Anonym bruker Skrevet 14. desember 2009 #1 Skrevet 14. desember 2009 Hei. Jeg er ei jente på 24 år. Har hvilepuls på 100, denne går raskt opp til 120-140 hvis jeg reiser meg/beveger meg. Går ikke særlig over dette selv om jeg setter opp tempoet eller jogger/løper. Jeg har noe lavt blodtrykk. Ligger på rundt 95-100/65-70, denne faller nok veldig når jeg reiser meg fordi det som regel svartner for meg da. Trener ikke, men de gangene jeg har forsøkt "smeller" det i hodet, det svartner og jeg må sette meg ned. Alle standard medisinske blodprøver er fine. Har godt med slik saturasjonsmål som måler metning i blodet. Denne viser opp mot 100% i hvile. (98-100) når jeg beveger meg litt så faller denne ned mot 80.. Hvorfor? Forslag? Pulsen bekymrer meg egentlig litt, har ikke fortalt legen om dette. Hva kan være årsaken til at pulsen er så høy? Og hvorfor faller jeg i saturasjon?
LinnisR83 Skrevet 14. desember 2009 #2 Skrevet 14. desember 2009 Jeg har nettopp gått igjennom et program som heter HøyPuls. Det er et treningsprogram der de måler og sjekker pulsen din i 8 uker, mens man trener 2 ganger i uka med en personlig trener som oppdaterer pulsen min. Der lærte jeg (for hvilepulsen min ligger på ca 75-80) at alle har forskjellig puls, og jeg hadde puls opptil 110 når jeg gikk opp trappene eller skulle reise meg opp og gjøre noe. Det er ikke unormalt. Om pulsen din stiger til rundt 200 om du ikke gjør noe, skal du kontakte lege. Men alt rundt 100 er helt greit. Jeg begynte å trene i september, og målte en hvilepuls på 102, nå, 3mnd senere ligger jeg på ca 80 i hvilepuls, så det her jo definitivt noe med trening og gjøre. Hvis du er ei jente med normale mål, skal maxpulsen din ligge på 194, om du presser deg hardt, men ikke noe over dette. Ved lavt blodtrykk, får man ikke målt saturasjon riktig. Man trenger et normalt trykk for å finne den riktige pulsasjonen for å få målt riktig. Du trenger ikke trene hardt. Gå deg en tur, gå opp og ned trapper, gjør noe lett....da vil pulsen din muligens gå litt ned.
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2009 #3 Skrevet 14. desember 2009 Hm. Det lave blodtrykket ditt kommer nok av at pulsen din er så rask at hjertet ikke rekker å fylle seg tilstrekkelig før det pumper ivei blodet igjen, altså mindre blodvolum for hvert hjerteslag. Årsaken til den raske hvilepulsen din bør du få utredet snarest, og særlig siden du også får lav oksygenmetning i blodet ditt ved anstrengelse. Vil ikke skremme deg med å spekulere på hva det kan komme av, men jeg synes du skal ta dette opp med legen din. Har du noen sykdommer fra før? Har du kalde hender og føtter? Blir du tungpust ved anstrengelser? Har eller har du hatt brystsmerter tidligere? Ta deg en tur til legen,du..Og kanskje ultralyd av hjertet ditt samt en sykkeltest er noe du kan tipse legen din om å henvende deg til..(og en Holter..registrerer pulsen din gjennom 24 timer)
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2009 #4 Skrevet 14. desember 2009 Det første du må gjøre er å snakke med en lege om den høye pulsen din, det kan være mange årsaker til det du beskriver. Jeg sleit også med hvilepuls på over 100, i mitt tilfelle kom det av at jeg hadde for høyt stoffskifte, noe som kun oppdages på utvida blodprøver. Andre symptomer jeg hadde var hurtig vektreduksjon, følelsen av å være oppgira, men blei sliten av den minste ting. De kommer sikkert også til å sjekke hjertet ditt. Det viktigeste for deg nå er å følge med på hva som skjer med kroppen din sånn at du best kan få forklart hva du føler, håper du finner svar på dette fort for det er ekstremt ubehagelig å gå med konstant høy puls, og ikke bra i lengda heller.
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2009 #5 Skrevet 15. desember 2009 Tusen takk for fine svar:) Jeg har lurt litt på høyt stoffskifte men kan jo ikke akkurat si jeg raser ned i vekt:p men har gått ned 7 kg de siste 3-4 årene uten å gjøre noe. Spiser dog 2-3000 kcal per døgn. (som regel nærmere 2). er 162cm og 55kg. Er også litt i hundre men har ikke noe energi. Kan egentlig sove døgnet rundt men har ikke mulighet. Kraftige humørsvingsninger som jeg tror kommer av for lite søvn. Kronisk kald ja. Spesielt hender og føtter. Datteren min som forøvrig er født med en hjertefeil svetter mens jeg hakker tenner:p Tatt et EKG som er normalt. (alle testene jeg snakker om har jeg utført på¨meg selv sånn for moro skyld på jobb.)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå