Gjest Skrevet 14. desember 2009 #1 Skrevet 14. desember 2009 Da jeg jobbet i barnevernet en kort periode opplevde jeg ofte å få søknader om avlastning. I mange tilfeller hadde den som søkte oppgitt hvem vedkommende ønsket som avlaster, og det var gjerne en tante eller en bestemor. Hva syns dere om det? Jeg ble rett og slett uvel av hele greia. Syns det er møkktrist at en bestemor ikke kan hjelpe sin datter med barnebarna uten å kreve at det offentlige skal lønne henne for dette.
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2009 #2 Skrevet 14. desember 2009 Haha, det er jo litt tragisk! Men om bestemor eller mor må ta seg fri fra jobb for å gi avlastning så kan jeg jo skjønne at de ønsker kompensesjon. Jeg har aldri hatt avlastning, for jeg visste ikke at det var en mulighet, så jeg vet ikke hvordan det foregår.
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2009 #3 Skrevet 14. desember 2009 Poenget er å ha fast avlastning, og det skal ikke familie være sånn i utgangspunktet. En bør egentlig ikke velge besteforeldre til avlastere. For de skal være besteforeldre, og ikke ha fast "jobb" og endatil ubetalt. En låser seg når en tar på seg et slikt oppdrag, fordi at det for brukerne er et viktig moment å ha faste tider og VITE og kunne planlegge. Ikke måtte spørre for hver gang, og kanskje føle seg som en belastning. Derfor mener jeg det er helt rett at de som tar på seg avlastning på fast og forutsigbar basis skal ha en lønn for det. Så jeg er HELT uenig med deg i dette. At du blir uvel, er egentlig ikke nøye. Det er verre med den moren/faren, som sliter seg ut fordi de ikke får avlaster og må "mase" på familie for å få litt. Føle seg som tiggere, og derfor venter i det lengste med å spørre. Det er enklere for alle når det er ryddige forhold, og en slags ansettelse med lønn.
3 ferdigklekkede egg Skrevet 14. desember 2009 #4 Skrevet 14. desember 2009 Jeg tror det blir en større forpliktelse ved å være ansatt og sett på som en jobb- noe man må skal gjøre, Kan ikke ringe kvelden før og si det passer dårlig. Dette gir god forutsigbarhet for bar og foreldre. Man står heller ikke i takknemlighetsgjeld ovenfor familie når de får betalt. Har stor tro på at dette kan være en svært god løsning for mange. En kan få en avlaster som barnet kjenner og foreldrene har tiltro til. Jeg hadde hatt problemer med å overlate et lite barn til en fremmed person. Dette er foreldre/barn som trenger avlastning og ser ikke noe problem at familie får lønn for jobben de gjør.
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2009 #5 Skrevet 14. desember 2009 helt enig med anonym 21:06! har vært i en ekstrem familiekrise selv. og det var utrolig godt når søstera til mine barns far stillte opp og passet barna en helg nå og da! Men de bor 2 timers reise unna,noe som for de koster en del i kjøring. Vi vurderte å kontakte barnevernet for å få en fast ordning,men vi gjorde det ikke. Grunnen til at vi vurderte det var at da kunne det blitt faste helger. de kunne fått dekket kjøring og henting av barna(noe jeg ikke har råd til å koste) pluss at jeg hadde sluppet dårlig samvittighet for å spørre om de ville passe barna! og føle meg som en belastning!
Gjest Skrevet 15. desember 2009 #6 Skrevet 15. desember 2009 Men kan ikke en mor forplikte seg til å passe barnebarna hver tredje helg dersom hun ikke får betalt for det? Er det pengene som forplikter?
