dyp, slimete hoste i 3 dager. Det piper i brystet hennes, og allmenntilstanden er redusert. Jeg tenker på både svineinfluensa og lungebetennelse, men er lungebetennelse noe særlig vanlig hos små barn ??

Resten av flokken er forresten friske.

Og før noen hiver seg på "du må jo ringe til legen, ikke spørre her på dib"-bølgen : JA, jeg skal ringe til legen når de åpner for telefoner! :-D

Fortsetter under...

Skrevet

Jenta mi v ar 3 år og hadde lungebetennelse.. Hadde feber også da... Ingen av oss andre var syke.. Ikke engang svigerfar som har redusert immunforsvar...(var på hyttetur da det skjedde) Allmenntilstanden var ikke bra.-/ Tror ikke det er vanlig for så små å ha det.. Men det skjer.....Først trodde vi hun bare var forskjøla, men etter at hun hadde hatt feber i noen dager dro vi til legen og han konstanterte det...

Skrevet

Hadde hun hoste også ?

Hun hadde forresten ikke feber nå når jeg målte henne, men hun virker dårlig allikevel. Hun er sløv og blank i øynene, slapp og sutrete. Det er alltid vanskelig å vurdere tilstanden...

Skrevet

Det er ikke så vanlig nå lenger etter de innførte pnemukokk-vaksinen (skrives sikkert ikke slik), den beskytter i stor grad mot dette (altså ørebetennelse og lungebetennelse og slikt), men de kan selvsagt fortsatt få det.

Ellers er det ikke helt uvanlig at det kan pipe i brystet uten at noe er galt, det kan også være bronkitt eller asmatisk bronkitt. Ville hørt med legen jeg, og evt bedt om å få resept på flytende Bricanyl, noe som ofte er svært effektivt med hoste (har selv hoste-barn).

Skrevet

Asmatisk bronkitt ? Er bronkitt noe som er lett å diagnostisere ? Mange ganger når vi har hatt eldste til legen, har jeg vært overbevist om at hun har hatt både det ene og det andre av luftveisinfeksjoner, men legene finner aldri noe.

Har dine hatt bronkitt ?

Vi har et vennepar som fra eldstejenta vår var 2 har hevdet at hun MÅ ha barneastma på grunn av ekstremt langvarig hoste i forbindelse med forkjølelse. Vi har hatt henne til legen mange ganger, men aldri hørt noe snakk om dette. Vi har dessuten ALDRI fått noe for hosten.

Mannen min er fransk, og hver gang vi er i Frankrike, får ungene øreverk, hoste etc - og der blir man bokstavelig talt overlesset med medikamenter til dem. Det er veldig stor forskjell i legementaliteten og synet på barn og medisinering..

Skrevet

Mini hadde lungebetennelse i februar i år, da var han litt over halvannet år. Dobbelsidig :/

Annonse

Skrevet

Oi, så ekkelt. Hvordan var symptomene ?

Er du tilbake i Norge, Gunda ? :-)

Skrevet

Min minste gutt har hatt bronkitt når han var 8-9 mnd. Eldstemann hadde asmatisk bronkitt fra han var ca 10-11 mnd til han var ca 15-16 mnd. Asmatisk bronkitt sitter mer "fast" om jeg kan uttrykke det slik (en slags barneastma?), og han måtte få astmamedisiner (innhaltorer i barnevariant). Jeg har også vært til legen en del ganger med piping i lungene uten at det har vært noe i det hele tatt. Mellomstegutten hoster også mye og lenge når han blir forkjølet, ofte med piping i lungene (høres det ut som), men han har aldri hatt bronkitt, lungebetennelse eller noe slikt fordi om.

Skrevet

Hmm jeg har da ikke vært i utlandet, da tror jeg du blander med en annen :)

Han var veldig slapp, sov mye, hostet og pep i brystet. Også hadde han feber. Fikk antibiotika av legen og var frisk etter ca. en uke.

Skrevet

Er det ikke deg ?? Hmm..... da var det en Gunda uten utropstegn mener jeg bestemt.........:)

Hadde han høy feber ? Over mange dager ?

Skrevet

Ja, tre-fire dager, fikk kommet oss til legen på andre dagen med feber, og etter at han begynte på antibiotika, så gikk det nedover :)

Skrevet

Gutten min har astma, og han hoster mye i vinterhalvåret hvis han ikke får astmamedisin daglig. Det er mest på nattestid. Nå i høst satte hosten seg fast og selv økning i astmamedisinen hjalp ikke, da hadde han mykoplasmainfeksjon og fikk ery-max (antibiotika) som hjalp veldig godt. Legen hans sier at det er vanlig at det går slike infeksjoner i barnehager, men at astmatikere ofte får lengre og verre sykdomsforløp enn vanlige barn. (http://nhi.no/foreldre-og-barn/ungdom/sykdommer/mykoplasma-lungebetennelse-2144.html)

Jeg har astma selv også, og får veldig lett bronkitt. Bare ved den minste antydning til forkjølelse setter hosten seg helt fast og jeg kan hoste i ukesvis. Har slik hoste nå, høres ut som en sel omtrent. Legen trodde det kunne være haemophilus influenzae, men medisinen funket ikke, så hvis ikke opptrapping av astmamedisiner hjelper heller, så har nok jeg også fått en mykoplasmainfeksjon. Legen tok både blodprøver av meg, og skrapte i nese og svelg, har de gjort dette på jenta di? Det er også mulig å få chlamydia pneumoniae i lungene, det er en slags lungebetennelse som er vanskelig å oppdage har jeg hørt. Jeg hadde den i 7 måneder for noen år siden før de fant ut hva som feilte meg.

Gutten min er forresten fullvaksinert, men får hyppige lufteveisinfeksjoner likevel, han har blant annet hatt to ørebetennelser den siste måneden.

Skrevet

Datteren min var innlagt med kraftig lungebetennelse tidligere i høst. Hun hostet ikke og da legen lyttet på henne var det ingen tegn til lungebetennelse. Men blodprøvene viste kraftig forhøyning av CRP og påfølgende øumgebilde viste plaumoni. Du får nok svar etter et legebesøk der de får målt CRP og lyttet på lungene.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...