Gå til innhold

Hva er forskjellen på en klementin og en mandarin?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Mandariner er ganske små og full av steiner, klementiner er større og har ikke steiner (med unntak av noen som vokser for nært sitrontrær, disse har steiner i seg). Mandariner selges ikke i Norge lenger, så alt du kjøper her av små "appelsiner" er klementiner.

Mandariner er fulle av steiner, og importeres nesten ikke til Norge lenger.

Det finnes også klementiner med steiner, dette kommer av at frukttreet da har vokst nær et sitrontre, og har blitt bestøvet av det.

Mandariner er vanskelig å skrelle, de er litt større og har mye stein i seg. På smak er de aromatiske, men litt syrlige.

Klementiner er lett å skrelle og skal i prinsippet være uten stein.

Klementinen har tatt helt over for mandarinen på grunn av at den er lettere å skrelle og smaker søtere.

I Norge har det ikke blitt imortert, eller solgt, mandariner på over 20 år

Annonse

Vi har kun klementiner her i norge. Er en vanlig misforståelse at vi har begge deler. Har aldri solgt mandariner til jul her til lands. (dette veit jeg da jeg har jobba i fruktavdelinga på coop obs og fikk det prentet inn fra første dag.)

Coop Obs-damen over her har rett. Vi får ikke mandariner her til lands, bare klementiner. Men vi kaller det begge deler, og forøvrig er det jo ett fett, alle forstår hva vi mener, og dessuten er det godt. Men det heter altså Klementiner. Eller det skrives sikkert med C, men pytt! God jul.

Annonse

Jeg irriterer meg iallefall grønn over at det ikke er mandariner å få kjøpt lenger.

Klementiner og appelsiner som man kjøper rundt juletider er jo kjempesøte og smaker direkte vondt!!! De skal være så sure at det er på kanten til at du skjærer grimaser!!!! mmmm hehe, og ja jeg er gravid og venter jente :-P

"Mandarinen var den aller første av de små sitrusfruktene som vi ble kjent med og de små sitrusfruktenes "mor". Den importeres så å si ikke lenger til Norge fordi den inneholder for mange steiner for den norske gane. Vi velger heller de nye steinfattige sortene - som klementin."

http://www.matoppskrift.no/sider/artikkel136.asp

Her er den "offisielle" forklaringen. Hentet fra frukt.no (http://www.frukt.no/artikkel.aspx?mnu1id=&artid=6102)

Klementiner - ikke mandariner

Mange omtaler klementiner som mandariner. Det er ikke riktig. For å avlive myten en gang for alle: De små søte sitrusfruktene vi kjøper vinterstid er klementiner - ikke mandariner.

I 1902 klarte presten Pierre Clément fra Algerie å krysse mandarinen med en annen sitrusfrukt, nemlig pomerans. Dermed så klementinen dagens lys. Om grunnen var at Clément var lei steinene i mandarinene, vites ikke, men denne herlige sitrusfrukten - som ankom Norge først i 1963 - har iallefall blitt veldig populær her til lands.

Klementinen har orange skall og fruktkjøtt. Smaken er intensiv, søt og oppfriskende. Fruktkjøttet er veldig saftig og frukten er lett å skrelle. De er nesten steinfrie. Finner du steiner i en klementin, så tyder det på at treet har vokst nær et sitrontre, og blitt bestøvet av det.

Vi importerer klementiner fra Spania og Marokko fra november til mars. Rundt 20.000 tonn finner veien til Norge, og det aller meste av dette rundt juletider.

Mandarinen var den aller første av de små sitrusfruktene som vi ble kjent med og de små sitrusfruktenes "mor". Den importeres så å si ikke lenger til Norge fordi den inneholder for mange steiner for den norske gane. Vi velger heller de nye steinfattige sortene - som klementin.

Vi spiser ca. 5 kg pr. person i året av denne søte lille sitrusfrukten - mesteparten i desember.

Vil bare legge til at dere som nå sitter i Norge og spiser Madariner som ikke er hermetiske. Da er de gamle gitt, er drøyt 20 år siden det ble solgt madariner i Norge.

FAKTA: KLEMENTIN VS. MANDARIN

¤ Det var munken Clement Rodier som dyrket fram den første klementinen, i Algerie i 1890. Den nye sitrusfrukten var resultatet av at han krysset mandarin med den bitre appelsintypen pomerans.

¤ Klementinen utkonkurrerte etter hvert mandarinen i Norge. Mandarinen har ikke blitt solgt i fersk form i Norge på tjue år.

¤ Klementin er søtere enn mandarin.

¤ Klementin har ikke steiner. Hvis den likevel har, skyldes det feilpollinering fra bienes side. Mandarin har mange steiner.

¤ Klementinene er lettere å skrelle enn mandarinene. Skallet er tykkere og sitter løsere.

¤ I fjor spiste nordmenn 26 000 tonn klementiner, over halvparten av dette spises i november og desember.

"Vil bare legge til at dere som nå sitter i Norge og spiser Madariner som ikke er hermetiske. Da er de gamle gitt, er drøyt 20 år siden det ble solgt madariner i Norge."

Det stemmer. Men mange butikker er gode på å feilmerke varene sine. Senest i dag så jeg "mandariner" til salgs på butikken. Det var selvfølgelig klementiner merket som "mandariner"

"Vil bare legge til at dere som nå sitter i Norge og spiser Madariner som ikke er hermetiske. Da er de gamle gitt, er drøyt 20 år siden det ble solgt madariner i Norge."

Det stemmer. Men mange butikker er gode på å feilmerke varene sine. Senest i dag så jeg "mandariner" til salgs på butikken. Det var selvfølgelig klementiner merket som "mandariner"

Jeg har alltid trodd at det var omvendt.

At mandariner var mer oransj i skallet, og lettere å skrelle. Dessuten er dem søtere og nesten ingen steiner.

Mens klementiner er småe, litt gulere i skallet. Har som oftes tynt skall, noe som gjør at det er vanskelig å skrelle dem. Har masse steiner og er litt mer syrlig.

Jeg er fullstendig klar over at det bare finnes klementiner her til lands, men nå er jeg da engang vokst opp med å kalle det mandariner. Tror nesten ikke klementiner er et ord i dialekten min. Men alle vet jo hva man mener om man sier mandarin, man trenger jo ikke gjøre det mer vanskelig enn det det er.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...