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2009 #7 Skrevet 15. desember 2009 Nei, det er følelsen foreldre til barnet sitter med av tigging, og følelsen av takknemlighetsgjeld som en ikke trenger. DETTE forsvinner ved betalt pass, og lønnet arbeid. Har du aldri vært i den situasjonen at du virkelig trenger avlastning, så er det kanskje verre å forstå hva jeg mener. Etter flere år hvor jeg spurte mine foreldre, og de stilte opp, så følte jeg meg dårlig av hele greia. Samvittigheten min gnog, for det var mine barn og mitt ansvar. Ikke fikk jeg til å ordne med faste helger til dette heller hos dem. Så for hver gang, så visste jeg ikke når neste gang var. Og for en med behov for avlastning, så er dette med å VITE når neste gang er, et fryktelig viktig punkt. Det i seg selv gir en psykisk avlastning. Så jeg har hatt begge deler som hjelp; mine foreldre tidligere(og litt nå, men mer ungene selv som spør nå), og faste avlastere som blir betalt av barnevernet. JEG trenger det, og dermed trenger barna det også. For at hjemmeatmosfæren og mine omsorgsevner skal være gode i det daglige. Så jeg vet hva dette er fra brukersiden, etter mange års erfaring.
Gjest Skrevet 15. desember 2009 #8 Skrevet 15. desember 2009 Men besteforeldrene blir jo uansett spurt om å være avlastere, eller tilbyr seg å være det. Da må vel dette kunne ordnes uten lønn. Er lønna da avgjørende for om de vil hjelpe eller ikke?
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2009 #9 Skrevet 15. desember 2009 Ja, men forstår du ikke? Det er fast avtale det snakkes om. Ikke å drive å spørre hele tiden. Vanskelig å forklare for en som ikke vil helt se det fra brukersiden.
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2009 #10 Skrevet 15. desember 2009 Tenker at lønna ikke er avgjørende for besteforeldrene, men den er nok med på å skape en form for verdighet hos den som trenger avlastning. At forholdet blir mer "proffensjonelt" og ikke en almisse, samt at det på den måten blir enklere å fastsette faste helger.
Gjest Skrevet 15. desember 2009 #11 Skrevet 15. desember 2009 Men skjønner ikke du? Fast avtale kan man inngå uten å blande inn barneverntjenesten? Til og med en skriftlig avtale kan man fint inngå.
3 ferdigklekkede egg Skrevet 15. desember 2009 #12 Skrevet 15. desember 2009 Jeg er ikke enig i at besteforeldre er avlastere. Her i huset har vi 4 svært travle besteforeldre som har stor sett kontakt med barnebarn når de har tid, og det er greit nok, men det er lite hjelp i det. Lønn skaper en forpliktelses, det gjør ikke det å være besteforeldre.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 15. desember 2009 #13 Skrevet 15. desember 2009 jeg er enig med anonym. de vennene mine som har foreldre som avlaster igjenom barneværne er stabile. og vennene min trenger ikke be om hjelp. eller ha en grunn til det. de andre som har en privat avtalle er mye minre seriøse. der skal foreldrene det ene og det andre. også er de slitene også gidder de ikke fordi vennene mine ikke skal noe spess alikevel. stabilitet er viktig og det disse menneskene trenger er å gjøre ikke noe en liten stund. og da er fast avlastning viktig. tror ikke det er pengene som er det viktige, men at det er en avtalle gjenom en 3 person man respekterer, altså barneværnet
Gjest Skrevet 15. desember 2009 #14 Skrevet 15. desember 2009 I tilfelle det bare trengs en tredjeperson kan jo dette også fint ordnes uten at man krever lønn for det. Syns dere virkelig det er smakfullt av besteforeldre å ta seg betalt for å passe egne barnebarn/hjelpe egne barn? Jeg syns det er direkte smakløst.
3 ferdigklekkede egg Skrevet 15. desember 2009 #15 Skrevet 15. desember 2009 En annn ting er at besteforeldrene kanskje ser alvoret i situasjonen når bv/tildelingskontoret mener det er et så stort behov og en viktig oppgave at det lønnes.
