Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde en merkelig opplevelse i natt: Fant blodflekker i senga der hvor jeg hadde ammet! Lillegutt hadde også en stipe blod på overleppa si da han ble stelt i natt, sa pappaen. Det som er rart er at blodet har kommet når jeg har ammet fra begge puppene og jeg kan ikke se spor av blod på brystene mine. (Strøyk over de med en mesoft i dag tidlig for å sjekke. Prøvde også å undersøke lillemann i munnen, uten spor av blod der heller.) Ringte helsesøster for å høre, og hun sa at jeg nok kunne ta kontakt med barnelege om det gjentok seg. Det gjorde det, selvfølgelig, i kveld var det igjen et lite spor av blod på puta jeg ammet på. Ble litt redd da, men samtidig var det så lite, (Liten rosa flekk på kanskje 1,5 cm i diameter, og det har bare skjedd en gang), så jeg følte det var litt overdrevent å dra på sykehuset da.

Men noen som har opplevd noe lignende? Vår sønn er 3 uker gammel forresten, veldig våken og litt sutrete. (I alle fall i kveld... Er litt sliten mamma nå kjenner jeg :/ )

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg blødde fra brystene, men det kunne jeg tydelig se på vortene at de var såre. Dette var i starten av ammingen, når nurket var 1 uke.

Jeg tenker på betennelse. Har du vondt i brystene? Øm? Rødhet? Feber?

Skrevet

Blod i melken

Av og til hender det ved utpumping av melk at det kommer blod blandet med melken, selv om en ikke har sprekker og/eller rifter i brystknoppen eller smerter i brystet. Dette kan oppleves veldig skremmende, men er sannsynligvis et blodkar eller en pollypp i melkegangene som sprekker.

Det kan virke som om det kommer mye blod, men "litt" blod blir alltid mye når det blandes i annen væske. Dette slutter å blø ganske raskt, og melken blir "normal" igjen. Dette er ikke farlig for barnet, men noen barn kan bli kvalme og brekker seg om det er mye blod i melken. Vanligvis er det heller ikke farlig for kvinnen, men gjentar det seg eller du merker noe annet ubehagelig i brystet eller om du føler deg usikker, så ta kontakt med lege for å få tatt en ultralyd. Det er bedre med en undersøkelse for mye enn en for lite.

http://www.ammehjelpen.no/asp/default.asp?ID=180

Skrevet

Ok. Tusen takk for svar! Tenkte det kunne være fra melken, derfor håndmelket jeg litt etterpå for å se om jeg kunne se noe spor av blod der, men ingenting... Men om det slutter å blø ganske raskt, kan det kanskje bare komme ved de første sugetakene. Har bare skjedd de nevnte tre gangene enda, så jeg slapper av. Blir det et vedvarende problem tar jeg det opp med lege, som dere har nevnt. Takk igjen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...