Gå til innhold

Tre ting jeg lurer på...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nå anskaffet meg elektrisk pumpe, da jenta mi har en tendens til å bli lett forstyrret når hun spiser (uansett om hun får bryst eller flaske), og i tillegg har hun veldig lett for å sovne på puppen (blir sliten av å sutte på nesten tom pupp).

Jeg har delammet et par måneder nå og hun tar heldigvis både puppen og flasken lett (hun er 3 mnd nå). Jeg har nesten hele tiden hatt for lite melk til henne, og det fikk jeg bevisst da jeg var og veide henne da hun var fire uker gammel. Hun hadde da kun gått opp 90 gram fra fødselsvekt (selv om hun gikk ned lite de første dagene etter fødsel).

Så til det jeg lurer på:

1. Jeg har vurdert å kjøpe hjelpebryst for å se om dette kan hjelpe på produksjonen. Siden jeg nesten hele tiden har hatt for lite til henne har melkeproduksjonen økt, men ikke i like stor grad som hennes appetitt.

Noen som har erfaringer med slikt? Er det verdt et forsøk?

2. På kveldene etter hun har lagt seg pumper jeg meg ca annen hver time for å se om dette kan hjelpe på produksjonen, og pumper meg også hvis/når hun har lengre dupper på dagen. Er det mulig at jeg kan få opp produksjonen såpass mye at jeg kan pakke bort flaskene?

3. Jeg har lagt merke til at når jeg pumper meg på kveldene så varierer det hvor mye jeg får ut av hvert bryst. Jeg kan pumpe meg kl ni en kveld, få ut 25 ml fra høyre bryst og 40 ml fra venstre bryst. Jeg kan da vente i to timer før jeg pumper meg igjen og da få 40 ml fra høyre bryst og 30 ml fra venstre bryst. Dagen etter kan jeg gjøre akkurat det samme til akkurat samme tidspunkt og da kan resultatene være stikk motsatt. Er dette normalt? Skal det ikke være nogenlunde likt på ett og samme bryst selv om det kan variere mellom to bryst?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det første kan jeg ikke svare på, men jeg kan gi deg mine erfaringer ifht pumping. Måtte pumpe mye i starten pga svak baby (ca 5 mnd) og også hadde mye tette melkeganger.

De første mnd pumpet jeg etter hvert måltid. Måltidene forløp seg slik:

Pupp - flaske (tidligere pumpet melk) og deretter pumping.

Ikke amme for lenge - anbefalingene spriker fra 5 min til 30 min. Jeg valgte en mellomting, men ikke la babyen bruke deg som smukk.

Hvis babyen har det med å sovne på puppen. Masser i håndflaten. Ta et bleieskift mellom hver "pupp" så babyen våkner skikkelig.

Det har alltid variert hvor mye jeg har fått pumpet, men best resultat er hvis du masserer brystet i takt med pumpingen. Da får du tømt skikkelig.

Personlig tror jeg ikke hjelpebryst har så mye å si, men jeg har ingen erfaring med det.

Jeg er veldig for mye amming lenge, MEN det er absolutt ikke forbudt å bruke litt mme innimellom i stedet for å slite deg ut. Finnes sånne greie kartonger med ferdigblandet.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...