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2009 #16 Skrevet 15. desember 2009 Vi har akkuratt søkt avlastning (bestemor) til vår villstyring på Og ha en barnet kjenner en stor bonus for oss. Og selvfølgelig skal hun ha lønn for strevet som alle andre som jobber.
Gjest Skrevet 15. desember 2009 #17 Skrevet 15. desember 2009 Er det flaut at foreldrene dine passer barna dine uten å få betalt for det, mens det ikke er flaut at barnevernet lønner foreldrene dine for å passe barna dine? Vet iallefall hva jeg hadde syns hadde vært mest flaut....
3 ferdigklekkede egg Skrevet 15. desember 2009 #18 Skrevet 15. desember 2009 Vi får betalt for at farmor er avlaster 1 gang i uken pga et funskjonshemmet barn som er svært krevede. Jeg vet det er en stor jobb å passe henne. Hun har trappet ned sin stilling for å ta på seg denne oppgaven. Jeg skjønner at du aldri har vært i denne situasjonen. Jeg ville aldri overlatt min datter til noen vi ikke kjenner og stoler på, sp siden hun fortsatt er liten. Vi får sårt trengt avlasting og ingen dårlig samvittighet ovenfor svigermor og det er forutsigbarhet for oss og barna våre.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 15. desember 2009 #19 Skrevet 15. desember 2009 det er så vit meg bekjent helt vanlig at barneværnet betaler i de tilfeller der mor/far trenger avlasting. selvsakt kan man kontakte en advokat for å fikse en sikker avtalle seg i mellom - men det er jo svært kunstig. at du og jeg ikke hadde trengt penger, eller barnevernet for å stille opp for egene barnebarn gjør ikke at andre ikke trenger det. verden er desverre ikke perfekt og jeg syns den symbolske summen de får er så liten at det i det store og hele ikke spiller noen rolle. om de pengene gjør at det er enklere for dem og følge avtallen så er det etter mitt syn verd det. det gangner alle.
Gjest Skrevet 15. desember 2009 #20 Skrevet 15. desember 2009 Da har hun jo et reelt inntektstap ved å hjelpe dere, og da stiller saken seg annerledes slik jeg ser det.
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2009 #21 Skrevet 15. desember 2009 Vi som har avlastning trenger det. Uansett hvem avlasteren er.
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2009 #22 Skrevet 15. desember 2009 overlord, det er kanskje bra at du har sluttet å jobbe som saksbehandler i barnevernet med tanke på at du ikke evner å se at enkelte familier sliter såpass at de trenger hjelp og at en slik løsning kan være det beste for alle parter........ alt er ikke svart/hvitt vettu....
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2009 #23 Skrevet 15. desember 2009 Overlord sånne som deg får oss som faktisk har behov for avlastning til å slite ekstra mye
Gjest Skrevet 15. desember 2009 #24 Skrevet 15. desember 2009 Mange familier som trenger hjelp dessverre. Hadde også vært mer ressurser til å hjelpe dem som virkelig trenger det, dersom flere hadde kunnet se muligheter f.eks i egen familie, uten å måtte blande inn det offentlige. Enkelte gjør ingenting uten å få lønn for det, og det syns jeg er trist. Argumentet "bra du har sluttet å jobbe bla, bla, bla er like fornuftig som arguementet "du fortjener ikke å være mor" som florerer her inne når noen ikke er enig.
3 ferdigklekkede egg Skrevet 15. desember 2009 #25 Skrevet 15. desember 2009 Du skrev at du jobbet i bv, hvor lenge var du der? Tror de fleste som jobber der over en viss periode evner til å se barnets og familiens beste. Videre så lærer man å se nytten og verdien av de som har familie som ønsker å forplikte seg og hjelpe til i en slitsom hverdag. Det er jo ikke de familiene med en litt stressende hverdag som får hjelp, det er de som virklig sliter- ser du ikke det?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå